Korábban órákra volt szükségük az amerikai Hyperion Solutions szoftvercég kereskedőinek ahhoz, hogy esténként hotelszobájukban ücsörögve állandóan ki- és bejelentkezve eligazodjanak a vállalati intranet különböző adatbázisaiban, s így szerezzenek információt ügyfeleikről és készleteikről. Ma kényelmesen kattintgatva egyetlen felületen keresztül férhetnek hozzá minden szükséges adathoz. A megoldás, amely mindezt lehetővé teszi, a vállalati portál: ezen a már megszokott külsejű hírportálokhoz hasonlóan ablakokban, meghatározott tördelésben érhető el minden, a cég életéhez szervesen kapcsolódó tudnivaló.
A vállalati portálok az intranet fokozatos evolúciójával alakultak ki és fejlődtek a dokumentumokat, az alkalmazásokat és a céghíreket integráló, könnyen kezelhető és bárhonnan elérhető megoldásokká. E rendszerek néhány éve még nem léteztek, mostanra azonban gombamód szaporodnak a céges világban. Bár már sok cég jelen van a weben – internetes és intranetes formában is -, a szokásos statikus információkat közlő felületeket most váltják fel az interaktivitást is lehetővé tévő megoldások. Ezek nemcsak “befelé” – az alkalmazottak és vezetők számára -, hanem “kifelé”, tehát az ügyfelek és beszállítók részére is hasznos belépési pontokat jelenítenek meg.
E szoftverek népszerűsége az utóbbi két évben ugrásszerűen növekedett: a portálpiac az IDC felmérése szerint 2000 és 2005 között évi 55 százalékkal bővül, a Dataquest előrejelzése alapján pedig csak az idén egymilliárd dolláros forgalomra számíthatnak a portálmegoldásokat forgalmazó szoftvergyártók. “Magyarországon egyelőre nem alakult ki a portálszemlélet, ez a piac most kezd ébredezni, de mindenképp nagy lehetőségek rejlenek benne” – mondja Strobl József, az ICON Számítástechnikai Kft. termékmenedzsere. Szerinte az összes 80-100 főt, vagy annál többet foglalkoztató vállalat használhatja a vállalati portálokat; e cégek munkafolyamatait nagymértékben leegyszerűsítheti, hatékonyságát növelheti egy ilyen szoftver.
Amikor a vezetők úgy döntenek, hogy “portálosítják” a vállalat webes megjelenését, két választásuk lehet: vagy maguk fejlesztenek megoldást, vagy kész terméket választanak. Ez utóbbi előnye lehet, hogy “gyárilag” illeszkedik a piacon lévő többi termékhez, ami a különböző partnercégek hatékonyabb együttműködését segíti.
Kritikus pontokA vállalati portálok gondokat is okozhatnak, igaz csak a több ezer főt foglalkoztató cégeknél és intézményeknél. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a portált a jogosultaknak csak egy szűkebb köre használja rendszeresen: a Plumtree felméréséből az derül ki, hogy a szoftverükkel dolgozó cégek alkalmazottainak csupán 37 százaléka látogatja a portált legalább hetente egyszer. A helyzetet csak tovább bonyolítja, hogy számos vállalat (59 százalék) kiterjeszti vagy ki akarja terjeszteni a portálhasználatot ügyfeleire, beszállítóira és partnereire is, azok pedig még rendszertelenebbül “lépnek rá” a közös felületre. A számukra elkészített, külön-külön testre szabott felületek előállítása, a beléptetés megoldása rendkívül költséges és időigényes, ráadásul növekvő biztonsági kiadásokkal is jár. Az ezernyi felhasználót tömörítő zárt rendszerek működtetéséhez igen erős központi hardvertámogatás is szükséges. Ez utóbbiról feledkezett meg például egy marylandi főiskola, amelynek oktatási intézmények számára fejlesztett portálja a telepítés után egy héttel rejtélyes okok miatt használhatatlanná vált. A diákok képtelenek voltak hozzáférni az órarendhez, vizsgáik eredményéhez és a portál általános információihoz, ezért az iskola informatikusai azonnal a rendszer leállítása mellett döntöttek. Csak később derült ki, hogy a portál azért blokkolt le, mert a diákok a főiskolai hálózatot MP3 fájlok letöltésére használták. Miután néhány fájlcserélő oldalt letiltottak, a portál tökéletesen működött.
Hazai portálmegoldásokra kevés példa akad. Ezek egyike a Sony Hungária Kft.-nél bevezetett Oracle Portal, amelyen a szokásos vállalati alkalmazások mellett például az alkalmazottak utazásigényének adminisztrálására is nyílik lehetőség: egy ablakocskán – úgynevezett portleten – át elérhető webes űrlapot kitöltve lehet jelenteni a távollét okát (tanulmányút, szabadság, üzleti út) a döntéshozó felé, akinek portálján a kérés egy “munkakosárban” jelenik meg. Az elutasító, vagy pozitív válasz pedig az igénylő, és esetleg az érintett kollégák, helyettesek portletjére továbbítódik.
A valószínűleg hamarosan megjelenő magyarországi portáligényeket más szolgáltatók is felismerték. A Fujitsu Services Kft. felmérést is készített a piac várható alakulásáról. Ebből kiderül, hogy a jórészt száz fősnél nagyobb cégek informatikai döntéshozói úgy vélik, a kutatás-fejlesztő, az értékesítő és a szakmai-támogató csapat látná leginkább hasznát egy nagyvállalati portálnak. (Ez az eredmény némileg eltér a hasonló nemzetközi felmérések tapasztalataitól, ahol a HR területet ítélik a technológia legfontosabb alkalmazásának.) A válaszadók 67 százaléka úgy gondolja, egy portál százalékban kifejezve 10-25 százalékkal megnövelné az informatikai osztályok terhelését, ezért cserébe azonban elvárják, hogy az rendelkezzen kereső motorral, tökéletesen együttműködjön a profi dokumentumkezelő és ERP – vállalati ügyviteli – rendszerekkel és legyen személyre szabható. Érdekes, hogy a megkérdezettek 80 százaléka úgy gondolja, saját fejlesztés helyett inkább kulcsrakész megoldást választana, ezek telepítése ugyanis gyorsabb.
A Fujitsu Services itthon a Plumtree kaliforniai szoftvercég megoldását ajánlja ügyfeleinek. Ez a rendszer a nagyvállalati portálpiac 40 százalékát uralja, Plumtree technológiát használ többek között a Pharmacia, a Boeing és a Ford Motor Company. E cégek az állandó hírportál üzemeltetésen kívül ezen keresztül bonyolítják le beszerzéseiket is; az arra jogosult beszállítók folyamatosan informálódhatnak a raktárkészletekről, s a megfelelő fázisban a megrendelők azonnal válogathatnak ajánlataik közül. Bernáth Lajos, a Fujitsu Services értékesítési igazgatója elárulta: Magyarországon már több ügyfél teszteli a Plumtree technológia hatékonyságát.