Gazdaság

Újratöltve

Edward Zander vezérigazgató radikális szerkezeti és stratégiai megújulással a piac élszereplőjévé akarja tenni a Motorolát.

Legfeljebb fél percre van szükségük a Motorola alkalmazottainak ahhoz, hogy Edward J. Zander vezérigazgatóval találkozva rájöjjenek, az új főnök mennyire különbözik elődjétől. Míg Christopher B. Galvin visszafogott, udvarias és finom modorú volt, Zander harsány brooklyni, aki állandóan kezet ráz mindenkivel, mérföldes mosolya pedig akár védjegyéül is szolgálhatna.


Újratöltve 1

Edward Zander. Aki nem dolgozik össze, azt

KEMÉNYFIÚ. Márciusban, három hónappal hivatalba lépése után azonban egyértelművé tette azt is, hogy nagyon sokat követel. Összetrombitálta a társaság húsz csúcsvezetőjét, hogy egy kétnapos ötletroham jellegű megbeszélésen megtárgyalja velük, miképpen kell javítani a vállalatirányításon. Üzenete világos volt: az alkalmazottak felelősek lesznek a fogyasztók elégedettségéért, a termékminőségért, sőt még az üzleti részlegek közti együttműködésért is. „Ha nem dolgoztok össze, kinyírlak benneteket” – mondta akkor. Most nevetve magyarázza, hogy ez csupán afféle brooklyni „keményfiú” megfogalmazás volt: „Így fejeztem ki azt, hogy rendbe fogjuk hozni a dolgokat.”

Kedélyeskedés ide vagy oda, Zander halálosan komolyan gondolja, hogy a Motorolának újra a kommunikációs világ élére kell kerülnie. A korábban tizenöt évig a Sun Microsystemsnél dolgozó, s ott végül egészen az elnöki tisztségig jutó technológiai veterán hatékony és egységes vállalatot akar faragni a Motorolából. Erőfeszítései eddig főként arra irányultak, hogy megszüntesse a túltengő bürokráciát, valamint a társaságon belüli gyilkos rivalizálást, amely annyira erős, hogy maguk az alkalmazottak csak harcoló törzsekként emlegetik az egyes részlegeket. E célból úgy rendelkezett, hogy az együttműködés döntő tényezőnek számítson a fizetésemelések és bónuszok megállapításánál. „Nagyon más lett ez a hely. Mindenki keresi a kapcsolatot mindenkivel” – mondja az 1980 óta a Motorolánál lévő, jelenleg a globális vállalatirányítási ügyekért felelős igazgatói posztot betöltő Patrick J. Canavan.

A változások azonban még éppen csak elkezdődtek. Egy július végi befektetői konferencián Zander bejelentette, hogy alapvető átszervezésre készül. Tervei szerint már októberre eltűnnek a régi, a mobiltelefonokra, szélessávú eszközökre és más termékekre fókuszáló divíziók, és a helyüket a fogyasztói csoportok szerint elkülönülő – például a digitális otthonra vagy a vállalati ügyfelekre szakosodó – részlegek veszik át.

Új küldetés

Zander megváltoztatja a Motorola kultúráját, fókuszát és szervezeti felépítését. Programjának fő elemei a következők.

JAVADALMAZÁS. A múltban az alkalmazottak jutalmazása az adott részleg teljesítményétől függött. Ma a divíziókon átnyúló együttműködés fontos szempont a fizetésemelések és bónuszok megállapításánál. Az utóbbiak 25 százalékban új tényezőkön múlnak, ilyen többek közt a gyártási határidők teljesítése és a fogyasztói elégedettség.

PIACBŐVÍTÉS. Régebben a Motorola értékesítése abból állt, hogy a fogyasztóknak telefonokat, a távközlési szolgáltatóknak pedig mobilhálózati eszközöket adott el. A társaság most a Fordnak, a UPS-nek és más vállalatoknak is akar szállítani kommunikációs eszközöket, s az IBM-mel és az Avayával szövetkezik a berendezések üzembe állítása és fenntartása terén.
SZERKEZETVÁLTÁS. Zander az öt autonóm divízióból álló Motorola nagyszabású átalakítására készül, ami valószínűleg abból fog állni, hogy a divíziókat az ügyfélcsoportok – például a nagyvállalatok és a távközlési cégek – szerint szervezik át.

MOBIL KOMMUNIKÁCIÓ. Zander azt akarja, hogy a Motorola vezető szerepet játsszon a mobil kommunikáció és az internet kombinálásában. A termékekbe épített internetprotokoll révén a használók bármilyen digitális tartalmat mozgathatnak a különböző hardverek között. Még az idén piacra dobnak egy újszerű telefont, amely a lakáson belül vezeték nélküli, máshol mobilkészülékként működik.




SZÜNETMENTES MOBILITÁS. Az átszervezés Zander új kezdeményezéseinek megvalósítását szolgálja, amelyek közül talán az általa „szünetmentes mobilitásnak” nevezett koncepció a legfontosabb. Elképzelése szerint a Motorolának lehetővé kell tennie a fogyasztók számára, hogy bármilyen digitális tartalmat – zenét, videót, e-mailt, telefonhívást – könnyűszerrel továbbíthassanak otthonukból az autójukba és a munkahelyükre. E technológia elterjedésével a Motorola nem csupán a mobiltelefon-eladásokat tudná felfuttatni, hanem főszereplővé válhatna a digitális otthonok piacán is, növelve a laposképernyős tévék, a szélessávú modemek, az otthoni mobilhálózatok és a digitális tartalmat kezelő eszközök értékesítését. Egy másik vonalon a társaság erősíteni kíván a vállalatoknak nyújtott szolgáltatásokban. A minap partnerségre lépett az Avaya céggel, hogy közösen adjanak el kommunikációs eszközöket céges ügyfeleknek, és Zander komoly növekedési lehetőséget lát a vállalati hálózatok működtetésében is.

A Motorola eddig kiválóan teljesít az új vezérigazgatóval. A második negyedévben árbevétele éves összehasonlításban 41 százalékkal, 8,7 milliárd dollárra nőtt, a 845 millió dolláros üzemi nyereség pedig ötszöröse az egy évvel korábbinak. A növekedés motorja a mobiltelefon-üzletág volt, amelynek forgalma 67 százalékkal, 3,9 milliárd dollárra emelkedett. Ezzel együtt a befektetők még kifogásolják, hogy a Motorola nyereségességben elmarad a riválisok mögött. A finn Nokia, bár újabban nehézségekkel küzd, 19 százalékos üzeminyereség-rátát tud felmutatni a mobiltelefon-gyártásban, míg a Motorolánál ez csak 10 százalék.

Zander teljesen jogosnak tartja a nyereségesség javítására irányuló befektetői elvárást. Noha konkrétumokat egyelőre nem közölt, elemzők és bennfentesek szerint létszámleépítés útján csökkenteni akarja a költségeket. Változtatásokat hajt végre a vezetői posztokon is, hogy az általa kiválasztott emberek segítsenek megvalósítani a terveit. Heteken belül távozik például Tom Lynch, a mobiltelefon-divízió vezetője.

Csalódhatnak viszont azok a befektetők, akik a gyengébben teljesítő üzletágakból való kivonulást várják Zandertől. Július közepén a chippiac fellendülése ellenére megtörtént ugyan a félvezetőgyártás leválasztása – erről még Galvin alatt született döntés -, bennfentesek azonban azt állítják, hogy Zander teljesen elégedett a megmaradt portfólióval, ezen belül az évi 4,4 milliárd dollár forgalmú mobilhálózati üzletággal is, amelyet pedig az elemzők egy része szerint el kellene adni. Az ilyen karcsúsítás helyett inkább a különálló részlegek számát csökkentené. Információk szerint már tervbe vette a mobilhálózati és a szélessávú eszközöket gyártó divíziók összevonását, ami költségmegtakarítást és hatékonyabb irányítást eredményezne.

LÉGBŐL KAPOTT ÖTLET. A szerkezeti változásokhoz új stratégia is tartozik. A szünetmentes mobilitás ötlete egy repülőúton született meg februárban, amikor Zander és Padmasree Warrior technológiai igazgató egy ágazati konferenciára utaztak Franciaországba. Aztán az elmúlt hónapokban finomították a stratégiát, majd júliusban a csúcsvezetők már tárgyaltak is a megvalósításához szükséges belső átalakulásról és az esetleges felvásárlásokról.

Miben is áll pontosan Zander elképzelése? Tegyül föl, hogy valaki egy baseballmeccset néz otthon. Közben azonban el kell mennie, ezért a digitális képet először átteszi a mobiltelefonjára, amíg lemegy a garázsba, ott pedig az autójába irányítja át. Az autó videóról audióra vált, hogy ne vonja el a vezető figyelmét, de piros lámpáknál viszszaadja a képet. A Motorola rendelkezik mindazzal a technológiával, ami ezt lehetővé teszi.

A piaci sikerhez nélkülözhetetlenek az innovatív megoldások. Ezért is kezeli Zander prioritásként a végrehajtás javítását, amihez új ösztönzőrendszert dolgozott ki. A múltban az alkalmazottak javadalmazását az határozta meg, hogy az adott részleg mekkora árbevételt, nyereséget és mennyi készpénzt termelt. Amelyik divízió jól teljesített, ott az emberek vaskos bónuszokat kaptak, ahol viszont gyengék voltak a mutatók, ott nem járt jutalom, vagy csak nagyon kevés. Az új rendszerben a bónuszok megállapításánál 25 százalékban három tényezőt vesznek figyelembe: az ügyfelek elégedettségét, a termékek megbízhatóságát és az esetleges minőségi problémák okozta költségeket. Zander azt reméli, hogy így a lehető legtöbbet ki tudja hozni az alkalmazottakból.

A mobiltelefon-piacon a cég máris növeli részesedését, közelebb kerülve a vezető Nokiához – és Zander átalakítási programja még csak a kezdeti stádiumban tart.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik