Gazdaság

LefulLada

Oroszország-szerte sorra épülnek a külföldi autógyártók üzemei, ami komolyan fenyegeti az AvtoVAZ piaci dominanciáját.

Egy korszak végét jelzi, egyúttal intenzív találgatásokat is elindított az egyik legjelentősebb orosz vállalat jövőjét illetően Vlagyimir Kadannyikovnak, az AvtoVAZ első emberének október végi nyugdíjba vonulása. A ma 64 esztendős elnök 17 éven át irányította az autógyárat, most viszont olyan pillanatban távozik, amikor az orosz autóipar elkeseredett küzdelmet folytat azért, hogy versenyképes maradjon az ország piacán egyre kérlelhetetlenebbül nyomuló külföldi gyártókkal szemben.


LefulLada 1

Az új Kalina. Másfél évtizedet késett.

NÉPSZERŰ, MERT OLCSÓ. Az AvtoVAZ előtt álló kihívások tökéletesen jellemzik az iparág helyzetét. A dél-oroszországi Togliattiban működő üzem a világ egyik legnagyobb autógyára: 145 kilométernyi futószalagján a 100 ezer dolgozó évi 700 ezer Ladát állít elő – ez a mennyiség a teljes orosz személygépkocsi-gyártás mintegy 70 százaléka. Bár a Ladák nem kifejezetten megbízhatóságukról híresek, így is népszerűek Oroszországban, ahol mindössze 4 ezer dollárnak megfelelő összegbe kerülnek. A belföldi piacon 40 százalékos részesedéssel rendelkező AvtoVAZ tavaly 5,57 milliárd dollár árbevétel mellett 147 millió dollár nyereséget ért el.

A baj csak az, hogy ha a cég nem képes modernizálással válaszolni a külföldi konkurencia erősödésére, akkor egyre nehezebb lesz felszínen maradnia. „Az AvtoVAZ-nak külföldi partnerre van szüksége, amely új technológiát vagy új modellt hoz, máskülönben nincs jövője” – állítja Natalja Zagvozgyina, a moszkvai Renaissance Capital befektetési bank elemzője.

Hiába növekszik ugyanis a személyautók iránti kereslet, az orosz gyártású modellek értékesítése az idén várhatóan visszaesik, mert az autósok egyre szívesebben választanak külföldi márkákat. A moszkvai United Financial Group befektetési bank prognózisa szerint 2005-ben az AvtoVAZ termelése 4 százalékkal, nyeresége pedig 34 százalékkal csökken. S a verseny csak éleződni fog, miután a külföldi gyártók sorra jelennek meg Oroszországban. Az utóbbi három évben a Ford, a General Motors és a Renault létesített gyárat az országban, s valószínűleg hónapokon belül így tesz a Toyota, a Volkswagen és a DaimlerChrysler is.

Újabban az orosz kormány is ösztönzi a külföldi autógyárak megtelepedését. Éveken át magas vámokkal védte a helyi autóipart, ám az importált alkatrészek esetében nemrég 0-3 százalékra szállította le a vámokat a korábbi 5-10 százalékról. Előrejelzések szerint a külföldi gyártók 2010-ben már 900 ezer személyautót fognak előállítani Oroszországban, szemben a tavalyi 165 ezerrel.

Az AvtoVAZ persze igyekszik erejéhez mérten védeni pozícióját. Az idén piacra dobta a Lada Kalina kompaktot, amelyben szériafelszerelés a blokkolásgátló, a szervókormány és a légkondicionáló – a korábbi orosz autókban az ilyesmi ritkaságszámba ment. A vállalat egy teljesen új üzemet is épített korszerű és világszínvonalú berendezésekkel, ahol csupa új alkalmazott végzi a Kalina gyártását.


LefulLada 2

MINŐSÉGI GONDOK. Eddig az amúgy 8 ezer dollárba kerülő Kalina jól is fogy, sok ágazati szakértő mégis szkeptikus. „A minőség még mindig sok kívánnivalót hagy maga után. A probléma az, hogy az autó egy régi platformra épül, régi motorral, régi váltóművel és így tovább” – mutat rá Leonyid Golovanov, az orosz Avtorevju című szaklap munkatársa. Az AvtoVAZ rengeteget árt magának azzal, hogy képtelen időben kihozni új modelljeit. A Kalinának eredetileg a kilencvenes évek elején kellett volna megjelennie, de a projektet többször elhalasztották gyártási nehézségek miatt. Néhány elemző úgy véli, az AvtoVAZ-nak érdemes volna fontolóra vennie külföldi tervezésű autók összeszerelését, ám a régi iskolát képviselő hazafias menedzserek – akik büszkék a helyileg kifejlesztett autók gyártásának orosz hagyományára – hallani sem akarnak erről.

Egyelőre nyitott kérdés, hogy Kadannyikov távozása nyomán az AvtoVAZ sebességet vált-e. A cég új elnökét csak az igazgatóság december 22-én esedékes ülésén nevezik meg. Elemzők szerint a vezetés megosztott: az egyik oldalon vannak a Kadannyikov-féle szemléletet képviselő tradicionalisták, a másikon a fiatalabb és agresszívebb igazgatók. Merész újítás nélkül ugyanis a nagy múltú orosz autógyár napjai meg vannak számlálva.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik