Gazdaság

Csak semmi pánik!

Kedvelik a horgászok a jet-skít. Persze nem abban a pillanatban, amikor 100 kilométeres óránkénti sebességgel elrobog mellettük, hanem egy-egy nagyobb létszámú verseny után. A tapasztalatok szerint ugyanis ilyenkor jóval gyakoribb a kapás. Mindez nem szemfényvesztés, valós tudományos alapja van. A jet-ski ugyanis kifejezetten környezetbarát vízi jármű. A gépek üzemanyagrendszere zárt, az adalékanyag pedig vízben oldódó növényi olaj. Amúgy pedig a belső vízsugaras meghajtású szerkezet – legyen bár két- vagy négyütemű – működés közben nagy mennyiségű levegőt fúj a víz alá, felpezsdítve a tavak oxigénellátását, kedvező hatást váltva ki a víz élővilágára.


Csak semmi pánik! 1

A maihoz hasonló járművek először 1965-ben jelentek meg a vizeken, de már a húszas években is kísérleteztek ilyen jellegű járgányokkal. Így egy derék amerikai motorrajongó országúti gépét keresztezte egy vízibicajjal, egy elég suta, alig 15 lóerős vízitalpas motort konstruálva.

A mostani jet-skík – hivatalos nevükön személyi vízi járművek – motorteljesítménye 50 és 200 lóerő között változik; vagy állva irányíthatóak és egyszemélyesek, vagy üléssel felszereltek, s akkor kialakítástól függően akár négy személy is utazhat rajtuk. Nem egyszerű mutatvány a jet-ski meglovaglása, ügyesség, egyensúlyérzék kell ahhoz, hogy uralni tudjuk a mozgékony szerkezetet. Egy 160 lóerős, kétütemű, háromhengeres motor végsebessége akár a 100 kilométert is eléri óránként. A négyütemű modellek 200 lóerőt adnak le, és a 100 kilométeres sebességet 4 másodperc alatt képesek elérni. Mindez a súly és a teljesítmény arányának következménye. Egy „szófamodell” – ahogy az ülős változatot becézik – alig 300 kilót nyom, míg az általánosan használt motor 150 lóerős. A verseny jetek esetében az arány egy az egyhez.

Egy jet-ski vezetése 5 perc alatt elsajátítható. Nem kell tudni mást, mint a helyére illeszteni a gyújtáskulcsot, megnyomni a start gombot, megfogni a kormányt, és kézben tartani a gázkart. Amíg a gépen vagyunk, a gázkart nem szabad elengedni, a jet-skít ugyanis csak addig lehet kormányozni, amíg víz van a turbinában. Ha nem kap gázt a szerkezet, akkor sem lassul a várakozásnak megfelelően a jármű, viszont kormányozhatatlanná válik. Azaz: csak semmi pánik! Vészhelyzetben legjobb taktika a gázadás, és irány a víz közepe. Egyébként az indítókulcs a csuklóra van erősítve, így ha netán a lovas a vízben landol, a kulcs vele tart, és a motor azonnal leáll. Azért nem árt, ha megfelelő védőruhában, gerincvédővel, mentőmellényben, bukósisakban és lábvédőben pattanunk a nyeregbe. És hogy mennyiért lehet egy ilyen vízibringához hozzájutni? Nos, egy új gép ára elérheti az 5 millió forintot, használtat viszont már 300 ezerért is lehet kapni. Ha valaki csak bérelni szeretne, akkor az általános tarifa szerint 2 ezer forintért 10 percet száguldozhat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik