A Cannes-i Reklámfesztivál nem egy a sok reklámesemény közül, hanem a legfontosabb. Az általában egyhetes rendezvény minden napjára jut workshop, valamilyen érdekes előadás, nemegyszer prominens, akár a reklámszakmán kívüli húzónevekkel. Az idén ezt a volt amerikai alelnök, a friss Oscar-díjas Al Gore jelentette, de előadást tartott a brit futballegenda, Sir Bobby Charlton is. A fejtágítók témaköre nagyon változatos: szó esett a mobilreklám trendjeiről éppúgy, mint a dél-amerikai reklámok sikerének titkáról. Több ügynökség saját partit rendezett a barátságos hangulatú városban, Cannes tehát egyszerre a reklámvilág társasági életének is teret adott. Az eseményen négyféle díjat osztottak ki: kategóriánként fődíjat (Grand Prix) valamint Arany, Ezüst és Bronz Oroszlánokat.
Duplán győztek
Tudta-e?
Az idén Cannes-ban 80 országból mintegy 25 660 indultak a díjakért.
A Cannes Lions néhány speciális díja
Forrás: MM-gyűjtés
Az év médiaszemélyisége: Tsuneo Watanabe (a Yomiuri Shimbun Holdings elnöke)
Az év direktügynök- sége: Shackleton (Spanyolország)
Az év médiaügynök- sége: OMD (USA)
Az év interaktív ügynöksége: Crispin, Porter+Bogusky (USA)
Az év ügynöksége: Saatchi & Saatchi (USA)
Az év hálózata: BBDO
Az év filmprodukciós cége Smuggler (USA)
A filmes díjazottak között említést érdemel még a tavalyi, nagy sikerű Sony Bravia-film folytatása. Míg 2006-ban apró, színes labdák ezrei gurultak lefelé San Francisco utcáin, az idén egy glasgow-i, elhagyatott lakótömb esett áldozatul a nagy képzelőerővel megáldott Fallon London reklámügynökségnek. A reklámfilm tulajdonképpen festékrobbantásokból áll, amelynek eredményeképp az épületet és közvetlen környezetét színes festéktakaró lepi el. A szpot készítése során hetvenezer liternyi festéket használtak el az alkotók, így állt elő ez a nem mindennapi film. Hozzá kell tenni, hogy a tavalyi Bravia-reklám – már csak zenehasználata miatt is – sokkal nagyobbat durrant, hiába a sok robbanás az idén. Kiemelkedik a tömegből az Amnesty International hirdetése, a TBWA/Paristól. Itt egy sajátos látványvilágú, jól eltalált filmről beszélünk. Apró epizódjaiban elnyomás, fizikai terror, szenvedés jelenik meg, és a szituációkban a semmiből hirtelen előbukkanó aláírások mentik meg a hősöket, a mondanivaló pedig, hogy egy-egy aláírás bizony életeket menthet. Az idén sem hiányozhattak a vicces sörreklámok. Ennek ékes példája a Flashdance híres jelenetének paródiája, amelyben egy kövér, testhez feszülő ruhában táncoló férfi hódítja meg a kezdetben közömbösen figyelő zsűrit. Oroszlánszoborral térhettek haza az interneten már meglehetősen népszerű sorozat, a Mac vs. PC alkotói. A TBWA Los Angeles-i részlege a Macintosh előnyeit úgy mutatta be, hogy két emberalak, a laza, fiatal Mac és a kissé túlsúlyos, szemüveges, problémákkal küzdő PC beszélgetett olyan témákról, mint például a vírusok vagy a kompatibilitás.
Nyerő ötlet
A sajtóhirdetések kategóriában a Saatchi & Saatchi USA diadalmaskodott, méghozzá az Arielnek készített sorozatával. A képeken seregnyi kis figura bánik el az aktuális betolakodókkal – legyenek azok akár szójafoltok vagy ketchupmaradványok. A díjnyertes sajtóhirdetések szinte mindegyike letisztult, egyszerű üzenetet dramatizált, ehhez járult hozzá a tökéletesen kivitelezett art direkció. Jó példa erre a Sao Pauló-i ALMAPBBDO munkája, a Havaianas papucsokat hirdető sorozat: a headline-ok kellőképpen viccesek: „Ideálisak a csábításhoz, mert gyönyörűek. Ideálisak a csábítás után: könnyű levenni őket.”
A rádió kategóriában egy különleges, humoros reklám vitte el a pálmát. Az ausztrál Clemenger BBDO készítette a Snickersnek, amelyben a főhős elmeséli, hogy annyira éhes, hogy szinte az enciklopédiában található összes dolgot megenné, beleértve a Maldív-szigeteket. A szpot végén egy szelet Snickersszel parancsol megálljt éhségének. Ez a hirdetés amellett, hogy hosszú, csak egyszer mondja ki a reklámozott áru nevét. Mivel azonban a szövegkörnyezet és a dialógus egyedi, a történet szerves része lesz az édesség. A tavalyi Grand Prix-győztes Bud Light Beer az idén „csak” Arany Oroszlánra volt jó, hiába folytatta briliánsan a régi koncepciót (Real Men Of Genius), amelyben tipikus figurákat állít pellengérre egyszerre patetikus énekkel és beszéddel. A rádióreklámok cannes-i győzteseit böngészve a rádióreklám egészen másik vállfaja tárul a szemünk, vagyis a fülünk elé. A kreatív rádióreklám ugyanis legtöbbször egy élethelyzetet ad elő, jó érzékű dramaturgiával. Sokszor elég egy hang, hogy komplett történetet jelenítsen meg. Egy perui hirdetésben egy néma ember a magnójával veszi fel az emberek beszédjét, hogy annak segítségével adja át mondanivalóját. Számításába azonban hiba csúszik, hiszen a magnó elemei kimerülnek, de legközelebb Duracellt rak bele, ez a sztori végkicsengése.
A kültéri (outdoor) Grand Prix méltán került a johannesburgi BBDO-hoz, hiszen óriásplakátjai felett napelemek működtek, amelyek sok embernek biztosítottak áramot a kampány ideje alatt. A hirdető egy bank volt, amely az „Energiát az embereknek” elnevezést adta akciójának.
Véres győzelem
A direkt kategória győztese ugyancsak nem ment a szomszédba egy jó ötletért. A Shackleton nevű madridi ügynökség kombinálta a vírusmarketinget a „hagyományos” hirdetési formákkal. Történt, hogy a labdarúgó-világbajnokság egy ottani adását a Barcelona FC egyik volt kapusa, Julen Lopetegui vezette, aki az élő tévéműsorban hirtelen elájult. A videó felkerült a videómegosztókra, és az emberek csak találgatták, vajon mi okozhatta az egykori focista rosszullétét. Hónapok múlva felkerült a site-okra a megoldás: azért ájult el a sportember, mert az egyik súgótáblán a Banco Gallego egyik szenzációs ajánlatát olvasta. Ezzel egy időben elindult a kampány ATL része is, és az új banki termék neve ez lett: Lopetegui betétszámla.
Kisebb figyelem irányul a Promo kategóriára, de az idei győztes megérdemli a sikert. Az új-zélandi TBWA az Adidas számára elkészítette a világ első vérrel (is) készült poszterét. Ennek oka az volt, hogy a kampányban az új-zélandi rögbicsapat játékosai és szurkolói közötti kötelékre akarták felhívni a figyelmet. Ezért vért vettek a játékosoktól, amit felhasználtak a nyomtatásnál. Csupán nyolcezer készült ebből a különleges poszterből, de a média hihetetlen érdeklődése és publicitása követte megjelenését. A poszter fősora ez: Összeköt a vér.
Az internetes Cyber kategóriában hárman is bezsebelték a fődíjat, közöttük a már említett Dove-film. Ismét bebizonyosodott, hogy a banner nem halott műfaj, hiszen a londoni Profero olyan bannert készített a Mini Cooper számára, amely weboldalakon keresztül száguld a kultikus kisautóval, így viszi a felhasználót a web még ismeretlenebb régióiba.
Futottunk még
Sajnos, az idén is bebizonyosodott, hogy a magyar reklámok nem egyenértékűek a világ, sőt még a régió legjobbjaival sem. Az Ogilvy Budapest direkt kategóriában egy short listet érdemelt ki, amely elismerésre méltó, de honfitársaink 2007-ben sem gazdagították vitrinjeiket oroszlános szobrocskával.