Gazdaság

Mozgásban a keresőpiac – Motorverseny

Jóllehet új versenytársak szorongatják, a Google még mindig vezeti a keresők toplistáját.

Hamarosan vége szakadhat az internet világában elképesztően hosszúnak számító, hároméves status quónak, ha a technológiai fölény üzleti sikerré alakul át. A nyár közepére ugyanis kiderült, hogy nem a Google képes a legnagyobb mennyiségű információ átfésülésére, hanem az AllTheWeb nevű vállalkozás FastSearch motorja. Míg a Google 2,07 milliárd honlapról tartalmaz indexelt információt, addig a FastSearch valamivel több mint 2,1 milliárd website-on képes keresni. Így a keresőmotorok világában “örök vesztesként” számon tartott Fast – ha látogatottság és nyereségesség tekintetében nem is -, de legalább technológiában egyelőre felülmúlja nagy riválisát.

Mozgásban a keresőpiac – Motorverseny 1Az interneten megtalálható információtömeg alkotja a világ legnagyobb adatbázisát. A tárolt adatok mennyisége viszont olyan óriási – több milliárd oldalról van szó -, hogy ebben a halmazban gyakorlatilag lehetetlen megtalálni, amit a felhasználó keres. A különböző keresőmotorok egyedi működési elveken alapulva kulcsszavak alapján segítenek megtalálni a keresett információt; ezek célja, hogy gyorsan és pontosan dobják ki azt, amire a felhasználónak szüksége van. Márpedig az internetfelhasználók egyik leggyakoribb tevékenysége éppen az információk utáni kutatás – a Pew Internet Projekt nevű, az internethasználat szokásait felmérő amerikai egyesülés eredményei szerint egyedül az e-mailek letöltése fordul elő többször, ezért a keresőoldalak óriási értéket képviselnek.

A valaha legnépszerűbb kereső, az AltaVista azért tűnt el a süllyesztőben, mert eljátszotta a felhasználók bizalmát: az 1996 júniusától a Yahoo!-val szerződött kereső az 1996-1997-es aranykora után 1999-ben függetlenné válva mára alig néhány százalékkal részesedik a keresőforgalomból. Mindennek oka, hogy 1999-ben bevezették a “partnerünk ajánlata” jellegű hirdetéseket; ez azt jelentette, hogy a találatok és a reklámok elválaszthatatlanná váltak: a hirdetők jó pénzért megszerezhették a találati sor első helyeit. És igaz ugyan, hogy a keresőt üzemeltetők a listán jelezték, hogy miről is van szó, az elhibázott kommunikációs stratégia miatt a felhasználók szemében az AltaVista megbízhatatlanná vált, olyan motorrá, amely manipulálja az oldalkivonatokat, ha azt megfizetik.

A kialakult piaci rés természetesen nem sokáig maradt betöltetlen. Az 1997. augusztus 12-én indult Northern Light korábban már amúgy is számos díjat és elismerést söpört be, így jó eséllyel pályázott a következő listavezető címére. Annak oka, hogy ma mégsem ez “A kereső”, az üzemeltető tulajdonosok stratégiaváltásában keresendő. A Northern Light ugyanis nemrég szakított korábbi üzleti modelljével, s ahelyett, hogy az összes internetfelhasználót célozta volna meg, szűkebb ügyfélkörnek kezdett szolgáltatni. Ma már csak üzleti partnerei számára nyújt általános webkeresést, igen nagy tömegű fizetős tartalom kutatható át vele, s azt – természetesen a kért díj megfizetése után – el is olvashatja a felhasználó.

Mozgásban a keresőpiac – Motorverseny 2A fentiek következtében 1999 közepére a kis keresőmotorok – mint a Wisenut, Lycos vagy a HotBot – mellett gyakorlatilag csak az Fastsearch és az akkor még csupán embrionális, teszt formában létező Google maradt a porondon. Az abban az időben hivatalosan még el sem indított béta-verziójú Google azonban már a tesztperiódus alatt túllépte a napi félmillió keresést, végül 1999 szeptember 21-én papíron is elkezdte működését – majd többek között a Yahoo!-val együttműködve meghódította a világot. És bár a Google már jó ideje szintén alkalmazza a szponzorált linkek használatát – e nélkül aligha működhetne -, ennek a keresőnek jól adagolt pr-munkával máig sikerült megőriznie hitelességét. A FastSearch így, kitűnő technológiája ellenére mögé szorult, dacára annak, hogy most nyár közepére “adatbázisa” túlnőtte a Google-ét. Ha pedig igaz az a feltételezés, hogy semmi sem tart örökké, akkor várható, hogy a Fastsearch.com akár át is veheti a vezetést. A Google helyzete pedig már csak azért is meginoghat, mert olyan újabb versenyzők is feltűntek a láthatáron, mint a természetesen szintén amerikai, alig tíz hónapja működő Teoma.com, amely a Nielsen/NetRantings kutatócég szerint az idén tavasszal egy hónap alatt napi 25 ezerről egymilliósra növelte felhasználóinak számát. És igaz ugyan, hogy a Teoma alig két hete stratégiai szövetséget kötött a Google-val – a Teomát üzemeltető Ask Jeeves a Google szponzorált link technológiáját használja majd oldalain és ettől a megállapodástól az elkövetkező három évben 100 millió dolláros bevételt remélnek -, a szimbiózis aligha lesz örökéletű, ha a ma még kis kereső látogatottsága felülmúlja majd a piacvezetőét. Erre pedig minden esély megvan, mert a Teomának a kulcsszavak mellett angol nyelvű kérdést is feltehetünk. Sőt, az is várható, hogy hamarosan tucatjával jelennek majd meg azok a motorok, amelyek a keresőkérdést a nyelvi elemzés szemszögéből közelítik meg (Magyarországon például az Arcanian Consulting foglalkozik a problémának ezzel az oldalával), s talán ugyanúgy megértik majd azt oldalakra írt szöveget, mint az emberek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik