Jól gondolkozik Kereszty Gábor, amikor megújítja a TV2-t, s egy lendületesebb, fiatalosabb televíziót igyekszik létrehozni, pontosan tudva, hogy egy sikeres műsort csak a saját kategóriájában lehet “megverni” – mondja egy magát megnevezni nem kívánó, műsorkészítéssel foglalkozó produceri iroda vezetője. Ugyanakkor hozzáteszi: Kereszty mégis belebukhat a változtatásba! S nem azért, mert rossz a koncepció, hanem azért, mert a TV2 öt év késéssel lép arra az útra, amin az RTL Klub jár.
PozíciókA tavaly év végén az RTL Klubbal szemben jelentős pozíciókat veszítő TV2 már a nyári programmal igyekezett javítani helyzetén. A közönségarányokat tekintve ez nem is volt sikertelen, bár piaci információk szerint a kereskedelmi bevételeket egyelőre aligha növelték, a TV2 ugyanis állítólag a rádiócsatornákéval összemérhető áron értékesítette reklámidejét. Az igazi áttörést mindenesetre maga a csatorna is csak a szeptember elsejétől indult új műsorstruktúrától várja, amelynek fő eleme a Big Brother valóság-show. Az első adás a releváns 18-49 éves korosztály körében 49,4 százalékos nézettséget ért el. Ez – az RTL Klub által a Figyelő rendelkezésére bocsátott AGB Hungary-adat – nem számít rossznak, bár kérdés, hogy a kampányt igazolja-e. Az RTL Klubon ugyanis futnak ennél magasabb nézettségű műsorok.
“A csatornánál nem tétlenkedtek a nyáron: nemcsak a programokat változtatták meg, de teljesen átalakították a cég belső felépítését is” – tudtuk meg Kereszty Gábor vezérigazgatótól. Felszámolták a csatorna körüli cégekben való részesedésüket, mert úgy ítélték meg, ezek csökkentik a hatékonyságot, majd felbontották a feleslegesnek tartott szerződéseket.
Változás történt a TV2-t birtokló MTM-SBS Rt. tulajdonosi körében is. Az előző vezérigazgató, Tolvaly Ferenc nevével fémjelzett MTM Kommunikációs Rt.-t átvette az MTM-SBS Rt. 100 százalékos tulajdonában lévő MTM-TV2 Befektetési Kft. Kereszty Gábor szerint ezzel a tisztítás mintegy 90 százalékban sikerült.
A második, a csatorna megújulását szolgáló lépés a műsorstruktúra megváltoztatása. Néhány régi műsor megmarad, ezeknek csak arculata finomul majd a TV2 új stílusához, de tartalmukon nem változtattak. A cég viszont átveszi az amerikai tulajdonos egyéb médiavállalkozásaiban már megszokott – és a nemzetközi piacon is általános – gyártási modellt, amely szerint a csatorna csak a hírműsorok készítését végzi házon belül, az összes többi műsort beszállítók gyártják. A dokumentum és szórakoztató műsorokat külső cégek készítik majd. Ilyen a Dáridót felváltó új műsor péntek este, vagy a szeptember közepétől induló napi rövid humorszösszenet (sitcom), amelyet a Valami Amerika rendezője, Herendi Gábor készít, két főszereplője pedig Oroszlán Szonja és Szabó Győző.
A TV2 azonban mégis a Big Brother beindításától reméli elsősorban a nézettség javulását, és erre kívánja ráépíteni a teljes őszi műsorstruktúrát. Valóságshow azonban lesz az RTL Klubnál is, s a konkurensnél az ő ValóViláguktól várják a nagyobb sikert. Vitathatatlan előnye azonban a TV2-nek, hogy előbb kezdi a nézők kukkoltatását, akik így már a ValóVilág előtt rászokhatnak a Big Brotherre.
A műsorváltozás mellé a teljes arculatot is lecserélték. A fiatalosabb színű és formájú új logóval is igyekeznek eloszlatni a “csigatévé” régi képét. Pintér Dezső, a TV2 elnöke azt jósolja, hogy a változtatások mind a nézettséget, mind a reklámbevételt tekintve késő őszre meghozzák a várt eredményt.
Kereszty szerint igen nagy feladat volt a cégen belüli hatáskörök tisztázása. “Itt még hosszabb munka vár ránk, de a feltérképezést már befejeztük.” A költséghatékonyság elve alapján munka- és feladatköröket határoznak meg, néhány egységet pedig teljesen átszerveznek. A korábbi kereskedelmi főigazgatót, Pócsik Ilonát Várdi Zoltán váltotta fel, akinek feladata, hogy a hirdetők szemében is visszaszerezze a TV2 hírnevét, és a reklámbevételek is elérjék a kívánt szintet. Mint Pintér Dezső elmondta, az SBS kérésére a kereskedelmi igazgatóság gárdáját fiatalabb generáció váltotta fel. Pócsik Ilonának felajánlották, hogy a nagyobb ügyfelekkel foglalkozzon, de ezt ő nem fogadta el, s közös megegyezéssel távozott. “A két kereskedelmi televízió az országos adók között 75-80 százalékos nézettséget hasított ki. Szeretném, ha a TV2 ennek ismét legalább felét tudhatná magáénak” – vázolja a célt a vezérigazgató.
Sztaniszláv András
Az időhátrány már-már behozhatatlannak látszik, mert a konkurens csatornán futó Barátok közt, Heti Hetes, Fókusz, Legyen Ön is milliomos, Mónika-show sikeresebb, mint TV2-n futó “alteregók”. Saját gyártású szappanoperája jelenleg nincs a TV2-nek, a Vitriol “bedőlt”, a Claudia-show és a Jakupcsek Gabriella által vezetett Most vagy soha nézettségben egyértelműen alulmaradt. S ez igaz a hirdetők által preferált 18-49 éves korosztályra is.
A BEETETÉS MEGTÖRTÉNT. Érdekes, hogy ami működik az RTL Klubnál, az rendre megbukik a TV2-nél. A Boros-Bochkor páros Kész átverés show-ja óriási nézettséggel ment az RTL-en, a másik adón azonban kipukkadt. Friderikusz Sándor Meglepő és mulatságos című műsora is a toplisták élén állt, az Osztálytalálkozó azonban már unalmasnak bizonyult. Médiapiaci szakemberek szerint ennek az az oka, hogy az RTL a fiatalabb – fizetőképes – korosztályokat vonzza, a TV2-n futó nagy nézettségű műsorok azonban sokkal inkább az idősebbeket és a nyugdíjasokat.
Az RTL Klub receptje egyébként az, hogy saját nevelésű, fiatal sztárokkal kell hazai gyártású olcsó műsorokat gyártani. Lejárt a dél-amerikai szappanoperák kora, a nézők saját hétköznapi életüket akarják viszontlátni a képernyőn. A Barátok közt ezért lett hallatlanul népszerű, s ezzel egy időben a TV2 pedig azért került hátrányba, mert képtelen volt felhagyni hőskorszaki műsorpolitikájával, s továbbra is dél-amerikai sorozatokkal, kung-fu filmekkel és mulatós műsorokkal akarta megfogni a nézőket.
“A TV2-nek az lett a veszte, hogy a kezdeti sikerek után elbízta magát, s nem frissült meg” – mondja a kereskedelmi csatornának dolgozó egyik szerkesztő-riporter. A kérdés az, nem túl késő-e a váltás. “Biztos, hogy lépni kellett, de senki nem garantálja, hogy megfordul a trend. Ez egy lehetséges út, s az győz, aki kisebb költséggel nagyobb nézettséget produkál. Aki a megújulás kapcsán szakmaiságot, minőséget emleget, az mind mellébeszél. Mert egyedül a költséghatékonyság számít!” – véli a riporter.
ÚJ ARCOK. Egy nevének elhallgatását kérő másik informátor szerint is az olcsó műsorgyártás felé mozdult el a piac. A kereskedelmi televíziókban ugyanis a siker egyetlen fokmérője a nézettség és a reklámbevétel. Márpedig a nézőszámot nemcsak a milliós gázsijú sztárok tudják produkálni, hanem a 150-400 ezer forintos honoráriumért futkározó riporterek is. Ennek jegyében vált meg a TV2 is azoktól a sztároktól, akik nem hozták a várt nézettséget, többek között a Boros-Bochkor párostól, Friderikusz Sándortól, Péter Gyöngyitől és Gajdos Tamástól, s emiatt nem vezeti a Tényeket Stahl Judit. A nézettségi indexek miatt szorult ki a reggeli műsorvezetésből Csisztu Zsuzsa és Demcsák Zsuzsa is, s erre tekintettel nem újították meg Szily Nóra kifutó szerződését sem, akinek Osztálytalálkozó című műsora mindöszsze négy adást ért meg, s késő esti beszélgetős műsora sem vonzott tömegeket.
Pintér Dezső elnök korábban úgy nyilatkozott, hogy minden személyi döntés mögött a nézők észrevételei állnak. Úgy tűnik, a Jó estét, Magyarország! megújulásába a politika is belejátszott. A csatorna emblematikus személyiségének tartott Pálffy Istvánnál “berezgett” a léc. Azt, hogy Bárdos András főszerkesztőként és másik arcként beáll Pálffy mellé, nem kizárólag Bárdos képességei magyarázzák, hanem az is, hogy Pálffy a kampány idején nézők milliói előtt tűzte fel a kokárdát, és ott volt az Orbán Viktor által meghirdetett Kossuth téri tömeggyűlésen is.
A TV2 – több független hírforrás szerint – valósággal lohol a hirdetők után. A nyár azzal telt, hogy hirdetőket, reklámozókat kerestek, házaltak a műsorokkal, prezentációkat tartottak a nagy cégeknél. A nézők kevéssé tudják, a reklámszakemberek azonban igen: nem biztos, ha egy adón sokszor megy egy reklám, akkor sokszor csöng a kassza is. Nem minden reklámspot bejátszásáért kap ugyanis pénzt a csatorna.
A reality show-k nagy valószínűséggel népszerűek lesznek, hiszen mindenütt a világon milliókat vonz a mások életébe való folyamatos belelátás, ha úgy tetszik: a kukkolás. Az ilyen típusú produkciók költségvetése meghaladja az 1 milliárd forintot, de éppen a hatalmas nézettség miatt nem okoz gondot szponzorok, hirdetők találása. Kérdés azonban, hogy az ország – a hirdetési piac – elbír-e egyszerre két hasonló típusú műsort? A megosztott figyelem nem okozza-e végül azt, hogy egyik adó sem produkál kiugró nézettséget, s emiatt egyiknek sem hoz extra nyereséget a műsor?
HÁLÁS MŰFAJ. A ValóVilág az RTL-recepthez hűen megint csak magyar találmány, s bár már tavaly kitalálták, kísértetiesen hasonlít a Nagy Testvérhez. A kiválasztott szereplőket éjjel-nappal kamerák figyelik, s végül jókora summát (egy évig havi 1 millió forintot, lakást, gépkocsit, továbbá két álomutazást) kap a nyertes. Szakértők szerint a valóságshow hálás műfaj, mert ha a célcsoport megszereti, hatékonyan lehet rá kommunikációs stratégiát tervezni. Ráadásul a tévéműsorhoz gazdaságilag sikeres fizetős szolgáltatások is kapcsolódhatnak. A sok dicshimnusszal szemben egy friss angol tanulmány a reality show hátrányos következményeire figyelmeztet, amely véső soron az egész televíziós műfaj hitelét veszélyeztetheti. A kutatások szerint a nézők többször felfedezték, hogy nem reality showt, hanem manipulált “valóságot” látnak, amelybe a játékosokat is beavatták. Idő kérdése, hogy a gyanakvás kivetüljön más műsorokra is, köztük a hírműfajra, ami pedig már az egész televíziózás hitelét ingatja meg.