Gazdaság

Outsourcing – Kétmillió számla

Az IBM leányvállalataként működő ISC Hungária Kft. a multi szolgáltatói adatközpontjával együtt vezető szerepet tölthet be a hazai outsourcing piacon.

Kétmillió ügyfél adatai, ugyanennyi mérőóra és több tonna papír – nagyjából ezek az adatok jellemzik azt a feladatot, amellyel az Elműnek havonta meg kell megbirkóznia. A vállalat számára a számlázást – mert arról van szó – az ISC Hungária Informatikai Kft. végzi el, az a cég, amely, a komplex IT szolgáltatások iránti igényekre építve az év elejétől az IBM leányvállalataként kínál úgynevezett informatikai outsourcing – vagyis feladat-kihelyezési – szolgáltatásokat.

Outsourcing – Kétmillió számla 1Az ISC Hungária Kft. az Elmű, az Émász és a Mátrai Erőmű tulajdonában kezdte meg működését, s megalakítása óta fő feladata az áramszolgáltatók számlázásának levezénylése volt (pontosabban az adatfeldolgozástól a számlák nyomtatásáig minden). “A német tulajdonos, az RWE menedzsmentje döntött úgy, hogy az informatikai rendszerek üzemeltetését külső vállalkozásnak kell kiadni” – magyarázza Gögge Péter, az IBM szolgáltatási üzletág vezetője. A döntés értelme az volt, hogy a megbízók száz százalékban saját alaptevékenységükkel foglalkozhassanak, s ne terheljék őket az informatikával kapcsolatos gondok. Gögge Péter hasonló példaként a BKV-t, illetve a Kereskedelmi és Hitelbankot említi, mely vállalatok Magyarországon az elsők között bízták részben vagy egészben külső cégekre IT infrastruktúrájuk üzemeltetését.

Oliver Reindl, az ISC ügyvezető igazgatója szerint az outsourcing az informatikai szolgáltatások legdinamikusabban növekvő üzletágának számít ma Magyarországon. Ez a piac az IT szolgáltatói ágazat bevételének 15 százalékát adja, 2000-ben 68 millió, 2001-ben 80 millió dollárt tett ki. Az IDC piackutató előrejelzései szerint az idén pedig már a 100 millió dollárt is elérheti az erőforrás-kihelyezési szolgáltatások hazai forgalma.

Védett adatokAz ISC az Elmű számára havonta kétmillió számlára viszi fel a mérőórák adatait és az áramszolgáltatás díjait. Mindehhez az Elmű ügyfélszolgálatain és irodáiban működő 3500 PC-re, egy 2300 felhasználót tömörítő SAP R/3 rendszerre és egy nagy teljesítményű szerverre (mainframe) van szükség. A szerverszobában – IBM ide vagy oda – Compaq gépek és Sun szerverek ugyanúgy megtalálhatók, mint a Big Blue saját mainframe-jei.

A villanyórák leolvasásából keletkező, az SAP modulon az ISC budapesti központjába érkező adatokat minden nap digitális szalagra mentik. A kazettákat az esetleges tűz ellen speciális védelmi rendszerrel óvják: ez a lángok fellobbanásakor a termet pillantok alatt szén-dioxid gázzal árasztja el, hogy onnan kiszorítsa az égéshez szükséges oxigént. A nyomtatáshoz, amelyet a szerverszobán kívül eső másik helyiségben végeznek, ezen a hordozón viszik át a fogyasztók adatait, elektronikus összeköttetés a két rendszer – a nyomda és az adattároló – között biztonsági okokból nincs.

Az ISC akkor keltette fel az IBM érdeklődését, amikor az 2000 áprilisától független informatikai outsourcing cégként kezdett működni. “Az újabb és újabb befektetések folyamatosan teremtenek lehetőségeket az erőforrás-kihelyezésre is” – mondja Richard Brodkorb, az IBM stratégiai outsourcing üzletágának regionális alelnöke. “A cégek ugyanis csak akkor képesek túlélésre, ha standardizálják IT infrastruktúrájukat” – teszi hozzá. Márpedig szerinte ezt elsősorban outsourcing szolgáltatások igénybevételével lehet elérni. Az IBM ezt felismerve, 2002 januárjában 75 százalékos tulajdonrészt szerzett az ISC-ben. A 25 százalékban az Elmű birtokában maradó budapesti székhelyű régi-új cég Miskolcon és Visontán további két telephellyel rendelkezik, s már 142 alkalmazottat foglalkoztat. Előrelépés számára, hogy nemcsak az áramszolgáltatók, hanem a legtöbb, a szolgáltatói és ipari termelői szektorban tevékenykedő vállalkozás számára kínál oktatási és tanácsadói tevékenységet, alkalmazás-felügyeleti, adatközponti, kihelyezett e-business üzemeltetési, hálózati szolgáltatásokat és asztali gépekhez kapcsolódó outsourcing szolgáltatásokat. Ügyfeleik közé tartozik a Novacom, az elektronikai berendezéseket gyártó Subtronics International Kft., vagy az erőművi alkatrészeket üzembe helyező Tessag Hungária Kft. A cég az úgynevezett teljes körű outsourcingban is otthonosan mozog: az e konstrukciót választó cégeknek már egyáltalán nincs szüksége IT állományra, sem IT infrastruktúrára; a szolgáltató egyedül is képes a teljes üzletviteli folyamat kezelésére. “Ilyen szoros együttműködést azonban általában csak házon belül, vagyis a saját irodájának, fiókjának területén enged meg a megbízó” – jegyzi meg Gögge Péter.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik