DHL-bázis.Vállalják a felelősséget.
Már öt éve, hogy az ostyagyártással foglalkozó Auer Kft. kinőtte a raktárhelyiségeit, s ez gondolkodásra késztette a menedzsmentet. „A megoldást egy olyan cégben találtuk meg, amely a logisztikai feladatok nagy részét levette a vállunkról, ráadásul az új szolgáltatás révén jobb lett a disztribúciónk, s ezáltal a forgalmunk is nőtt” – mondja Csumán Tamás, az 1,1 milliárd forint árbevételű cég kereskedelmi igazgatója. Olyan tevékenységeket helyeztek házon kívülre, amelyeket a forgalom növekedése miatt már nem tudtak elvégezni, vagy egyszerűen csak gazdaságosabb volt külső céget alkalmazniuk. A KPMG Magyarország két évvel ezelőtti átfogó felmérése is (Figyelő, 2003/28. szám) azt tárta fel, hogy a megrendelők a fő tevékenységre koncentrálás, a magasabb kiszolgálási szint elérése és a költségcsökkentés miatt döntöttek a logisztikai outsourcing mellett.
LEHET DRÁGÁBB. A kiszervezés azonban nem a spórolás szinonimája: a felmérés szerint a cégek harmadánál növekedtek a kiadások. „A költségemelkedés viszont minden esetben együtt járt a kiszolgálási szint javulásával, tehát úgy tűnik, ezek a cégek tudatosan választottak drágább szolgáltatást a jobb minőség érdekében” – teszi hozzá Teleki Károly, a KPMG Magyarország szenior menedzsere. Ma már egyre többen járják ezt az utat, ami megfelel az európai tendenciáknak. „Már természetes, hogy ha a tízezer autóalkatrészből egy nincs ott adott pillanatban a szállítószalagnál, akkor a termelés esetleges leállásáért a logisztikai szolgáltató vállalja a felelősséget” – érzékelteti a megváltozott igényeket Farkas István, a DHL Nemzetközi Szállítmányozó és Logisztikai Kft. cégvezetője.
„Amíg régebben elegendő volt az áru pontos és gyors leszállítása a rendeltetési helyére, ma már előtérbe kerülnek a komplex logisztikai központok által nyújtott szolgáltatások” – tapasztalja Csonka Endre, az Áti Depo Közraktározási Rt. vezérigazgatója is. A korábbiakhoz képest a logisztikai szolgáltató az áru tulajdonosától többletfeladatokat vesz át: egyezteti az áruk fogadóinak igényeit mind az áruféleségekre, mind az ütemezésre. Átvállalja az együttműködést például a vám-, növény- és állategészségügyi hatóságokkal, de finanszírozási, biztosítási szerződéseket is köt. A vezérigazgató ugyanakkor úgy véli: a megrendelők többsége a minőségről beszél, ám még mindig nagyon fontos számukra a szolgáltatás ára.
Szolgáltatói szintek
3PL. A third party logistics rövidítése; azokat a cégeket sorolják ide, a melyek a hagyományos fuvarozáson, raktározáson túlmenően egyre komplexebb, sokrétűbb szolgáltatást nyújtanak ügyfeleiknek (például beszállítás, készletgazdálkodás, komissiózás, disztribúció, átcsomagolás, komplettírozás, vevőszolgálat) többnyire hosszú távú partneri kapcsolat formájában.
4PL. A fourth party logistics rövidése; azon cégek köúre, amelyek jelents IT-tmogatssal, gyakorlattal, know-how-val rendelkeznek és az elltsi lncban mköd többi cég erforrsait és képességeit felhasznlva megtervezik, menedzselik és kontrollljk a teljes elltsi lnc folyamatait.
VÁLTÁS. Mivel napjainkban már nem az egyes cégek, hanem az ellátási láncok versenyeznek egymással, a GKI szakemberei szerint az elkövetkező évek egyik meghatározó tendenciája lesz, hogy a 3PL szolgáltatók továbbfejlődnek 4PL cégekké.