– Mi jelenti a szórakozást a kínaiak számára a televízióban?
– Erre a kérdésre keresem a választ én is mindennap. Pillanatnyilag úgy tűnik, sorozatokból nem lehet eleget vetíteni, ezek a legnézettebb műsoraink. Népszerűek a tehetségkutató versenyek is. Ilyen volt a Supergirl és a Superboy, vagy a Strictly Come Dancing, vagyis a Megasztár és a Megatánc megfelelői. Ezekkel a műsorokkal nézettségi rekordokat döntöttünk. Fontos számunkra, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a korszerű nemzetközi irányzatok és a nemzeti jelleg között. A külföldi csatornák műsorai lehetnek nagyon érdekesek, de egy kicsit mindig idegenek maradnak a kínaiak számára. Hogy a jövőben mivel lehet a televízió elé ültetni a nézőket, arra nem tudok válaszolni. Érdekes irányt képviselnek az új médiához, vagyis az internethez, az IPTV-hez és a mobilalkalmazásokhoz kötődő megoldások, amelyekkel már komoly sikereket értünk el, ám a terület meglehetősen ingoványos számunkra. Sem kidolgozott üzleti modell, sem átlátható szabályozás nem segíti a terjeszkedést. Az internetes oldalakat ráadásul két kormányzati szervezettel is ellenőriztetni kell.
– A BrandFestivalon tartott előadásában megemlítette, hogy gyakran kormányüzenetek közvetítésére is kapnak megbízást.
Meimei Ding, kreatív igazgató
– Hát igen, Kínában minden egy kicsit furán működik. Mi úgy kezeljük ezt a jelenséget, hogy amennyiben konkrét eseményt kell népszerűsíteni – legutóbb az Országos Népkongresszus volt ilyen -, akkor azt világosan elkülönítjük a saját mondanivalónktól. Az általánosabb, társadalmi értékeket közvetítő üzeneteket viszont beépítjük a televízió promóciós anyagaiba is. Persze igyekszünk elkerülni a vörös lobogókat és az ötágú csillagot, azzal úgyis tele van minden más.
– Létezik verseny egy olyan televíziós piacon, ahol minden csatorna állami tulajdonban van?
– Mindenképpen létezik, sőt azt mondanám, ez az egyik legversengőbb piac. Kínában igen jelentős a televíziós lefedettség, az összes csatorna együtt több mint egymilliárd nézőt ér el. Ugyanakkor rengeteg nézőre rengeteg csatorna is jut. Kínában majd 3 ezer tévéadó működik, a legnagyobb, központi televíziónak, a CCTV-nek 16 csatornája van. Mellette minden tartományban több helyi adó is sugároz, bár közülük csak a műholdas adóknak van országos lefedettségük. A több ezer csatorna nem csak ugyanazon nézők kegyeiért verseng egymással, de az állami források megszerzéséért is. A Hunan TV nézőszámát és piaci részesedését tekintve a negyedik legnagyobb az országban, mégis kevesebb forráshoz jutunk, mint a központi televízió adói. A költségeink viszont igen magasak a műholdas sugárzás miatt, mivel minden tartomány után külön díjat kell fizetnünk. Az állami támogatás a következő években várhatóan tovább csökken majd a 2008-as pekingi olimpia miatt. A CCTV fogja közvetíteni a játékokat, és erre hét új csatornát kívánnak indítani. Érthető, ha szinte minden állami pénzt elszippantanak.
– Megdöbbentő volt hallani, hogy a Hunan TV évi 50 százalékos bevételnövekedést ér el.
– A reklámbevételek inkább az értékesítés asztalára tartoznak, s nem az enyémre, de annyit elmondhatok, hogy egyre hangsúlyosabbak a műsorszponzorációból és az online megjelenésekből származó bevételeink. A Superboy döntőjének közvetítését például már vagy 20 millióan nézték az interneten keresztül. Az sms-szavazásokból, csengőhang- és videó-letöltésekből szintén profitált a csatorna. A vetélkedőink nyertesei országszerte ismert sztárokká váltak, és az ő médiamegjelenéseik is további bevételeket hoznak.
Négyszázmilliós nézőcsúcs
Tartományi csatornaként indult a Hunan TV az 1970-es években Kína egyik legkevésbé fejlett régiójában. A műholdas sugárzást 1997-ben kezdte meg, ezzel műsorai a távolabbi tartományok nézőihez is eljuttathatóvá váltak. Az elsősorban Amerikából átvett showműsorok és vetélkedők szenzációs sikere okán 2002-ben úgy döntöttek, hogy teljes mértékben a szórakoztató műsoroknak szentelik a csatornát, és ezzel a 17-45 éves korosztályt célozzák meg. Médiatörténelmet írtak a 2005-ben vetített Supergirl című tehetségkutató műsorral, amelyet 400 millióan követtek figyelemmel. Meimei Ding kreatív igazgatóként vett részt a csatorna mai arculatának kialakításában.