Melyek azok az üzletek, amelyekben akciós áron lehet kapni digitális fényképezőgépet és este 8-ig nyitva tartanak? Ki az újonnan kiszemelt üzleti partnercég pénzügyi igazgatója, és miként tudom felvenni vele a kapcsolatot? Ezekre a kérdésekre leginkább baráti beszélgetések során keressük a választ, hiszen ha az internetet hívnánk segítségül, sokáig tartana, mire megtalálnánk a keresett információt. Ha egyáltalán megtalálnánk.
Az Európai Bizottság szerencsére nem szívleli a „ha” szócskát. Azért, hogy ebben az összefüggésben se kelljen alkalmaznia, néhány hete jóváhagyta, hogy Németország 120 millió euróval támogassa a Theseus nevű kereső kifejlesztését; a projekten többek között az SAP, a Siemens és a Fraunhofer Intézet szakemberei is dolgoznak. A cél egy olyan keresőprogram megalkotása, amely megkülönbözteti a szavak jelentését, felismeri a szövegkörnyezetet és különböző forrásokból származó adatokat kapcsol össze.
A Theseus eredetileg egy Quaero fantázianevű, a franciákkal közösen fejlesztett hasonló kezdeményezésből vált ki, közvetlenül azután, hogy a németek és a franciák nem tudtak megegyezni a továbblépés irányairól. Az eredeti, főként a multimédiás keresésre összpontosító Quaeróról – amely hasonló összegű támogatásra számíthat, mint a Theseus – Jacques Chirac már 2005-ben azt nyilatkozta, hogy „ez lesz Európa méltó válasza a Google-re”, ehhez képest még mindkét projekt igen messze van attól, hogy a gyakorlatban is használható legyen.
Mindeközben persze a Google sem ül ölbe tett kézzel. „Mi is dolgozunk azon, hogy a kereső a felhasználók használati szokásait is figyelembe vegye, és a személyre szabott találati listában mindenki gyorsan megtalálja a keresett információt” – avat be a fejlesztések irányába Jon Steinback, a Google termékmarketing-menedzsere. Egy példa: ha egy tinédzser, aki aktívan érdeklődik a sztárvilág pletykái iránt, és az angol Paris szóra keres rá, akkor több találatot kaphatna Paris Hiltonról, mint a francia fővárosról. Ehhez azonban a keresőknek fel kell tudni ismerni a megfelelő szövegkörnyezetet, ami rendkívül bonyolult feladat. Azt, amit a világról tudunk, és természetesnek tartunk – hogy a kutya ugat, négy lába van, és hasonlók – mind le kell írni, majd ezt a tudást be kell táplálni a gépbe. „Ez egyrészt rengeteg időbe telik, s még ha ki is alakulnak efféle adatbázisok, nagyon sok számítási műveletet igényel ezeknek az ontológiáknak az értelmezése” – mutat rá a problémára Szakadát István, a BME Szociológia és Kommunikáció tanszékének docense.
Herman Iván, a World Wide Web Consortium (W3C) szemantikus webfejlesztéssel foglalkozó vezetője némiképp árnyalja a képet, mondván: 2004-ben megjelent egy szabványcsalád, amely a szemantikus web alapját adja, így a technológiának már több építőköve is rendelkezésre áll. Ezekre elindult az eszközfejlesztés, s egyes jól körülhatárolt szakterületeken pedig (a példákat lásd külön) már működnek is szemantikus webtechnológiát használó alkalmazások.
Szemantikus lehetőségek
A szemantikus web a különböző helyen és formában lévő adatok összekapcsolását teszi lehetővé. Néhány működő példa:
OLAJIPAR. Új lelőhelyek felmérésének támogatása a kutatási és egyéb adatok összekapcsolásával.
SUN, ORACLE. A hatalmas mennyiségű online leírás vállalati belső rendszerben való keresésekor a háttérben szemantikus technológia segíti, hogy a felhasználó azt a dokumentumot találja meg, amire valóban szüksége van.
ZOOMINFO. E speciális kereső a vállalatokkal kapcsolatos információkat gyűjti össze a nyilvánosan elérhető forrásokból. A több mint 3 millió cég és 35 millió személy adatait tartalmazó adatbázis kereshető kulcsszó, személy- és vállalatnév szerint. Az utóbbinál a találati eredmény tartalmazza az adott cég éves bevételét, tevékenysége rövid leírást, munkatársai számát, illetve a kulcsemberek nevét és beosztását.
ORVOSTUDOMÁNY. Gyógyszerészeti kutatások elősegítése a különböző adatbázisok (laboratóriumi kísérleti eredmények, korábbi kutatások, génadatbankok) közötti kapcsolatok felismerésével.
BANKINTER. Spanyolország ötödik legnagyobb pénzintézete olyan szisztémát működtet, amelybe a 4200 alkalmazott bármelyike felvihet ötleteket új szolgáltatásokról, termékekről, vagy a belső munkafolyamatok hatékonyabbá tételéről. A rendszer elemzi a szöveget, és azonnal megmutatja a már meglévő hasonló tippeket, illetve különböző szempontok alapján lehetőséget ad keresésekre.