Gazdaság

„Megtiszteltetés, hogy minket valaki le akar másolni”

Néhány hónapja kapott teljesen szabadkezet a Culevit Rákkutató és Gyógyszerfejlesztő Kft. élén Lex Zsuzsanna, aki édesapjától vette át a családi vállalkozás vezetését. A cégvezető lapunknak elmondta: céljuk mindenképpen az, hogy idővel gyógyszerként jegyezzék be a daganatos betegeket célzó készítményeiket, azonban addig is, gyógyászati célra szánt tápszerként kínálják termékeiket.

A Culevit készítmények 1997-ben még étrend-kiegészítőként kerültek forgalomba, majd 2009-ben vette nyilvántartásba a termékeket az OÉTI „speciális – gyógyászati célra szánt – tápszer daganatos betegek részére” minősítéssel. Többször nyilatkozták, hogy végső céljuk a készítmény gyógyszerré fejlesztése. Ez mikorra várható?

Ez nagyon sok mindenen múlik. Valóban a hosszú távú célunk mindenképpen az, hogy gyógyszerként jegyezzék be a Culevitet. Ezt a célt nem adtuk fel, soha nem is fogjuk, ezért jelenik meg ennyire hangsúlyosan a cég életében a kutatás-fejlesztés, ami a társaság egyik fő pillérét jelenti. A cég neve (Rákkutató és Gyógyszerfejlesztő Kft.) is ezt jelzi. A pécsi laboratóriumunkban öt szakképzett munkatárs foglalkozik kifejezetten a kutatás-fejlesztéssel, az állat- és sejtkísérletekkel. Már nyertünk el uniós kutatás-fejlesztési forrásokat, illetve most is pályázunk egy ilyen kiírásra. Árbevételünk mintegy 10-15 százalékát fordítjuk folyamatosan kutatás-fejlesztésre.

A gyógyszerként való elismertetéssel kapcsolatban tudni kell, hogy a befogadtatás egy rendkívül összetett, költséges és többlépcsős folyamat, pontosan azért, hogy csak valóban olyan készítmények kaphassák meg a minősítést, amelyek képesek a betegségek gyógyítására. Ez egy olyan középvállalkozás számára, mint a Culevit, rendkívül komoly anyagi és adminisztrációs terhet jelent. Ráadásul a Culevit készítményei 16-18 komponensből (aminosavak, vitaminok stb.) állnak, amelyekre külön-külön vizsgálatokat kell lefolytatni. Egyetlen egy összetevőjű készítmény esetében is többéves vizsgálatokra lehet számítani, így el lehet képzelni, hogy egy ilyen sok komponenst tartalmazó készítménynél mennyi időbe telik ez a folyamat.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Tehát, amikor ma valaki Culevit készítményt vásárol, nem gyógyszert, hanem egy speciális gyógyászati célra szánt tápszert vesz meg, ennek megfelelően nem beszélünk például gyógyhatásról.

Közismert, hogy a gyógyszerré történő fejlesztések mekkora költséget emésztenek fel. Cégük képes ezt egyedül finanszírozni, vagy be kell vonni külső partnereket?

Mindenképpen eljön majd az a pont, amikor ez már nem finanszírozható a cég saját forrásaiból.

Árbevételük 2012-ben még nem érte el az 500 millió forintot, az utóbbi pár évben azonban már 700-800 millió forint körül mozgott. Ebben mekkora szerepet játszott, hogy 2012-től a tabletta mellett már italpor formájában is piacra került a készítményük?

Jelentős szerepet, ugyanis az italpor mondhatni bombaként robbant a piacon, jelenleg árbevételünk mintegy harmadát fedi le. Ezt a termékünket amúgy egy olyan projekt keretében fejlesztettük ki, amelyhez 90 millió forintos uniós támogatást nyertünk el.

2013 végén járt le a Culevit összetételét védő húszéves szabadalom, vagyis megnyílt a lehetőség arra, hogy az eredeti receptúra alapján más cég is gyárthasson készítményeket. 2014-ben így meg is jelentek a piacon a Culevithez képest olcsóbb Solvevit készítmények, amelyek a Culevittel azonos összetevőket tartalmaznak. Válaszul 2015 márciusában új szabadalmi bejelentés alapján piacra dobták a Culevit Forte termékcsaládot. A Solvevit készítmények megjelenése mennyire vetette vissza a piacukat?

Semennyire nem ingatott meg minket. Egy hasonlattal élve a Culevit az originális, míg a Solvevit a generikus készítmény. A minőséget képviseljük, a fogyasztók bizalommal fordulnak a termékeink iránt. Igazából nagyon pozitív visszajelzés, megtiszteltetés, hogy minket valaki le akar másolni.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

2015 elején a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 25 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, miután a GVH szerint a készítmény reklámozása során azt az üzenetet közvetítették, hogy a készítmény gyógyhatással rendelkezik, amit viszont a speciális tápszerek reklámozása esetében nem lehet megtenni. A GVH-s ügy miként érintette a forgalmukat?

Tavaly az árbevételünk az előző évhez képest visszaesett, 700 millió forint alá csökkent. Megérezzük azt a hatást, hogy a reklámszabályozás alkalmazása megváltozott, szigorodott abban a tekintetben, hogy miként lehet megszólítani a fogyasztókat. Ez azonban nemcsak minket, hanem a recept nélkül kapható készítmények teljes piacát érinti, amelynek mérete stagnált, valamelyest csökkent.

Nekünk korábban soha semmilyen problémánk nem volt a GVH-val. Több mint húsz éve működő cég vagyunk, amely egy kiegészítő, speciális tápszernek minősülő terméket ajánl a daganatos betegeknek, hangsúlyozottan nem a normál orvosi kezelések helyett, hanem azok mellett. Ugyanakkor az utóbbi években valóban sok új szereplő jelent meg a piacon, sokan közülük olyat is megengednek maguknak, amit nem lenne szabad. Éppen ezért valójában örülünk annak, hogy a GVH nagyobb figyelmet kíván fordítani erre a területre, hiszen mi magunk is abban vagyunk érdekeltek, hogy az állami felügyeleti szervek segítsenek kiszűrni a tisztességtelen szereplőket.

A másik oldalon is látni kellene azonban, hogy van annak jelentősége, hogy melyik az a cég a piacon, amelyik több mint húsz éve létezik, és jelentős kutatási tevékenységet folytat. Már csak azért is, mert a GVH nem magát a Culevit termékeket vizsgálta meg, hanem egy jogalkalmazási kérdésben van nézetkülönbségünk a GVH-val. Ez pedig leegyszerűsítve arról szól, hogy a reklámtörvény alapján hogyan kommunikálhatunk a fogyasztóinkkal, miként szólíthatjuk meg őket, illetve meddig mehetünk el annak kommunikálásában, hogy a termékeink mire jók. Sajnos ez a nézetkülönbség a GVH-val olyan, mintha minket össze lehetne mosni a piac másfajta szereplőivel. Ebből a helyzetből nyilván szabadulni szeretnénk, hiszen egy olyan cégről van szó, amely arra törekszik, hogy tisztességesen és átlátható módon működjön, árbevétele jelentős részét folyamatosan visszaforgatva a kutatás-fejlesztés területére.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

A GVH döntését bíróságon támadták meg. Született már jogerős ítélet ez ügyben?

Még nem. Ennek ellenére a kiszabott bírságot természetesen már régen kifizettük, s arra törekszünk, hogy minden esetben jogszerűen és korrekten kommunikáljunk, ennek érdekében a közelmúltban az Önszabályozó Reklám Testülethez is csatlakoztunk. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy amikor nem mondhatunk szinte semmit, akkor igen nehéz a készítményeinket reklámozni, és helyt állni a piacon.

Tavaly decemberben nyitották meg harmadik mintaboltjukat a pesti és a pécsi után Budán, közvetlenül az Országos Onkológiai Intézet szomszédságában. További nyitásokat is terveznek a közeljövőben?

Ha az igények úgy alakulnak, a fővárosban nyílhat újabb üzlet, ettől nem zárkózunk el.

Az árbevételük mekkora része keletkezik a mintaboltokon keresztül?

Mintegy negyede. A másik negyede a webáruházunkon keresztül, míg a többi részt, azaz árbevételünk hozzávetőleg felét a patikai és nagykereskedelmi értékesítés adja. A mintaboltjainkban nemcsak készítményeket vásárolhatnak az érdeklődők, hanem az úgynevezett Gondoskodó Programunk keretében igénybe vehetik az orvos és mentálhigiénés szakemberek által nyújtott ingyenes konzultációs lehetőséget is.

Hány tagja van a programnak?

Több ezer.

Van arra vonatkozó információjuk, hogy az orvostársadalom tagjai miként viszonyulnak a készítményeikhez?

Ilyen felmérésünk nincs, azonban küldetésünknek tartjuk, hogy nyissunk az orvostársadalom felé. Ennek eredményeként egyre jobban bekerülünk az orvostársadalom köztudatába. Például nemrégiben egy nőgyógyászati konferencia tudományos részlegébe kaptunk meghívást előadóként. Úgy látjuk, hogy az orvosok számára kardinális kérdés az, hogy a Culevit valójában minek is számít. Nem étrend-kiegészítő, és nem is gyógyszer, hanem „speciális – gyógyászati célra szánt – tápszer daganatos betegek részére” kategóriában „versenyzünk” a piacon. Ezt a szerepünket helyén kell tudnunk kezelni. Az alap üzenetünk az, hogy a Culevit egy kiegészítő tápszer termék, amelyet a hagyományos orvosi, kemoterápiás és sugárkezelés mellett ajánlunk a daganatos betegeknek.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Édesapja, Dr. Lex László, a cég ügyvezető igazgatója nem olyan régen azt nyilatkozta, hogy közeleg a generációváltás a családi cég élén. Azzal, hogy cégvezető lett, ez meg is valósult?

Négy éve vagyok jelen a cég életében, cégvezetőként úgy egy éve dolgozom, a gyakorlatban pedig néhány hónapja kaptam teljesen szabadkezet. Édesapám persze továbbra is részt vesz a cég vezetésében. A feladatmegosztás úgy történik, hogy édesapám vegyészként a kutatás-fejlesztési tevékenységet fogja össze, míg én minden olyan operatív kérdéssel foglalkozom, ami a cég működtetéséből adódik. A kezdetektől végigkísértem a cég életét, és láttam micsoda küldetéstudat, elhivatottság kellett annak létrehozásához, működtetéséhez. Megtisztelő, hogy a céget, illetve a hozzá kötődő küldetést, hitvallást tovább vihetem.

A cég teljesen családi tulajdonban van?

A család mellett egy olyan befektető is tulajdonrésszel bír, aki már húsz évvel ezelőtt megjelent tulajdonosként a cégben.

Dr. Kulcsár Gyula rákkutató is rendelkezik tulajdonrésszel, aki felfedezte a Culevit alapjául szolgáló, általa Természetes Tumorellenes Védelemnek nevezett rendszert?

Természetesen ő is tulajdonos, a cég kutatási igazgatójaként irányítja a pécsi laboratóriumunk munkáját.

NÉVJEGY

Lex Zsuzsanna

Napi szinten 2012-től vesz részt a klasszikus családi vállalkozásként működő Culevit Kft. munkájában. 2015 tavaszán nevezték ki cégvezetőnek. Annak érdekében, hogy a generációváltás minél zökkenőmentesebben történjen, fokozatosan vette át a menedzsment funkciókat édesapjától, ma pedig már teljes egészében ő felel a Culevit Kft. operatív irányításáért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik