Üzleti tippek

Mobiltámadás az Apple ellen

Saját zeneletöltő szolgáltatást indít a mobilipar, válaszul az Apple iPhone–iTunes konstrukciójára. Egy év alatt százmillió telefont értékesítenének, amelyek alkalmasak a MusicStation szolgáltatás használatára.

A legjobb védekezés a támadás – ezt a jelszót tűzték zászlajukra a mobiltelefon-gyártók és -szolgáltatók, ennek megfelelően agresszív lépésre szánták el magukat, válaszul arra, hogy az Apple az iPhone nevű eszközével az ő felségterületükre is betör. A közös cél érdekében négy készülékgyártó, harminc mobilszolgáltató, a négy legnagyobb és néhány kisebb lemezkiadó fogott össze, és döntött egy mobilról használható internetes zeneáruház elindítása mellett.

Erős rivális

A kezdeményezés egyértelmű visszavágás az Apple-nek, és bizony érzékeny ponton érintheti a céget. Az év elején a társaság által bemutatott mobileszköz, az iPhone június végén debütál az Egyesült Államokban, és sikerének egyik kulcsa az lehet, hogy tulajdonosaik könnyedén hozzáférhetnek a szintén a vállalathoz tartozó online zenebolt, az iTunes kínálatához. Az Apple egy már kipróbált módszerre alapoz, hiszen az iPod digitális zenelejátszó sikerében – eddig jóval több mint százmilliót adtak el az eszközből – komoly szerepet játszott az, hogy egészen májusig az iTunesról letöltött zeneszámokat csak az ilyen típusú készülékeken lehetett lejátszani.

A Nokia, a Motorola, a Samsung, a Sony Ericsson, az EMI Music, a Sony BMG, a Universal Music Group, a Warner Music International nevével fémjelzett új kezdeményezés azonban komoly versenytársa lehet az Apple szolgáltatásának, és ezáltal csökkentheti a potenciális iPhone vásárlók számát.

Az Egyesült Államokban a hónap közepén elindult MusicStation nevű internetes zeneszolgáltatás átalánydíjas, hetente 2,99 euróba kerül, ezért egymillió zeneszám közül válogathatnak a felhasználók. A mobilosok a meghallgatás mellett tárolhatják is a letöltött számokat, de csak telefonjaikon, nem lehet CD-re írni, és az interneten keresztül megosztani azokat.

Előznek

Tudta-e?



A világ legnagyobb online zenepiacának számító Egyesült Államokban az idén várhatóan 2,74 milliárd dollárért vásárolnak majd zeneszámokat a weben keresztül a felhasználók, az évtized végére pedig a webes zenepiac már megközelíti az ötmilliárd dollárt az USA-ban.

A programban részt vevő készülékgyártók olyan mobiltelefonokat készítenek majd, amelyekre előre feltelepítik a MusicStation használatához szükséges szoftvert. Ráadásul a mobilos zeneletöltésre szánt telefonok középkategóriás készülékek lesznek, míg az iPhonért borsos árat, 500 dollárt kell majd fizetni. A kezdeményezésben részt vevő gyártók és szolgáltatók a következő egy évben százmillió, a MusicStation használatára képes mobiltelefon eladásával számolnak, s ezzel jócskán megelőznék az Apple-t, hiszen a Steve Jobs által alapított cég jövőre összesen tízmillió iPhone értékesítését tervezi.

A MusicStation létrehozói nemcsak a méreteket tekintve, de az időzítésben is igyekeznek megelőzni az Apple-t. A kezdeményezés egyik fő motorjának számító brit Omnifone vezetője, Rob Lewis szerint Európában, Ázsiában és Afrikában a következő néhány hónapban elérhetővé teszik a szolgáltatást, valamennyi régióban megelőzve az iPhone piacra dobását. Európában elsőként a Pannon tulajdonosa, a Telenor teszi majd elérhetővé a MusicStation szolgáltatást, Svédországban.

Néhány éven belül a digitális zeneértékesítés Nyugat-Európában megelőzheti a hagyományos formátumú zenehordozók forgalmát a Berg Insight kutatása szerint. A társaság előrejelzése alapján az idén a teljes nyugat-európai zenepiac csupán tíz százalékát adja az online értékesítés, de 2011-re már átveszi a vezetést ez a csatorna. A várakozások szerint a gyorsan bővülő digitális értékesítés képes lesz ellensúlyozni a fizikai
zenehordozók forgalmának csökkenését, így 2008-ban ismét bővülésre
számíthat a teljes európai zeneipar. Az európai zenepiac a Berg Insight
előrejelzése szerint a 2007-es 8,5 milliárd euróról 2012-re 11,6
milliárdosra bővül, ez évente 6,5 százalékos növekedést jelent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik