Gazdaság

Globus-Pinguin Szövetség – Jégkorszak

Az európai piac egyik jelentős szereplőjével, a Pinguinnel köt stratégiai szövetséget a Globus, miközben termékszerkezetét is a korszerűbb, mélyfagyasztott termékek irányába tolja.

Nagy gyárnak kicsi, kisüzemnek pedig túl nagy a Globus – mondogatta Temesfői István 1996-ban, amikor többségi részesedést szerzett az akkor egy éve privatizált konzervgyárban. Úgy tűnik, ezt még mindig így gondolja, hiszen tovább folytatja annak a növekedési stratégiának a megvalósítását, amelynek eredményeképpen a Globus termelése mára közel az ötszörösére, euróban számolt árbevétele pedig a hétszeresére nőtt. A cég 153 ezer tonnás termelésével egyértelműen piacvezetővé vált Magyarországon.

Globus-Pinguin Szövetség – Jégkorszak 1KÜLFÖLDI TERJESZKEDÉS. A Globus most – nomen est omen – külföldön igyekszik folytatni a terjeszkedést. A gyorsfagyasztott zöldségtermékeket előállító lengyelországi Elsner cég küszöbönálló megvásárlásával két fontos célja is teljesül. Egyrészt megveti a lábát a közel 40 milliós lengyel piacon, másrészt a jövő termékeként aposztrofált mélyfagyasztott – mirelit – áruk az akvizíció után immár a csoport termelésének egynegyedét adják majd.

A külföldi terjeszkedés másik vetülete, hogy egy Európára kiterjedő stratégiai szövetség keretében a Globus és az ugyancsak a mirelitpiacon dolgozó belga Pinguin kölcsönösen 5-5 százalékos részesedéshez jut a másik cégben, maximum 1,5 millió eurós alaptőke-emeléssel. Ez az ügylet már egy módosított konstrukció eredménye, a nyáron ugyanis még arról volt szó, hogy a két társaság közösen hajt végre akvizíciókat (Figyelő, 2002/27. szám). Megvolt a két kiszemelt célpont is: a lengyel Elsner mellett egy szintén gyorsfagyasztott termékeket gyártó brit cég, az Albert Fischer. Az eredeti elképzelés szerint a tulajdonarány mindkét cégben 30/70 lett volna, de a lengyel cégben a Globus, az angolban pedig a Pinguin javára. Nemrég azonban úgy döntöttek, hogy mindkét vállalat önállóan hajtja végre az akvizíciót, és szövetségüket kereszttulajdonlással erősítik meg. Ezt még a Globus október 18-i közgyűlésének is jóvá kell hagynia. A középtávú cél egy közös európai hűtőipari társaság létrehozása 3-5 éven belül.

Globus-Pinguin Szövetség – Jégkorszak 2LENGYEL PORTÉKA. Mennyivel járulnak hozzá a fenti akvizíciók ennek eléréséhez? Tavalyi 168 millió eurós forgalmával az Albert Fischer részesedése a mélyhűtött zöldségek brit piacán 30 százalékos volt. Az osztrák befektető által alapított, de végül a Raiffeisen Bank tulajdonába került lengyel Elsner négy hűtőüzemének forgalma pedig 33 millió euró. Ezzel Lengyelországban 12 százalékos részesedéssel a harmadik helyen áll, bár a Globus számára legalább ilyen fontos, hogy a cég árbevételének jelenleg is több mint kétharmada az Európai Unióba irányuló exportból származik, 10 százalékát pedig Oroszországban realizálja.

Ahhoz, hogy az akvizíciók jelentőségét megértsük, érdemes tudatosítani a nagyságrendeket. A Globus 2001-es forgalma éppen csak meghaladta a 100 millió eurót, 2002-re pedig 130 milliót terveznek. A lengyel cég 51 százalékának megszerzése után a Globus-csoport együttes forgalma így megközelítheti a brit Albert Fischerét. Temesfői István tájékoztatása szerint stratégiai partnerük, a Pinguin a mélyhűtött termékek európai piacán forgalma alapján a 3-4. helyen áll. Érdekes azonban, hogy van olyan szegmens, nevezetesen a csemegekukorica, ahol a Globus már a legnagyobbakkal versenyez. A konzerv- és mélyhűtött áruk európai piacának egyik legnagyobb szereplője a Magyarországon is jól ismert Bonduelle, a maga 1,3 milliárd eurós forgalmával. (A Globusé az Elsnerével együtt is csak a tizede lesz ennek!) A francia cég a legnagyobb csemegekukorica-forgalmazó az unióban, míg a Globus részesedése a közös piacon ebben a termékben 18-25 százalékra tehető. Ez a sorrend egyébként megfelel a csemegekukorica-termelésben kialakultnak.

Az Elsner privatizációja keretében – ha valamennyi érintett jóváhagyja – a Globus első lépésben szimbolikus összegért a cég részvényeinek 51 százalékát szerezheti meg, míg a többi részvény megvásárlására opciós jogot kap a Raiffeisen Banktól. Az akvizíciót, a Globusban 28,5 százalék erejéig tulajdonos német állami tulajdonú fejlesztési társaság, a Deutsche Investitions und Entwicklungsgesellschaft GmbH (DEG) finanszírozza, hasonlóan a korábbi Globus-ügyletekhez.

Globus-Pinguin Szövetség – Jégkorszak 3Szakértők szerint az Elsner felvásárlását nem az eszközök motiválták, sokkal inkább a piacszerzés, a cég négy üzeméből ugyanis kettő elavult. Így Temesfői szerint elképzelhető, hogy az egyiket új tulajdonosnak adják tovább. Ugyanakkor vállalják, hogy az uniós versenyképesség érdekében 1,5 millió euró összegű fejlesztést hajtanak végre. Temesfői abban bízik, hogy ennek nyomán néhány éven belül 50 millió euróra emelkedhet a lengyel cég forgalma. Az Elsner továbbra is termelése 80 százalékát az EU-ba exportálja majd, de a Kalinyingrád közelében lévő üzem rááll az oroszországi kivitelre.

A szakmában is váratlan Globus-Pinguin szövetség azonban a régi globusos növekedési filozófia terméke. Akárcsak a korábbi, a Bestfoodsszal kötött paktum, a Piguinnel létrejött is abból a felismerésből fakad, hogy az értékesítést csak úgy lehet nagyságrendekkel növelni, ha piacokkal rendelkező, már jól működő hálózatokhoz tud csatlakozni a csoport. Az is a menedzsment jó stratégiai érzékét mutatja, hogy az egész Európában stagnáló piacú konzervtermékek helyett az ígéretesebb gyorsfagyasztott körrel gazdagítja a portfóliót, és ezzel “nyomul” a régióban is. Ennek a stratégiai iránynak a helyességét alátámasztja Fórián Zoltán, a Rabobank élelmiszer-ipari elemzője is, aki szerint a hűtőipar bővülő hazai és exportpiacokkal számolhat, míg a konzervgyárak növekedési lehetőségei korlátozottak. Ráadásul a magyar zöldségek és gyümölcsök egyedülálló ízvilága így sokkal inkább érvényesülhet, hiszen a gyorsfagyaszott technológia jobban megőrzi a friss áru zamatát. Ezen áruk jobban beleillenek az egészséges táplálkozás által megkövetelt trendbe, imázsuk így kedvezőbb, de gyorsabb elkészíthetőségük okán is keresettebbek.

ZÖLDSÉG-DOMINANCIA. A termékportfólió átalakításának eredményeképpen ma már a Globus termékeinek meghatározó része zöldségekből áll, míg a húskonzervek visszaszorulóban vannak, helyüket idővel a mirelit készételek vehetik át.

Ezzel párhuzamosan átalakulnak a piacok is. Miközben a cégcsoport – a Deko, a Csabai Konzervgyár és a bajai gyorsfagyasztó üzem átvételével – a hazai piac legnagyobb szereplőjévé nőtte ki magát, árbevételének 40 százaléka immár exportból származik. Legnagyobb piacai Németország és Oroszország, ahol zöldségalapú készítményeik a legkeresettebbek. Temesfői további régióbeli akvizíciókat tervez, miközben a nemzetközi kereskedelmi cégek oroszországi megjelenésétől a keleti export ismételt felfutását várja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik