Gazdaság

Nem tréfadolog

A humort és a jókedvet előtérbe helyező programok célja a feszültségoldás, a jobb munkahelyi légkör megteremtése.

Chaplin-filmeket néznek egy vállalati tréningen a dolgozók, vagy halformájú babzsákkal dobálóznak a munkahelyen. Hasonló bolondságoknak lehet tanúja, aki részt vesz a vicces tréningek valamelyikén. “Napjaink teljesítményorientált munkavilágában a nevetés, a humor segíthet leküzdeni az elénk gördülő stresszhelyzeteket”- állítja Malik Rami munkapszichológus. Ha nem is széles körben, de hazánkban is megjelentek a vidám tréningek, amelyek a jó munkahelyi légkört kívánják megteremteni a tréfa és a nevetés eszközeivel.


Nem tréfadolog 1

KACAGÓRA. A Gordio Szervezet-fejlesztő Kft. tavaly indított újdonsága, a humor tréning felső és középvezetőknek szól, akik a foglalkozáson megtanulhatják megfelelően alkalmazni nehéz helyzetekben segítő eszközként a móka-kacagást. “A programban nem kifejezetten a humorérzéket vizsgáljuk, inkább a tréfa funkcióira és használatára helyezzük a hangsúlyt”- mondja Sági György, a Gordio ügyvezető igazgatója. A döntéshozó karakterére, érzelmi intelligenciájára utal, hogy milyen humort használ és mit ért meg. Ezért a tréningen megkérdezik a jelenlévők kedvenc vicceit, különös helyzeteket teremtenek, ahol megfigyelik, ki hogyan vágja ki magát, és mókás filmjeleneteket vetítenek, a komikum különböző változatainak elemzésére. “A humor olyan eszköz, amivel nagyon meggondoltan kell bánni, hiszen éppúgy lehet stresszoldó, mint annak gerjesztője is” – figyelmeztet Sági György. A cikizés, ironizálás inkább fokozza a feszültséget. A bántó humor példája, amikor a vezető nem
közli egyenesen alkalmazottjával, hogy nincs megelégedve a munkájával, hanem egy viccbe ágyazza a szurkálódást. A beosztott pedig kénytelen elviselni a poént, ám ettől nem derül fény a valódi problémára. A tréning alkalmával igyekeznek ezekre a káros jelenségekre fényt deríteni és kiküszöbölni azokat. Megbeszélik, hogy kinek milyen humor “áll jól”, és mi az, amit tompítani kell.

Az ÁB-Aegon munkatársai több alkalommal is részt vettek már a programon. “A humor tréningre értékesítési hálózatunk területi igazgatóit iskoláztuk be, illetve azokat a menedzsereket, akik a közvetlen vezetői munkában kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. Számukra kívántunk olyan segítséget nyújtani, amellyel vezetői eszköztárukat bővíthetik” – számol be Nagy Attila, az ÁB-Aegon oktatási szakértője. Tapasztalataik szerint a tanultak javítják az együttműködést a vezetők és beosztottaik között, segítenek feloldani és kezelni az esetleges feszültségeket.

Nem mindegy, milyen  

A POZITÍV HUMOR
•Mentálhigiénés eszköz, az elme tisztaságátmutatja •Feszültségoldó •Szociális érzékenységet jelez •Érzelmi intelligenciára utal •Pozitív gondolatokat kelt •Kreativitásra ösztönöz  
A NEGATÍV HUMOR
•Stresszgerjesztő •kirekesztő •cikiző • Iro-nizáló •Az őszinte kritikát helyettesíti • kár-örömöt fejez ki

HALACSKÁZÁS. A seattle-i halpiac eladói fejlesztették ki a FISH! filozófiát, ami mára világhírűvé tette őket. A szemlélet leginkább egy oktatófilmből sajátítható el, amelyen az ötletadó halaskofák mixerként dobálják a különböző tengeri herkentyűket, valóságos show-műsort rendeznek a standon, hogy a vásárlókat szórakoztassák, és persze a saját munkájukat is feldobják és megmentsék az unalomtól. “A FISH! filozófia a mindennapi robotmunka feloldását, élménnyé varázsolását fogalmazza meg” – állítja Szászi Enikő, a tréninget és a kazettát hazánkban forgalmazó Human Telex Consulting Kft. tanácsadója. A jókedvű hozzáállás elsajátítása mindenkinek fontos lehet, aki a szolgáltató szektorban dolgozik, ám elsősorban azoknak ajánlják, akik monoton munkát végeznek, vagy ügyfelekkel foglalkoznak.

A DM Kft. a módszert beépítette saját fejlesztésű belső tréningjeibe. Amikor Czeczeli Tamás értékesítési vezető megnézte a filmet, rögtön ötletgyűjtő értekezletet hívott össze, ahol kidolgozták, hogyan alkalmazzák ezt a filozófiát képzéseik során. “Egyszer vesz részt mindenki ezen az alaptréningen, amely főként az eladóknak szól. Utána az üzletvezető feladata, hogy fenntartsa a dolgozókban a móka és vidámság érzetét” – avat be a részletekbe Czeczeli Tamás. Az üzletlánc dolgozói igyekeznek feldobni egy-egy ötlettel a munkát, például decemberben Mikulás jelmezt öltöttek a FISH! filozófia jegyében.

NEM VICCELNEK. “A munkahelyi viccelődés segít a konfliktusok megoldásában” – mondja Malik Rami. Ezenkívül megindítja a kreativitást, szociális érzékenységet mutat, érzelmi intelligenciára utal. A nevetés pozitív jelzéseket közvetít ember és ember között, amelyek a munkahelyen segítik a motivációt, a csapatszellem kialakulását. Már egy kedves mosoly is élénkíti az agytevékenységet, kísérletek pedig igazolták, hogy a nevetés erősíti az immunrendszert. A hazai cégek azonban egyelőre nem viccelnek. Ezt a Szent István Egyetem vezetéstudományi tanszékének a hazai és európai munkaerő-piaci készségigényekről készített felmérése is megerősíti. A magyarországi munkáltatók a humort tették a legutolsó helyre a dolgozóktól elvárt kompetenciák rangsorában.
BORBÁS ERNA

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik