Bár a videójátékokat – okkal vagy ok nélkül – többen vádolják azzal, hogy rossz hatással vannak a gyermekekre, néhány játék kifejezetten a kreativitás és a mentális képességek fejlesztését ígéri. Ilyen például a Color Pixter: a Fisher-Price terméke 4 éves kortól ajánlott. A füzet nagyságú (30×21 centis) berendezés színes, jól megvilágított érintőképernyővel rendelkezik, amelyre a gyerekek az íróvessző segítségével rajzolhatnak, akár beépített sémák alapján.
COLOR PIXTER
Kinek? Azoknak a kicsiknek, akik szeretnek rajzolni.
Mennyiért? 80 dollár.
+: Szép színek, igényes kijelző.
-: Nehéz hozzá tokot beszerezni.
20 QUES-TIONS HANDHELD GAME
Kinek? Aki kíváncsi, hogy milyen okos lehet egy gép.
Mennyiért? 11 dollár.
+: Szinte olvas a gondolatokban.
-: Nem kérdezhetjük meg, hogy ő mire gondol.
NEW YORK TIMES TOUCH SCREEN CROSSWORD PUZZLE
Kinek? Aki a keresztrejtvényeket bújja, s elég jól tud angolul.
Mennyiért? 60 dollár.
+: A legjobb feladványokat válogatták össze.
-: Nincs lehetőség további rejtvények betöltésére.
A nyolcévesnél idősebbek számára azonban már több kell a szórakozáshoz. Számukra alkotta meg a Radica Games a mesterséges intelligenciával „villogó” 20 Questions Handheld Game-et. A barkohbához erősen hasonlító játék lényege, hogy a kérdezőnek, jelen esetben a gömbölyded kütyünek, 20 kérdést kell feltennie, amire a válaszadó csak igennel, nemmel vagy talánnal válaszolhat.
Ha ezután helyesen találja ki a gép, hogy mire gondolt tulajdonosa, akkor nyer, ellenkező esetben további kérdésekkel próbálkozik. A felhasználók tanúsága szerint a masina igen találékony: a kalóz, a születésnapi torta vagy a bölény éppen olyan könnyű feladvány számára, mint a zseblámpa. Inkább a felnőtteket célozza meg az Excalibur Electronics, amely digitális formában kínál mintegy 1000 keresztrejtvényt.
A feladványok forrása a New York Times, amelynek rejtvényei olyan népszerűek, hogy a kiadó könyv formában is megjelentette azokat. Az érintőképernyős megoldás azonban több előnnyel is szolgál: nem kell toll vagy ceruza után kutatnunk, sőt a szabályozható háttérvilágítás segítségével akár a félhomályban is bepötyöghetjük a megoldást. Ha elakadtunk, a készülék segítséget ad, így nem kell a környezetünket zaklatni „olasz folyó, két betű, mi az?” típusú kérdésekkel.