Gazdaság

Információhiány

Árura ugyan lenne igény, mégsem könnyű azt eljuttatni az orosz piacra.

Tévhiteket táplál továbbra is az orosz piaci értékesítési lehető-ségekről a magyar kereskedők egy része. Ennek az is oka lehet, hogy az utóbbi években egy moszkvai utazás ára egy New York-i kiruccanásét is meghaladja, s így egyre kevesebb magyar érdeklődő jut el az orosz fővárosba.


Információhiány 1

Szentpétervár. Ígéretes régió.

HIÁNYOS ISMERETEK. Az elmúlt években alapvető változások zajlottak le az orosz gazdasági élet irányításában és működésében, s Putyin második elnökségi időszakában valószínűleg újabb átrendeződés következik. Ezekről a változásokról azonban az újonnan érdeklődő vállalatoknak nincsenek megbízható és hozzáférhető információik. A már a piacon jelen lévő kereskedők nem osztják meg egymással tapasztalataikat, de alapvetően bizalmatlanok a magyar külképviseletekkel szemben is, mivel azoknak a munkatársai – néhány kivételtől eltekintve – helyismeretüket és nyelvtudásukat tekintve sincsenek egy súlycsoportban a helyi fortélyokban járatos üzletkötőkkel. A cégek képviselői akkor is szakmai vonalon próbálják megoldani problémáikat, amikor a döntés a helyi vagy az országos politikai körök kezében van. Márpedig ez gyakran előfordul Oroszországban, ahol a kézi vezérlésnek nagy hagyományai vannak minden szinten. Így a magyar külképviseletnek nincs áttekintése a piacon működő vállalatok mozgásáról, az orosz viszonylatban próbálkozó cégeknek pedig nincsenek naprakész információik a fizetőképes kereslet alakulását meghatározó politikai viszonyok hullámzásairól. A nagy nyugati cégek ezt a hiányt a piacot jól ismerő és jó kapcsolatokkal rendelkező tanácsadók foglalkoztatásával pótolják, míg a kicsiknek segít hazájuk kamarájának kitelepített képviselője. A nyugat-európai kamarák oroszországi képviselőit azonban sok csatát megvívott üzletemberekből válogatják ki, akik így megfelelő tekintéllyel is rendelkeznek.

Ezen az óriási piacon azonban a hatalmas igényekhez képest csekély a fizetőképes kereslet, amelynek a feltérképezése most újult erővel folyik. Jekatyerinburgban, az urali iparvidék szívében hamarosan magyar képviseleti iroda nyílik, s a szentpétervári főkonzulátuson is megkezdi munkáját egy gazdasági szakember. Moszkvában ugyanis a piac túltelített, s az itt jelen levő világcégekkel bajosan vehetik fel a versenyt a magyar vállalkozások. Vidéken a helyi vezetés viszont nincs még annyira elkényeztetve, mint a fővárosi. A legígéretesebb orosz régiók az európai részen – a főváros és Szentpétervár után – a Volga mentén találhatók. Érdemes még körülnézni ezenkívül az Uralban és Nyugat-Szibériában, valamint a krasznojarszki területen is.

AZ ÁRSZINT MEGHATÁROZÁSA. A magyar exportból hiányoznak azok a forgalomhordozó alappillérek, amelyekre építhetnének a hazai kis- és középvállalkozók. A gyógyszerek és gyógyászati eszközök terén, valamint a járműgyártásban bejáratott, nagy magyar cégek fedik le a piacot, itt kevés esélyt látnak a szakemberek kis- és középvállalkozások betörésére. A mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek, illetve szolgáltatások terén azonban volna keresnivalójuk.

Az érdeklődők számára először is rendkívül fontos annak meghatározása, milyen árszinten értékesíthetik versenyképesen az áruikat, mert ez rengeteg fölösleges körtől és költségtől óvhatja meg őket. Keressünk olyan magyar kereskedőket, akik már régóta foglalkoznak hasonló profilú áruk értékesítésével az orosz piacon, és ha lehet, kezdetben rajtuk keresztül törjünk be termékeinkkel. De gondot okozhat az is, ha az orosz fél elfogadja ugyan az árat és kész megvenni a magyar terméket, viszont kiderül, hogy nincs megfelelő mennyiség, mert a hazai vállalkozók képtelenek összefogni a siker érdekében. Mindaddig, amíg nem alakulnak életképes vállalatcsoportok, nem várható számottevő exportnövekedés az említett szegmensekben sem.

Az árura viszont van igény, hiszen német csomagolásban például nagy előszeretettel veszik a magyar alapanyagú élelmiszereket, amelyek EU-s közvetítők útján jutnak be a piacra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik