Gazdaság

Ismét rossz helyezést értünk el

az oktatási rendszer eredményességét vizsgáló nemzetközi PISA-felmérésen.

Ezt az oktatási tárca így értékelte: hosszabb időre van szükség ahhoz, hogy a fejlesztések eredményei látszódjanak. Az ellenzék pedig úgy: mindebben az elmúlt öt év intézkedéseinek rossz hatása érhető tetten.

Egyik félnek sincs igaza. A lengyeleknek például sikerült látványosan javítaniuk 2003-as rossz helyezésükön, vagyis nekik négy esztendő is elég volt ehhez. Magyarország azonban már hosszú évek óta rosszul teljesít, ami azt jelenti, hogy az oktatási rendszer változtatgatása eddig semmilyen irányba nem billentette el a mérleget.

Pedig ideje volna cselekedni. Persze nem úgy, hogy vissza kellene állítani az osztályzást az alsó tagozatban, miként azt a minap az MDF alelnöke javasolta. A megoldás sokkal bonyolultabb, ugyanis nem egyszerűen értékelni kell a gyerekeket, hanem segíteni őket a tanulásban, sőt, kedvet csinálni nekik hozzá. Utóbbi most – az „élethosszig tartó tanulás” korszakában – különösen fontos lenne, a boldogulás záloga ugyanis nem a bebiflázott tananyag, hanem az új ismeretek elsajátításának képessége.

A magyar iskolák azonban ideges, nem szívesen tanuló gyermekeket „termelnek ki”. Gyakori vélekedés, hogy a gyógymód egyszerűen az lenne, ha az iskolák több pénzt kapnának. Ezt a nézetet a világ legfejlettebb államait tömörítő OECD egy őszi tanulmányában már megcáfolta. E szerint nem azok az országok érik el a legjobb eredményeket, amelyek a legtöbbet költenek; például Dél-Korea és Hollandia 15 évesei a legkiválóbbak között vannak, miközben e két ország az OECD átlaga alatt áldoz az oktatásra. Ugyanakkor Olaszország és az Egyesült Államok csak úgy önti a pénzt az ágazatba, ám ennek semmi látszata sincs. A jelentés szerint ahol baj van, ott a fő ok az, hogy az oktatás mint ágazat nem újította meg magát, nem lett sem eredményesebb, sem hatékonyabb. A ráfordítások nagy része nem ér el az osztályterembe, viszonylag kevés jut például a tanárok fizetésére, ám amit mégis megkapnak, az nem a teljesítményüktől, hanem a képesítésüktől és a szolgálati idejüktől függ.

Mintha nem is általában az OECD-ről, hanem konkrétan Magyarországról adtak volna látleletet.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik