Az év végi évfordulós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződésekre legkésőbb március 1-jén éjfélig be kell érkeznie az esedékes díjrészletnek a biztosító társaságokhoz.
A segédmotor-kerékpárokkal nem számolva az összes kgfb-szerződésből 2,65 millió tartozik ebbe a körbe – hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
Március 1-jéig fizetni kell
A jogszabály szerint legkésőbb a kgfb-díj esedékességétől számított 60 napos türelmi idő lejártáig be kell érkeznie a biztosító társasághoz az aktuális díjrészletnek. A január 1-jei évfordulós szerződéseknél ez azt jelenti, hogy a díjnak legkésőbb március 1-jéig kell beérkeznie a biztosítóhoz.
A néhány napos átfutási idő miatt a csekkes fizetést választóknak különösen oda kell figyelniük a közelgő határidőre, de a banki átutalást sem érdemes az utolsó pillanatra hagyni – tanácsolja a MABISZ.
Legkésőbb
A határidő betartása két okból is fokozott odafigyelést kíván: ez a dátum egyrészt idén szombatra esik, másrészt az összeg beérkezésére vonatkozik. Vagyis aki csekken fizet, legkésőbb jövő szerdáig lépnie kell – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
Mivel az átutalás a magyar bankszámlák között immár négy óra alatt megtörténik, péntek reggelig a banki átutalás megfelelő opció a csekkes befizetés helyett.
Az utolsó napon azonban a szövetség szerint az lehet a legbiztosabb, ha az aktuális biztosítónk pénztárába fizetjük be az esedékes díjat. De ekkor már arra is ügyelnünk kell, hogy pénteken a kirendeltségek egy része hamarabb zár. S az is bökkenő lehet, hogy már több biztosító nem működtet pénztárat az ügyfélszolgálati pontjain.
Mivel jár, ha nem fizetünk időre? Még többet fizethetünk!
Figyelem! Annak az ügyfélnek, akinek szombat éjfélig nem érkezik meg a biztosítási díja a biztosítóhoz, díjnemfizetés miatt megszűnik a szerződése. S ráadásul a díjjal nem fedezett időszakra fedezetlenségi díjat kell fizetnie.
A fedezetlenségi díj járműkategóriánként eltérő: személygépjárműveknél az autó teljesítményétől függően 260-600 forint naponta; motorkerékpároknál 40-200 forint/nap. A fedezetlenségi díj a haszongépjárműveknél a legmagasabb, a vontatóknál eléri a napi 1650 forintot.
Sokan nem tudják
Ha a szerződés díjnemfizetés miatt szűnik meg, azt ugyanannál a biztosítónál kell újrakötni. S ekkor azonnal a teljes évre járó biztosítási díjösszeget is be kell kifizetni.
A MABISZ Ügyfélszolgálatához érkező megkeresések szerint ezzel sokan nincsenek tisztában.
No meg a 30 százalékos baleseti adót is le kell róni pluszban. Így együtt ez már igen tetemes összeg lehet egy egyszerű személyautónál is.
Ennél nagyobb baj is lehet belőle
A legsúlyosabb következmény azonban az lehet, ha az ügyfél a fedezetlenség időszakában kárt okoz: ilyenkor neki kell állnia az akár többmilliós kártérítést is.
Személyi sérülésnél mindez akár életre szóló fizetési kötelezettséget is jelenthet.
Nem mentség, ha nem kaptunk csekket!
A több millió értesítés közül persze óhatatlanul elkallódhat néhány a postai kézbesítéskot. Ez azonban nem mentesíti az ügyfelet a következményektől – figyelmeztet a FBAMSZ szakértője.
Az elmaradt díjfizetés ugyanis a szabályozás szerint egyértelműen a tulaj felelőssége.
Ennyi autóst érint
A MABISZ adatai szerint az összes gépjármű közel kétharmada január 1-jei évfordulós: a segédmotor-kerékpárok nélkül összesen 4,02 millió szerződésből 2,65 milliót érint. A magánszemélyek tulajdonában álló 2,5 millió személyautóból pedig 1,8 millió szerződés „fordul” január 1-jén.
Egyre kebesebben váltanak
Az elmúlt három évben harmadára zsugorodott az őszi kgfb-kampányokban biztosítót váltók száma: 2010-ben 1,3 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést mondtak fel, 2011-ben 1,03 milliót, 2012-ben 724 ezret.
A tavalyi kampányban pedig még ennél is jóval kevesebbet: az előzetes adatok szerint 400 ezer egyéni és közel 85 ezer flottaszerződést mondtak fel évfordulóra.