Az internetezők tevékenységének legnagyobb részét ma is a különböző információk utáni keresés adja. Mivel pedig a netezők ma leginkább termékek és szolgáltatások után keresgélnek, ezért az ezeket kínáló cégek számára egyáltalán nem mindegy, megtalálják-e a felhasználók amit akarnak, vagy sem. A sikeres kutakodást a keresőmarketing segíti: ez elvezeti a potenciális vásárlót és ügyfeleket a cégek oldalára.
“Azokat a site-okat, amelyeket a kereső felhasználók nem találnak meg, nem létezőnek kell tekintenünk – jelenti ki Fazakas László, a keresőmarketingre szakosodott Arcanian Consulting tanácsadója -, mert az ezek oldalak nem eredményeznek profitot.” Ilyen láthatatlan oldal pedig nagyon sok van: az Arcanian felmérése szerint a 100 legnagyobb hazai vállalat háromnegyede lényegében nem jelenik meg a találati listákban, ha termékcsoportjaikra, vagy szolgáltatásaikra keresnek rá a keresőmotorokban (a maradék egynegyed nem is rendelkezik honlappal). Ugyan a konkrét termékek utáni kutatás esetében kissé jobb a helyzet, de valószínű, hogy aki általában akar valamilyen terméket vásárolni – például téglát -, az nem terméknevet, hanem csupán a termékkör elnevezését – a “tégla” szót – fogja begépelni a keresőbe. Így kutakodása általában eredménytelen lesz, mert a kereső sokszor használhatatlan összefüggésben jeleníti meg az érdeklődés tárgyául szolgáló szót, vagy kifejezést.
Az Arcanian tanácsadója szerint ahhoz, hogy a vállalatok azokat vonzzák webhelyükre, akik őket keresik, tudatos webszerkesztésre van szükség. Ehhez pedig mind a keresőmotor – például a Google, vagy a Góliat – “gondolkodásmódját”, mind a keresők szokásait ismerni kell. “A keresőmotorok furcsa optikán át szemlélik a webet, amihez a weboldalaknak érdemes alkalmazkodniuk” – mondja Fazakas László.
Bár léteznek sportszerűtlen eszközök is a keresők befolyásolására – például mikor a website alapszínével megegyező, tehát láthatatlan betűkkel a leginkább keresett kifejezésekkel, mondjuk Pamela Anderson nevével, vagy egy egész szótárral írják tele az oldat – a site-ok átgyúrásának legfontosabb eszköze a megfelelő környezetbe ágyazott a kulcsszavak használata, amihez a tartalom nyelvi elemzésére van szükség. Szintén a szolgáltatás része, hogy a weboldalt optimalizálók különböző katalógusokban, például az [origo] katalógusában, vagy linkgyűjteményekben, például a Startlap.com kollekciójában is elhelyezik a site linkjeit. Ezeket ugyanis a netezők itthon egyelőre gyakrabban használják keresésre, mint magukat a keresőmotorokat.
Az Arcanian az első olyan hazai cég, amely az online marketing tág kínálatából csak keresőmarketing szolgáltatást ajánl ügyfeleinek. Az azonban egyáltalán nem biztos, hogy a kizárólagos keresőmarketing szolgáltatás hosszú távú megélhetést nyújthat a cégnek egy olyan piacon, ahol a különböző ügynökségek általában rendelkeznek “kulcsrakész”, és az interaktív marketingen belül a kereső optimalizálást is tartalmazó megoldásokkal. “Mi is alkalmazunk trükköket és praktikákat, amit keresőmarketingnek lehet nevezni – mondja Szabó Márta, a Webconsult internetes tanácsadó cég igazgatója -, de csak akkor beszélünk róluk, ha az ügyfél rákérdez.” A Webconsult komplex szolgáltatás részének tekinti a keresőmarketinget, és a cég igazgatója úgy véli, egy ilyen szolgáltatás önmagában nem feltétlenül vonzó a cégek számára. Ugyanígy gondolkodik a Kirowski Rt. digitális média üzletágának igazgatója, Novák Péter is. A hazai interaktív marketing piacvezetőjének munkatársa szerint elsősorban azok a cégek hasznosíthatják a keresőmarketinget, amelyek külföldi piacokon akarnak megjelenni. Számukra ugyanis sokszor ez lehet az egyetlen megjelenési lehetőség, de mindenképpen ez a legolcsóbb. Novák Péter biztos abban, hogy a keresőmarketing jelentőségét nem szabad alábecsülni, ám úgy véli, jelentősége a portálok népszerűségének növekedésével csökken. Korábban ugyanis valóban az intenzív keresés volt az internetezők jellemző magatartása, most azonban egyre inkább a különböző tartalmak olvasgatása. “A keresőmarketing csupán egy elem lehet a komplex interaktív mixben” – mutat rá a Kirowski szakembere.
Az NPD Group felmérése mindenesetre megmutatta, hogy a felhasználók ötször szívesebben vásárolnak valamilyen terméket vagy szolgáltatást, ha azt keresés útján keresztül találják meg, mintha hirdetésben akadtak volna rá. Az átkattintási arány szintén a keresőmarketing alkalmazása mellett szól: míg a bannereknél ez mindössze 0,1 százalék, a keresés találati listáján az amerikai Berrier Associates tanulmánya szerint az első tízben megjelent linkeknél ez 40-65 százalék is lehet. A módszer tehát jó befektetésnek bizonyulhat, mert egy csíkhirdetés-kampánynál olcsóbb, és csak egyszeri befektetést igényel. Ráadásul a webkiszolgálók naplóállományának elemzésével – ami többek között a keresőmarketing részét képezi – mérhető is, hogy működik-e a weboldal-optimalizálás.