Gazdaság

Egy csésze kávé Katona Kálmánnal

Átfogó reformot tart szükségesnek a magyar egészségügyben és a polgári repülésben Katona Kálmán, a Magyar Villamos Művek Rt. elnök-vezérigazgatója.

Megvásárolta a Népszabadság 49 százalékos részvénycsomagját a Ringier lapkiadó, a Magyar Hírlap és a Mai Blikk tulajdonosa. Nem tart a médiakoncentrációtól?

Egy csésze kávé Katona Kálmánnal 1– A tulajdonosoknak általában a gazdaságos működtetés a célja, s – ahogy tudom – a Magyar Hírlap veszteséges. Természetesen láttunk már arra példát, hogy azért vegyenek meg cukor-, vagy cementgyárat, hogy utána bezárják. Az újság azonban nem cukor, vagy cement; sok szempont szólhat amellett is, hogy két nyereséges lap eltartson egy harmadikat. A sokszínűség híve vagyok, és remélem az új tulajdonos is.

– Mélyrepülésben a kőolaj ára. Energetikai cég vezetőjeként mit gondol, meddig tankolhatunk évekkel ezelőtti hangulatot idéző összegekért?

– Félek tőle, nem sokáig. Az ilyen extrém piaci árak egyetlen ágazatban, így a kőolajiparban sem szoktak hosszan kitartani. Valószínűnek tartom, hogy fél éven belül a Brent nyersolaj jegyzése valahol a korábbi ingadozási sáv közepén állapodik majd meg.

– Tart a polémia a Mol Rt. gázüzletágának sorsáról. A legfrissebb javaslatok szerint elképzelhető, hogy a veszteséges üzletág az MVM-hez kerül…

– Szerencsés döntés lenne, ha megvásárolhatnánk a Mol gázüzletágát. A lépéssel az MVM végre több lábon álló, erős nemzeti energiaszolgáltató társasággá válhatna.

– Ex-közlekedési miniszterként hogyan látja a légi közlekedés válságát, a Sabena csődjét?

– A polgári repülés válsága nem a szeptember 11-i amerikai terrortámadásokkal kezdődött. Ezek a szomorú események csak felgyorsították az amúgy is tartó folyamatokat, bár zuhanórepülésre senki sem gondolt. Abban is biztos vagyok, hogy a megoldást önmagában, csak hatékonyságnöveléssel nem lehet elérni. A Sabena csődje pedig számomra elsősorban a Malév miatt érdekes. Egy kis ország légi közlekedését csak jól megfontolt, a gazdasági stratégia egészéhez, ezen belül is a szolgáltatási szféra fejlesztéséhez illeszkedő tervek mentén lehet biztos kézben tudni. Ezért is örülök a Malév alakuló stratégiai együttműködéseinek.

– Egymást érik a perek a közhivatalok vezetői ellen. A földművelési tárca volt államtitkára az egyik vizsgálati fogságból éppen csak kijön máris megy a másikba, a művelődési tárca államtitkára ellen első fokon elmarasztaló ítélet született. Volt kormánytagként mi a véleménye erről?

– Az Antall-kormány idején képviselőként részt vettem azoknak a feltételeknek a megteremtésében, amelyek garantálják az igazságszolgáltatás függetlenségét a mindenkori kormányzattól. Ha a kormány nyomást gyakorolna a bíróságokra, azt hiszem nem fordulhatna elő, hogy egymástól alig néhány kilométerre – vagy csak tárgyalóteremre – dolgozó bíróságok, hasonló fajsúlyú ügyekben egymástól eltérő tartalmú ítéleteket hoznának. Ez a két eset is rávilágít, hogy a mai nagy függetlenség az igazságszolgáltatásban elviselne egy kicsit nagyobb, elsősorban szakmai eljárásügyi koordinációt.

– Budapest időszakos díszletvárossá vált. Néhány napja egy Adolf Hitlerről szóló film kilenchetesre tervezett munkálatai kezdődtek meg a fővárosban. Mit tart a külföldi filmipar hirtelen feltámadt szimpátiájáról?

– Az útlezárásokkal és a filmforgatással együtt járó kellemetlenségekkel nem találkoztam: bizonyára szerencsém volt. Ettől függetlenül ebben a kérdésben türelmet hirdetek. Szerintem nem árt Budapestnek, ha nevezetes épületei, utcái, terei megjelennek a világ nagy mozijaiban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik