Gazdaság

Az iváncsai akkugyár „nem tervezi” a saját alkalmazásban lévő magyar munkavállalók elbocsátását

SK on Hungary
SK on Hungary
Több mint hatszáz kölcsönzött külföldi dolgozó leépítéséről jött hír az SK On Hungary Kft. iváncsai akkugyárából. Az ok az elektromos autók iránti globális kereslet csökkenése. A gyár lapunkkal közölte, éppen azért alkalmaztak külföldi vendégmunkásokat, hogy a „termelési tervekhez igazodva megkönnyítsék a rugalmas munkaerő-gazdálkodást”.

Váratlanul több száz dolgozót küldtek el pénteken egy dél-koreai cég iváncsai akkumulátorgyárából – tudta meg az RTL Híradó. Mint kiderült, 609 dolgozót, kizárólag kölcsönzött munkaerőt érint az intézkedés, mindnyájan külföldiek. A gyárat kérdeztük a részletekről és az okokról, valamint a gyárban a dolgozók érdekképviseletét ellátó Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti szövetségének elnökét is megkerestük.

Ha nincs bevétel

A szakszervezet 2,5-3 éve van jelen az SK On Hungary Kft.-nél, együttműködő a kapcsolat a menedzsment és az érdekképviselet között, tárgyalunk a bérekről, ha problémákat tárunk fel, azokat a munkáltató igyekszik kezelni – mondta elöljáróban a szakszervezet elnöke, Székely Tamás.

De miért küldenek el több száz főt a még csak tesztüzemben működő iváncsai akkumulátorgyárból – kérdeztük a szakszervezeti vezetőtől. Megtudtuk, hogy van kapcsolat az éppen zajló bértárgyalás és az iváncsai elbocsátások között. Az SK On Hungary Kft. komáromi gyárában lesz bérmegállapodás a szakszervezet és a cég között, Iváncsán viszont nem. Ennek oka, hogy az iváncsai gyárnál másfél hete kezdődött bértárgyaláson csak a pótlékok és béren kívüli juttatások emelésére tett ajánlatot a munkáltató, az alapbért azonban nem akarják emelni, és ezt a szakszervezet nem fogadta el.

Az iváncsai gyár ezt azzal indokolta, hogy még nem indult el a tömegtermelés, vagyis nincs bevétel. Erre hivatkozva építik le a jelenlegi létszámot is, de a szakszervezetnek azt ígérték, hogy a létszámcsökkentés csak a kölcsönzött dolgozókra fog vonatkozni. Egyfajta kompromisszumként a saját dolgozók megtartását kínálta fel a cég cserébe azért, hogy nem lesz béremelés. De mivel a szakszervezet részéről nem fogadható el, hogy ne legyen béremelés, ezért nem született bérmegállapodás.

Székely Tamás szerint azért nem tudott megindulni Iváncsán a tömegtermelés, mert a nyugat-európai elektromosautó-gyártás leült. Hasonló véleményen volt Bod Péter Ákos közgazdász is, aki az RTL-nek nyilatkozva arról beszélt, hogy a leépítés mögött az állhat, hogy Európában a vártnál kevesebb elektromos autót adnak el.

A gyár megkeresésünkre szintén azt írta, az elbocsátások oka a szakszervezet által is megfogalmazott állítás, vagyis hogy az elektromos járművek iránti kereslet globálisan lelassult, ami a gyártási mennyiségek rugalmas kiigazítását teszi szükségessé. Ennek megfelelően a szerződés felbontásáról értesítették a munkaerő-kölcsönző ügynökséget. Hozzátették,

külföldi vendégmunkásokat alkalmaztak, hogy a termelési tervekhez igazodva megkönnyítsék a rugalmas munkaerő-gazdálkodást.

Hangsúlyozták, hogy a szerződésnek megfelelően és szabályosan eljárva értesítették a munkaerő-kölcsönző ügynökséget a szerződésbontásról és 609 külföldi vendégmunkás kikölcsönzését szüntették meg. Jelenleg nem tervezik több ideiglenesen bérelt munkavállaló szerződésének megszüntetését. Megerősítették, amit a szakszervezet is mondott, vagyis hogy a közvetlenül alkalmazott magyar munkavállalók elbocsátását nem tervezik.

Már fullon lehetett a létszám

Azt viszont kérdés Székely Tamás szerint, hogy ha még csak tesztüzem zajlott, és nem indult meg a termelés, akkor miért vettek fel annyi embert, amennyi a termeléshez kellett volna. Novemberben a gyár azt írta lapunknak, hogy előzetes terveik szerint a tömeggyártás elkezdésekor 3000 főt foglalkoztatnak majd. Márpedig mostanra bőven meglehetett ez a létszám.

Az Opten márciusi adatai szerint az SK On Hungary Kft.-nél 2938-an dolgoztak (saját foglalkoztatásban). A szakszervezeti vezető szerint azonban ehhez még hozzájönnek a kölcsönzött dolgozók, akik mintegy kétezren lehetnek. Úgy tudja, Iváncsáról valószínűleg több mint ezer kölcsönzött dolgozót fognak elküldeni. A kölcsönzöttek zömében harmadik országbeliek (közöttük vannak kirgizek és ukránok is) a szakszervezet tudomása szerint, de kis létszámban vannak köztük magyarok is.

Mint megtudtuk, a saját alkalmazottak között nem csak magyarországi magyarok, hanem magyar ajkú szlovákiai dolgozók is vannak. A szakszervezetbe csak saját dolgozók léptek be, kölcsönzöttek nem. Ha valóban úgy történtek a dolgok, ahogyan az RTL-nek megszólaló dolgozók elmondták (váratlanul közölték velük, hogy ki vannak rúgva), akkor az a szakszervezeti vezető szerint elfogadhatatlan, a céges belső kommunikáció, a középvezetők súlyos hibája lehet. De úgy véli, a kölcsönzőcégek sem állhatnak ilyen szempontból a helyzet magaslatán.

Hogy váratlanul érhette a gyárban dolgozókat a leépítés híre, azt jól jelzi a toborzás hirtelen befagyasztása is. A Világgazdaság május 1-jén az SK On tobrozóoldalára hivatkozva számolt be arról, hogy a cégnél elérték a kívánt létszámot, feltöltötték az összes meghirdetett álláshelyet, illetve hogy emiatt felfüggesztik a toborzást. Utóbbi lépés a portál szerint váratlan volt, mert március végén is voltak még nyitott állások (például karbantartó, automatizáló technikusi), április végén pedig létesítményüzemeltetési mérnöki, logisztikai mérnöki és asszisztensi munkaköröket is hirdettek.

Ezek szerint a toborzás felfüggesztése után nem sokkal dönthettek a leépítésekről, hiszen a szakszervezet másfél hete, a bértárgyalások során szerzett tudomást arról, hogy a kölcsönzött dolgozók közül több mint ezer embert küldhetnek el. A szakszervezeti vezető arra számít, hogy ha elkezdődik a termelés, akkor elkezdik majd visszavenni a kölcsönzött dolgozókat. Kérdésünkre hozzátette, hogy a már termelő komáromi gyárban nem fenyeget a leépítés veszélye.

A keresletcsökkenés áll a háttérben

Az RTL-nek is azt mondta a gyár, hogy az elektromos járművek iránti kereslet visszaesése miatt kellett elküldeni munkásokat az iváncsai akkumulátorgyárból. Jelezték azt is, hogy ha a globális kereslet lassul, akkor az az akkumulátorgyártás csökkenéséhez vezet.

Paczolay Máté külügyi szóvivő hétfőn este az MTI-n keresztül azt közölte, hogy egyetlen magyar munkavállalót sem érintenek az SK Innovation elbocsátásai. Hozzátette, az SK Innovation gyárában egyelőre próbaüzem zajlik, és eközben átmeneti keresletcsökkenést tapasztalak a világpiacon, ezért döntöttek a munkaerőkölcsönzésen keresztül foglalkoztatott külföldi munkások elbocsátása mellett. A döntés a vállalat saját alkalmazásában álló munkavállalóit nem érintette, az elbocsátottak kizárólag harmadik országbeli dolgozók voltak – szögezte le.

A kormány bőkezűen támogatta az iváncsai beruházást

A 2021. januárjában bejelentett mintegy 680 milliárd forintosra taksált iváncsai akkugyári beruházáshoz egyedi kormánydöntéssel (ekd) több mint 55 milliárd forint támogatást kapott az SK On 2021 decemberében. Létszámvállalás nem kapcsolódott ehhez a kormányzati támogatáshoz (új eszközalapú szerződés megjegyzést kapott). Ezen kívül a kormány aktívan támogatta azokat az infrastrukturális beruházásokat is, amelyek ahhoz kellettek, hogy a gyár majd képes legyen dolgozni – adtak pénzt például útépítésre (40 milliárd forint), és a víziközműre (2,6 milliárd forint) is.

Paczolay Máté azt is kiemelte, hogy a jövő az elektromos autózásé. Azon országok gazdaságai lesznek a legerősebbek, ahol a jövő iparágának legnagyobb gyárai épülnek, pont olyanok mint az SK Innovation iváncsai üzeme – tette hozzá. A külügyi szóvivő azt mondta, a zöldenergia a gazdaság, a magyar gazdaság jövője is. Az RTL Híradó idézte Szijjártó Péter tavalyi megszólalását, amikor a külügyminiszter többek között azzal érvelt az akkumulátorgyártók betelepítése mellett, hogy ahova ezek a cégek települnek, ott lesz majd munkahely, és gazdasági növekedés.

Az iváncsai akkumulátorgyárat üzemeltető dél-koreai anyavállalat legutóbbi negyedéves jelentése már jelezte a nehézségeket az akkumulátoriparban, írta a Portfolio. Az Iváncsán történtekről Győrffy Dóra közgazdász, a Corvinus Egyetem oktatója a Népszavának azt mondta, az elektromos autók iránti kereslet csökkenése ahhoz köthető, hogy kifutottak a vásárlást ösztönző állami támogatások.

Kapcsolódó
Iváncsa ómen a magyar gazdaságnak
A kormány húzóágazatnak szánta a gyengélkedő szektort.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik