Szeptemberben írtunk először arról, hogy egyik olvasónkat élethű mesével rávették a bankja nevében, hogy a pénzét, több mint kétmillió forintot átutalja a csalóknak. Minden annyira hihető és profi kivitelezésű volt, hogy elhitte, valóban a bankja mentőakciójáról van szó, a pénzét tényleg biztonságba helyezik a csalók elől. Korántsem egyedi esetről van szó, azóta többen jelentkeztek szerkesztőségünkben, akiket ugyanezzel a módszerrel csaptak be. Rossz hír, hogy banki kártérítésre aligha van esély, hiszen az áldozat maga utalja át a pénzt.
A napokban újabb csalásról kaptunk hírt, és banki forrásokból úgy tudjuk, egyre terjed az átverés. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kérdésünkre ugyanakkor nem tudta megmondani, hány hasonló átverésről érkezett hozzájuk bejelentés, mert ilyen jellegű statisztikai adatokat a rendőrség nem gyűjt – válaszolta a kommunikációs szolgálat. Viszont az kiderült, hogy nem új keletű, hogy csalók telefonhívással próbálják meg tévedésbe ejteni áldozataikat, és igen változatosak a módszerek. Hívhatnak magánszemélyeket, vagy gazdasági társaságok munkatársait, vezetőit, például nyeremény ígéretével, esetleg végrehajtási eljárásra hivatkozással, vagy azzal, hogy a bankjuk nevében akarják megmenteni a hívott pénzét. A rendőrségi ügyek alapján úgy tűnik, nincsenek a csalók által preferált régiók, települések, az ország bármely pontján lecsaphatnak.
Karácsony környékén megszaporodhatnak a csalások
Annyit közöltek, hogy az idei év elején érkeztek a rendőrséghez az első feljelentések olyan ügyekben, amikor pénzintézetek nevében kezdeményezett hívásokkal követtek el bűncselekményeket, magyarul kicsalták a pénzüket. Aztán ezt követően több esetben érkeztek hasonló bűncselekmények miatt feljelentések. Az ORFK arra számít, hogy
Elemzéseik szerint az első időszakban ahogy ők fogalmaztak „a legnagyobb számú lakossági ügyféllel rendelkező pénzintézet” nevében kezdeményezték a csalók a telefonhívásokat, vagyis az OTP-t vették célba. Azóta azonban változott a helyzet, a feljelentések alapján már több – jelenleg 11 – pénzintézet nevét használják az elkövetők, amikor csalárd szándékkal felhívják az ügyfeleket. Egyre dörzsöltebbek, például ha a hívott fél jelzi, hogy nem az elkövető által megjelölt banknál vezeti számláját, akkor a hívó azt a látszatot kelti, hogy átkapcsol a tényleges számlavezető bankhoz, mint ahogy ez egyik olvasónkkal is megtörtént.
A feljelentések alapján jelenleg is folyik büntetőeljárás az ügyekben, de a rendőrség a folyamatban lévő eljárás érdekeire tekintettel bővebb tájékoztatást nem adott.
Segít, ha mindenki feljelentést tesz, főleg, ha minél hamarabb
A sértett a rendőrség munkáját azzal tudja a legjobban segíteni, ha minél hamarabb és minél pontosabban tájékoztatja a hatóságot arról, mi történt vele. Fontos, hogy a károsult késedelem nélkül tegyen feljelentést, és az ORFK szerint minél több sértett tesz feljelentést, az annál jobban segíti a nyomozást.
A feljelentéskor az esetlegesen rögzített telefonhívás átadásával, a hívóról rendelkezésre álló információk (beszédstílus, hanghordozás, szókincs, szakmai és általános tájékozottság stb.) megadásával, a telefonra telepített alkalmazások megtartása esetén azok adatainak rendelkezésre bocsátásával tudjuk segíteni a rendőrség munkáját.
Akit megkárosítottak, az nyilván azt is tudni szeretné, számíthat-e kártérítésre. Az ORFK tájékoztatása alapján a nyomozóhatóság akkor tud eredményt elérni ebben a kérdésben, ha a bűncselekményből származó összegek útját nyomon tudják követni, és ha az elkövetők felelősségre vonásakor a csalók vagyoni, jövedelmi viszonyait fel tudják tárni, illetve ha van még fel nem élt vagyon, akkor intézkedni tudnak annak elvonásáról.
Ne engedjük magunkat csőbe húzni
A bűncselekmények megelőzése érdekében legtöbbet a hívott személyek tehetnek, például azzal, ha a bankszámlájukat érintő telefonhíváskor keresik a szokásos eljárásrendtől eltérő momentumokat (pl. sürgetés, kétfaktoros hitelesítésre hivatkozás), illetve ha nem követik az elkövetők utasításait, iránymutatását. Amennyiben a szokásostól eltérő momentumra leszünk figyelmesek, vagy egyéb okból válik gyanússá a hívás, minden esetben szakítsuk meg a beszélgetést és vegyük fel a kapcsolatot számlavezető bankunkkal, a már korábbról ismert, vagy például a weboldalukon található hivatalos elérhetőségeken.
Az ORFK még a következő, a rendőrség honlapján is elérhető tudnivalókra hívja fel a figyelmünket:
- Ne adjuk meg a netbankhoz tartozó belépési adatainkat, sem bankkártyánk adatait, illetve az SMS-ben kapott hitelesítő kódot (OTP – One Time Password).
- Ne telepítsünk ismeretlen alkalmazást a készülékünkre, vagy olyat, amelyikről nem tudjuk pontosan mire használható. A bank nem kéri semmilyen alkalmazás telepítését.
- Ne utaljunk ismeretlen személy bankszámlájára pénzt.
- Ha a hívó valamilyen bankkártyával vagy bankszámlával kapcsolatos problémára hivatkozik, szakítsuk meg a hívást, és telefonáljunk bankunk ügyfélszolgálatára.