Fontos lépés, hogy a kormány úgy döntött, február 28-tól május 15-ig 480 forintban maximálja nem csak a kiskereskedelmi, hanem a nagykereskedelmi árat is. Korábban a benzinkutak nehezményezték, hogy többe kerül nekik az üzemanyag, mint amennyiért eladhatják.
Hétfő délután már megbeszélés is volt a témában az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM), amit konstruktívnak, nyíltnak, operatívnak, tárgyilagosnak nevezett az Envikút Kft. ügyvezetője, a kisebb kutakat az üzemanyagárstop kapcsán összefogó, pár napja megalakult Független Benzinkutak Szövetsége egyesület elnöke, Egri Gábor. A megbeszélésen, elmondása szerint, képviseltette magát a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ), a korábban a benzinárstop terheinek szétterítését javasoló Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), a MobilPetrol és a Mol is.
Egri Gábor szerint a megbeszélésen egyértelművé vált, hogy a kis- és közepes szereplők nélkül a magyar piac ellátása nem biztosítható, valamint hogy a nagy cégek nem tudják rövid időn belül átvenni a kis családi vállalkozások kútjainak üzemeltetését, többek között logisztikai, kiszolgálási, tartálykapacitási okok miatt. Világossá vált továbbá, hogy a kis- és közepes szereplők nagyon fontos szerepet töltenek be az ellátásban.
Ellátásbiztonsági szempontból a nagykereskedelmi ár maximálásával kapcsolatban Egri Gábor fontosnak nevezte, hogy a Molnak ellátási kötelezettsége van. Tehát ha egy nagykereskedő valamiért nem vállalja a maximált áron az ellátást, akkor belép helyette a Mol. Logisztikai átcsoportosításokkal ez viszonylag egyszerűen megoldható, így garantálható, hogy minden benzinkút megkapja a vevők kiszolgálásához szükséges megfelelő minőségű üzemanyag-mennyiséget.
Újabb állami támogatás érkezhet a kutak fenntartásához
De mi történik, ha a kút 480 forintért veszi, és ugyanannyiért adja is el az üzemanyagot? Ettől még a megélhetése nincs biztosítva, a kutak továbbra is veszteségesen kénytelenek üzemelni. Ha az olajár magasan van, akkor a nagykereskedelmi ár és a kiskereskedelmi ár is 480 forint, azaz nincs árrés, nyereség a 95-ös benzin, illetve a gázolaj eladásán, nincs miből fedezni a költségeket, bért fizetni, stb. – vetettük fel Egri Gábornak.
Így tudtuk meg tőle, hogy
de, mint mondta, jelenleg erről több információt nem adhat. Annyit mondott még, hogy amennyiben a kormány elfogadja a csomagot, az érdemi segítség lesz a kutaknak, megvalósul az üzemanyagárstop terheinek szétterítése a piaci szereplők között úgy, hogy mindenki a kapacitásához mérten vegye ki a részét, a nagyvállalatok komolyabb szerepvállalásával.A háborús helyzetben nagyon ingadozó az olaj ára, napi tíz dolláros eltérések is előfordulnak, ilyen kiszámíthatatlan piaci környezetben rendkívüli intézkedésekre, és szerepvállalásra van szükség, hogy a lakosság számára biztosított legyen az ellátás. A november közepe óta bevezetett fogyasztóiár-stop biztosítja a lakosság felé az árstabilitást, a nagykereskedelmi ár maximálása pedig biztosítja az ellátás biztonságát – a működés biztonságát és költségfedezetét kell még biztosítani, ami a már említett támogatási csomaggal teljesülhet.
Február 23-án a kormány bejelentett már egy, a kisebb benzinkutakat segítő intézkedéscsomagot, benne többek között hitelmoratóriummal, részleges szociális hozzájárulási adó elengedéssel, stb. Egri Gábor ebből a csomagból azt emelte ki, hogy nemcsak hitelt vehetnek fel a kisebb piaci szereplők, hanem a fejlesztéseiket is támogatják, illetve hogy a faluprogramon belül 14 millió forint technológiai támogatást kaphatnak, amiből 10 millió forint vissza nem térítendő.
Jelképesnek érezzük, hogy a nagykereskedelmi ár maximálásán túl a kormány arról is döntött, hogy február 28-tól 5-5 forinttal mérsékli a 95-ös benzin, illetve a gázolaj jövedéki adóját, így a benziné literenként 120 forint helyett 115 forint lesz május 15-ig, a gázolajé pedig 110,35 forint helyett 105,35 forint, ugyaneddig. Ugyancsak jelképes, hogy a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség részére fizetendő tagi hozzájárulás alól mentesítették 2022. március, április és májusra a piaci szereplőket – ez a benzinnél kicsivel több mint 4 forint literenként a legfeljebb 480 forintból, a gázolajnál pedig kicsivel kevesebb mint 4 forint egy liter után.
Háborús helyzetben, amikor ennyire fluktuál az olajár, minden fillér számít, ami a piaci szereplőket hozzásegíti az ellátásbiztonság fenntartásához
– kommentált Egri Gábor.