Rettegve figyelem az interneten a meteorológiai előrejelzést, esik-e majd a versenyen az eső – vallotta meg aggályait néhány nappal a magyar Forma-1-es futam előtt rendezett sajtótájékoztatón Palik László, a Hungaroring Sport Rt. elnök-vezérigazgatója. Az elsősorban a futamért felelő cég élére tavasszal kinevezett Palik okkal aggódik a tizenhatodik Forma-1 Marlboro Magyar Nagydíj előtt. Az árbevétel egynegyedét az utolsó három napban helyben megváltott jegyek teszik ki – persze csak akkor, ha nem szakad az eső. Az idén ráadásul a szokásosnál is nagyobb a tét. Egyrészt Michael Schumachernek a negyedik világbajnoki címet hozhatja meg a mogyoródi verseny, másrészt ha süt a nap és az “isteni Schumi” is brillírozik, akkor a Hungaroring története legnagyobb bevételét érheti el. Több mint egy héttel a verseny előtt ugyanis már annyi jegyet adtak el, mint tavaly összesen, az ülőhelyek számának növekedése nyomán azonban ez még csak 80 százalékos férőhely-kihasználtságot jelent. Deutsch Tamás sportminiszter az 1998-as 6-8 milliárd forint után azt reméli, hogy az idén kétszer annyi, 15-18 milliárd forint költségvetési bevételt hoz a Forma-1-es futam, egyebek mellett a vendéglősök, szállodások adóbefizetéséből.
TORONYMAGASAN? A Hungaroring áldozott is a remélt sikerért, az idei nagydíj kiemelt előkészítési és lebonyolítási feladataira mintegy 130 millió forintot fordítottak. Augusztus 8-án adták át a magyar államiság emlékére emelt, de nem éppen magyar névvel illetett Millennium Towert. A 2400 négyzetméteres, négyszintes irodaépület egyebek között az újságírók és a versenyirányítók munkáját könnyíti, de 6 új boxnak is helyet adott, s bővültek a lelátók is.
Az első, 1986. augusztus 10-i magyar nagydíj után 15 évvel már leaszfaltozták a nézőtéri utat is. A csaknem 4 kilométer hosszú pálya biztonsága ugyancsak javult az új aszfaltozott bukóterekkel, pályacsíkokkal, rázószegélyekkel, szalagkorlátokkal. Mindezek nyomán a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szakemberei hibamentesnek minősítették a mogyoródi pályát. Egyébiránt, a Forma-1-es fejlesztések mellett, új terepjárós off road és világbajnoki licenccel rendelkező motocross pálya is épült. Palik László a tizenhét Forma-1-es pálya közül – nem éppen szerényen – világelsőnek minősítette az immár legtöbb, 10 ezer fedett ülőhellyel rendelkező Hungaroringet. Az újonnan elhelyezett 8611 műanyag üléssel (amelyek fele a legdrágább Super Gold tribünön található) 60 ezerre növelték az ülőhelyek számát. Deutsch Tamás maga is diplomáciai világrekordokra tör a Hungaroring kapcsán, hiszen a két éve 2006-ig kitolt versenyrendezési jogot már az idén 2011-ig akarja meghosszabbítani. A versenyt is csak fél szemmel nézheti emiatt, mert mindhárom nap személyesen tárgyal majd Bernard Ecclestone-nal. Arról persze nem szól a fáma, hogy ennek mi az ára; hivatalosan a jogi egyeztetéseknél tartanak a szakemberek, de persze főleg a pénzről lesz szó. A hírek szerint Ecclestone versenyenként mintegy egymillió dollár tiszteletdíjat kap. Ez lehet tehát a tárgyalások kiindulási pontja, no meg az, hogy ennek mekkora részét kell előre átutalni.
Súlyos pénzek Az idei magyar nagydíj legelegánsabb Super Gold páholyában végig izgult három napért 96 ezer forintot kell fizetni. A Gold Tribün “hétvége” 80 ezer forintba kerül, de a Super Silver 1 Tribün hétvégi jegyéért is le kell szurkolni 70 ezret. A legolcsóbb jegy a pénteki edzés állóhelyére szól, ez gyermekeknek 2 ezer, felnőtteknek 5,5 ezer forintba kerül. A hétvégi állóhely 29 ezer forint. Ráadásul minden jegyet további 5 százalék szervizköltség terhel.
A magyar szurkolóknak kifizetődőbb lehet belépni a Hungaroring Baráti Klub Egyesületbe, mert a 4-6 ezer forintos éves tagdíjért cserébe ezüst, illetve arany kártyát kapnak. Előbbivel, további 6 ezer forintért, mindhárom napra szóló, amúgy 29 ezer forintos állóhelybérlet, az arany kártyával pedig 20 ezer forintért 50 ezres ülőhelyes bérletet váltható. A klub immár 3 ezer taggal büszkélkedhet.
Nem csak az angol milliárdossal kellett a pénzről egyezkedni a Hungaroring szervezőinek. Az őrző-védő Escort Kft. tavasszal a Közbeszerzési Döntőbizottságnál bepanaszolta a Hungaroring Rt.-t, mondván: a szervezők a nézőtéri biztonsági feladat ellátására egy olyan cég “félárú”, 4,8 millió forintos ajánlatát fogadták el, amely ez irányú bizonyítvánnyal nem is rendelkezik, s egyebek között mezőgazdasági tevékenységre van profilírozva. Ráadásul úgy, hogy a szóban forgó társaság, a Koring Kft. 1999-ben sem tudta megakadályozni, hogy verseny közben a nézők bezúduljanak a pályára, s emiatt a nemzetközi szövetség felfüggesztett pénzbüntetésre ítélte a magyar rendezőket, sőt felmerült a versenyrendezői jog felfüggesztése is. Palik László szerint az ügy időközben rendeződött, miután – a rekord nézősereg féken tartására – végül mindkét társaságot, tehát a panaszos Escortot is megbízták a feladattal.
A nagy üzlet reményében a kormány hajlandó a tetemes, bár évről évre csökkenő (az 1998-as 450 millió forint után az idén 405 millió forintos) költségvetési támogatásra is. A befektetés nem csak az idei rekord költségvetési bevételben térül meg, hanem politikai tőkét is lehet belőle kovácsolni, hiszen a világon több mint 2 milliárd sportrajongó nézi majd a televíziós közvetítést. Az országimázs építésében tehát ez nagyobb húzásnak számíthat, mint a Happy End Kft. Persze csak akkor, ha nem úgy lesz, mint korábban, amikor a krónikus vízhiány miatt kólától, sörhabtól ragadós kezű szurkolók felháborodtak a mosdatlan örömlányok szemérmetlen “akciós” tarifáin. A vízhiány miatt már tavaly is veszélybe került a verseny megrendezése: katasztrófa esetére a tűzoltók nem akarták vállalni az oltást, mert a pálya környékén nem volt elegendő víz.
DUGÓ VÁRHATÓ. A szervezők állítják, mindez az idén nem akadály. A Központi Vagyoni Igazgatóság hozzájárulásával a pálya közelében méretes víztározót építettek, a pálya kerítésétől számított 15 méteren belüli térség pedig tiltott övezetnek számít majd a “lányoknak”. Azért persze, hogy ezenkívül mi folyik majd a bokrok alján, már nem vállalnak felelőséget a rendezők. Így azért a monumentális közlekedési dugóért sem, amely a millenniumi ünnepségekkel összefolyó idei mogyoródi Magyar Nagydíj után várható az autópályán.
Csapatlázadás?
Könnyen elképzelhető, hogy 2008-ban megszűnik a Forma-1. Pontosabban folytatódik, csak más néven és mások lesznek az irányítói. Arról van szó, hogy a versenysorozatban jelenleg szereplő csapatok – mindenekelőtt az azokban az elmúlt években tulajdont szerzett autógyártók – megelégelték, hogy a szervezők mindössze a televíziós közvetítésekből befolyó bevételek 47 százalékát juttatják nekik. Ezért azt tervezik, hogy egy rivális versenyt indítanak. A jelenlegi csapatokat 2007-ig köti 10 éves szerződésük, addig tehát nem lépnek. Ám azután a Forma-1-ben érdekelt öt autógyártó – a BMW, a DaimlerChrysler, a Fiat, a Ford és a Renault – összefogása nem sok jót ígér a sorozat jelenlegi gazdáinak.
Mindezért azonban már nem Bernie Ecclestonnak, a “száguldó cirkusz” révén az évek során több mint 3 milliárd dollárt bezsebelő, és ezzel Nagy-Britannia egyik leggazdagabb emberévé lett Forma-1 gurunak fáj a feje. Annál inkább Leo Kirchnek, a német médiamágnásnak, aki az ugyancsak német EM.TV-vel karöltve az elmúlt bő egy esztendőben 75 százalékos részesedést szerzett a Forma-1-es jogok javát birtokló SLEC Holdingsban. A maradék 25 százalék ugyan továbbra is az Ecclestone-család kezében lévő Bambino Holdingsé, de a brit a jelek szerint a lehető legjobbkor döntött úgy, hogy áruba bocsátja az üzlet háromnegyedét.
Az egész tavaly májusban kezdődött, amikor az EM.TV tulajdonában lévő Speed nevű társaság megvette a Forma-1 50 százalékát, valamint jogot szerzett további 25 százalék megvásárlására. Ám alig telt el néhány nap, és a tévétársaság részvényárfolyama zuhanni kezdett. Ez egészen ez év márciusáig tartott, amikor is Kirch 550 millió dollárért megvette az EM.TV-től a Speed 49 százalékát. Sőt abban is segített, hogy utóbbi a 25 százalékos opcióját is érvényesítse a Bambino Holdingsnál: ennek érdekében Kirch 1 milliárd dolláros hitelt vett fel, amit aztán továbbadott a Speednek. Ez a bonyolult tranzakció azért volt szükséges, mert így elkerülték, hogy az Ecclestone-család azonnali beleegyezését kérjék a Speed tulajdonosi szerkezetének megváltozásához. Szeptemberben azonban Kirch újabb 28 százalékhoz jut a kölcsön fejében, ehhez pedig már a britek jóváhagyása is kell. Igaz, Ecclestone egyelőre azt ígéri, nem gördít akadályt az ügylet útjába.
A Kirch-csoport vállait tehát igencsak nyomja az 1 milliárd dolláros hitel terhe, amit csak tetéz, hogy az SLEC szintén adósságban úszik. A társaság még 1999 júniusában hajtott végre egy 1,4 milliárd dolláros kötvénykibocsátást, és az annak révén befolyt pénzeket 2010-ig kell visszafizetni.
Mindez persze a mai feltételek mellett vállalható teher, hiszen az SLEC stabilan nyereséges vállalkozás. Két évvel ezelőtt, 1999-ben a The Economist szerint csak a csapatoknak 241 millió dollár ütötte a markát, ami ugyebár mindössze a tévéközvetítésekből befolyó bevételek 47 százaléka. A többi az SLEC-nél maradt, azzal a mintegy 200 milliós összeggel együtt, amit a sorozat támogatói, a reklámozók, illetve a rendezés jogáért mindent megadni hajlandó versenyhelyszínek “dobnak össze”. Igen ám, csakhogy amennyiben az autógyártók végképp megelégelik ezt az igazságtalan osztozkodást – jellemző, hogy Ecclestone ezt a szerződést 1998-ban nem velük, hanem a jóval óvatlanabb csapattulajdonosokkal írta alá -, és 2008-ban elindítják a saját versenysorozatukat, akkor oda az SLEC nyeresége, és Kirch futhat a pénze után.