Gazdaság

Nyelvművelők

Ma már több bank is külön fiókot, vagy pultot tart fenn a különböző népcsoportokhoz tartozó, illetve a magyarul nem beszélő ügyfelek kedvéért.






Nyelvművelők 1

Nyelvművelők 2
Budapesti bankfiókban. Megtérül az odafigyelés.
Nyelvművelők 3

Roma Bank alapítása – ez az egyik legfontosabb célkitűzése a Magyar Kisebbségek Pártjának, amely tervbe vette, hogy jövőre megméretteti magát a parlamenti választásokon. Száva Vince pártelnök (korábban az MSZP cigánytagozatának vezetője) szerint az új pénzintézet olyan embereknek tudna segíteni, akik eddig a perifériára szorultak társadalmi helyzetük, vagy éppen származásuk miatt. Száva szerint a banki alkalmazottak között is több roma lehet, de állítása szerint sem az ügyfelek, sem a dolgozók esetében nem alkalmaznának szegregációt.

HITBÉLI TÁRSAK. Az elgondolás napvilágra kerülése mindenesetre eddig képviselt álláspontjuk átgondolására késztetheti a hazai bankokat, amelyek a Figyelő korábban feltett kérdésére úgy válaszoltak, hogy egy roma fiók (pláne külön bank) létrehozására Magyarországon nincs reális igény. Pedig hasonló megoldásokra azért van példa bőven a világban. Mike Rogers, a brit Barclays Bank ügyvezető igazgatója szerint például a pénzintézet a nagyobb városok azon részein, ahol komolyabb mohamedán közösség él, igyekszik „muszlim fiókot” létrehozni. Itt a betérő ügyfeleknek komoly esélyük van arra, hogy – ha igényt tartanak rá – hitbéli társukkal beszéljék meg pénzügyeiket. Az Egyesült Államokban is számos bankban alkalmaznak spanyol ajkú ügyfélkiszolgálókat, hogy szolgáltatásaikkal el tudják érni az angolul nem, vagy csak alig beszélő latin-amerikai származású ügyfeleket.

A nyelvi nehézségek leküzdése egyébiránt jó hívó szó a magyar bankoknál is, amelyek egy része kiemelt figyelmet fordít a magyarul nem beszélő ügyfélkör anyanyelvi kiszolgálására. Az immár 100 százalékban Megdet Rahimkulov és családja kezében lévő Általános Értékforgalmi Banknál például minden bankfiók felkészült arra, hogy az oroszokat – jóllehet azok a teljes ügyfélkörnek alig 1 százalékát teszik ki – anyanyelvükön szolgálják ki. Ez a tény még akkor is komoly érv a bankválasztáskor, ha a pénzintézet egyébként nem kínál speciális kondíciókat ennek a körnek.

„Ügyfeleink 12 százaléka kínai; számuk az elmúlt egy év alatt 29 százalékkal nőtt, s szeptember végére meghaladta a 2 ezret” – indokolja Szabó Tamás, a Korean Development Bank érdekeltségeként működő KDB Bank (Hungary) Rt. fiókvezetője, miért is volt szükség egy önálló kínai ügyfélkiszolgáló pult (chinese desk) létrehozására a központjukban. Joggal adódik a kérdés, miért éppen egy koreai bank vonz ilyen jelentős kínai ügyfélkört, amikor Magyarországon jelen van kínai pénzintézet is a Bank of China révén? A KDB-sek szerint komoly előny, hogy ők már hamarabb itt voltak, s persze minden tőlük telhetőt megtesznek azért is, hogy kínai ügyfeleik az otthon megszokott módon tudjanak üzletelni. A szükséges nyomtatványokat megtalálják kínaiul, a telefonos ügyfélszolgálat is tud ezen a nyelven, s a legfrisebb pekingi lapok is megtalálhatók az ügyféltérben. Emellett banki pletykák szerint a kínai ügyfelek „csípőből” bizalmatlanok a kínai bankokkal szemben.

A kínaiakért egyébként igencsak megéri küzdeni. A világ legnagyobb populációjának tagjait a legjobb megtakarítóknak tartják: a KDB-nél őrzött betétállományuk 2005 első kilenc hónapjában 45 százalékkal hízott. Általános tendencia, hogy a kínaiak az év során általában megtakarítanak, majd minden esztendő elején komoly összegeket utalnak haza az otthon maradt rokonok támogatására. Az ügyfélkör nagyon érzékeny a kondíció-változtatásokra, értékrendjükben a kínált betétkamatokhoz hasonló fontossággal bír a dollár-forint keresztárfolyam is. Az év során a kedvező pillanatot várva konvertálják át megtakarításaikat.




Nyelvművelők 4

Hagyományőrző betét


Miközben a bankok általános üzletfejlesztése az elektronikus csatornák irányába terelgeti az üzletmenetet, a KDB Bankban számos ügyfelet látni a klasszikus magyar takarékbetétkönyvhöz hasonló könyvecskével a kézben. Ez az úgynevezett Passbook arra szolgál, amire a hajdani OTP-s megfelelője is: az ügyfél számlájával kapcsolatos valamennyi tranzakciót megörökíti, így „naprakész” információval szolgál. A KDB ugyanakkor ezt a szolgáltatást nem a retrománia miatt vezette be: Dél-Koreában a Passbook használata általánosan megszokott, márpedig a bank hangsúlyosan az otthoni szolgáltatások teljes skáláját szeretné nyújtani a távol-keleti ügyfeleknek. A hagyományőrzés ugyanis véleményük szerint legalább annyira fontos, mint az, hogy banki rendszereik eközben már a XXI. század technológiájának felhasználásával működjenek.

Nyelvművelők 4
Nyelvművelők 3

A nyelvi akadályok leküzdése vezette a K&H Bankot is, amikor az ősszel 5 budapesti fiókjában és 6 vidéki nagyvárosban lévőben elindította a Magyarországon dolgozó külföldi üzletemberek számára kínált szolgáltatását. Az úgynevezett expat fiókokban angolul beszélő munkatársak fogadják az ügyfelet, pótolni igyekezve az otthoni bankkapcsolat személyes jellegét. John Hollows vezérigazgató szerint mindkét fél nyertese lehet ennek a vállalkozásnak. A külföldi üzletembereknek lehetőségük nyílik arra, hogy sok esetben lényegesen jobb kondíciókkal kapjanak szolgáltatást egy pénzintézettől, mintha „otthoni” bankjukkal dolgoznának. A K&H pedig abból profitálhat, hogy ez a – hangsúlyosan nem túl széles – ügyfélkör általában olyan vállalkozási kapcsolatokkal rendelkezik, ahol jó ajánlólevél lehet egy magánügyfélként elégedett vállalati vezető. Az expat fiókokban az ügyfelek csak az anyanyelvi kiszolgálás révén kapnak többletszolgáltatást, a kondíciókban nem kell eltérni a standardoktól, hiszen egy átlagos itteni betét, illetve befektetési alap ma jóval nagyobb megtérüléssel kecsegtet, mint számos nyugat-európai országban.

DIÁKRA SZABVA. Egészen más csoport megszólítása volt a célja a CIB Banknak akkor, amikor az ősszel a debreceni campus területén megnyitotta első diák fiókját, amely már nyitvatartási idejével is igyekszik alkalmazkodni az egyetemi hallgatók, oktatók napirendjéhez, hivatali órái ugyanis az ebédidőre esnek. Ezzel párhuzamosan az átlagosnál hangsúlyosabb az elektronikus ügyintézés: az előterében lévő 24 órás terminál révén akár koncert, vagy buli után is mód van mondjuk az utóvizsga-díj átutalására.

Arra még várni kell, hogy a diák fiók beváltja-e a hozzá fűzött reményeket, ám kétségtelenül sokat lendíthetne az ügyfélforgalmon, ha a CIB Bank is csatlakozna azokhoz a pénzintézetekhez, amelyeknél igényelhető a diákhitel. (A banknál jelenleg csak arra van mód, hogy az igénylő a Diákhitel Központnál egy CIB-es számlát jelöljön meg olyanként, amelyre az átutalást kéri.) Hasonló fiókok Európa számos országában működnek már, ám, hogy a megoldás nem kis kockázattal jár, arra talán a K&H anyabankjának, a KBC-nek a példája a legjobb figyelmeztetés. A nem kielégítő forgalom miatt ugyanis a pénzintézet bezárja a világ egyik legpatinásabb egyetemi városában, Leuwenben üzemelő diák fiókját. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik