Gazdaság

KÖZEPES MÉRETŰ KÖNYVVIZSGÁLÓK PIACA – Független gondolkodók

Egyelőre nem követik a nagyok fúziós stratégiáját a közepes méretű könyvvizsgáló társaságok. Vonzóbbnak tartják a szakmai önállóságot, egyúttal bíznak saját módszereik piaci kelendőségében.

Hosszasan hálálkodott a könyvvizsgálónak az a cégtulajdonos, akinek betéti társasága már második éve 300 millió forint feletti árbevételre tett szert és mind ez idáig egyszeres könyvvezetést alkalmazott, beszámolóit pedig nem látta külső szakember. A könyvvizsgáló véletlenül szerzett tudomást erről a több szempontból is törvénysértő társaságról, s – vállalva a tulajdonos esetleges negatív reakciójának kockázatát – felhívta a figyelmét a kettős könyvvitel és a könyvvizsgáló alkalmazásának szükségességére. A tulajdonos azonban – aki mindeddig csak az üzlettel törődött, mert, úgymond, nem volt ideje beleásni magát a jogszabályokba – köszönettel vette a jó tanácsot, és mindjárt megbízást adott a házhoz jövő auditornak.

PIACFELOSZTÁS. Persze nem ez a bevett módja annak, ahogyan a könyvvizsgálók megbízásokhoz jutnak. A Big Five-ként emlegetett öt nagy nemzetközi könyvvizsgáló társaság például legtöbbször “kapja” az ügyfeleket, hiszen egy vállalatcsoport esetében természetes, hogy a magyarországi leányvállalatot ugyanaz a társaság auditálja, mint a külföldi anyacéget. Márpedig akár az Európai Unió, akár Amerika piacát tekintjük, az öt nagy 70-80 százalékos együttes piaci részesedéssel bír, az első 20 cég összesített részaránya pedig meghaladja a 90 százalékot.

A hazai nagyvállalatok többsége is a Big Five ügyfele. A Figyelő által végzett felmérés szerint a 200 legnagyobb vállalatot összefogó TOP 200 kiadványban szereplő gazdálkodók 80 százalékának ez a kör vizsgálja a könyveit. A fennmaradó 20 százalék pedig szinte teljes egészében a közepes méretű könyvvizsgáló társaságok maroknyi csoportjának jut. Az auditra kötelezettek teljes mezőnyének vizsgálatakor már árnyaltabb a kép: a könyvvizsgáló társaságok 1998. évi nettó árbevételi adatai szerint a hazai piac kevesebb mint 70 százalékát uralja az öt nagy, a közepes méretű cégeknek pedig a piaci torta 15 százaléka jut. Utóbbi csoport fokozatosan növekszik, akár árbevételét, akár ügyfeleinek számát, akár szolgáltatási palettáját tekintjük; kérdés, hogy a Big Five és a másfél ezer kis könyvvizsgáló cég szorításában miként tarthatja ezt az iramot.

Egyes vélekedések szerint a közepes méretű könyvvizsgáló társaságok piaci esélyeit valójában nem veszélyezteti az öt nagy, mert bár sokan közülük hasonló nemzetközi szakmai módszerekkel és technikával dolgoznak, ügyfélkapcsolatuk jellege sok esetben lényegesen eltér egymástól. Más vélekedés szerint viszont a hazai piacon is érzékelhető, hogy a Big Five-csoport egyre kisebb méretig viszi le azt a küszöböt, ameddig megbízókra vadászik. Számos példa igazolja, hogy megélénkült a legnagyobbak érdeklődése a közepes ügyfelek piaca iránt.

Mesterházy Márta, az Itag-Ökolex elnök-igazgatója nem félti cégét a Big Five által támasztott versenytől, habár számon tart olyan esetet, amikor ügyfelet halásztak el az orruk elől. Véleménye szerint van, sőt a külföldi kis- és középvállalatok gyarapodásával növekszik a kereslet a komoly szakmai munkát végző, közepes méretű, személyre szóló szolgáltatást nyújtó tanácsadó társaságok iránt, különösen akkor, ha azok külföldi szakmai támogatással is rendelkeznek. Ezért elengedhetetlen a nemzetközi kapcsolat, illetve a szakmai szervezetekben szerzett tagság.

NEMZETKÖZI KÖTŐDÉS. A könyvvizsgálók élbolyát követő cégek mögött nem áll ugyan kiterjedt, tulajdonjogilag szövevényes nemzetközi hálózat, mégis többségük rendelkezik külföldi kapcsolatrendszerrel. A honi árbevételi rangsor hatodik helyét elfoglaló BDO-csoport itteni cége például kizárólag magyar tulajdonban van, miközben tagja egy liberális szakmai együttműködésen alapuló nemzetközi szövetségnek. A BDO nemzetközi családja a világranglistán is a hatodik helyet foglalja el, mind árbevételét, mind létszámát, mind irodáinak számát tekintve. A szintén hazai tulajdonú Metrum Könyvszakértő Kft. lazább nemzetközi kapcsolatrendszerét elsősorban a folyamatos szakmai fejlődés érdekében tartja fenn. A győri székhelyű Itag-Ökolex-csoport pedig elsősorban know-how-t vett át anyacégétől, a svájci Internationale Treuhand AG-tól. Ez a három társaság tagja annak a mintegy 30 könyvvizsgáló cég alkotta csoportnak, amelynek éves árbevétele egyenként 50 és 400 millió forint között alakul, s amelyek minőségi szolgáltatásokkal, kedvező árakkal és átgondolt stratégiával jelentős konkurenciát teremthetnek a nagyoknak.

KÖZEPESEK EGYMÁS KÖZT. A célcsoportot mindhárom említett társaság a közepes méretű magyar és külföldi tulajdonban lévő cégekben látja, amelyek saját piacukon ugyan még nem a legerősebbek, de szerepük már jelentős, s mint ilyeneknek a hazai, illetve nemzetközi versenyben maradáshoz, az előrejutáshoz van szükségük tanácsadói szolgáltatásokra. “Az ügyfeleknek állandó mozgásban kell lenniük ahhoz, hogy követni és segíteni tudjuk őket növekedésükben. Stagnáló vállalkozásokat sok esetben sem a könyvvizsgáló, sem a tanácsadó nem tud nehéz helyzetéből kimozdítani” – hangsúlyozza Gerendy Zoltán, a BDO Kontroll Kft. ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy tapasztalatai szerint a dinamikusan növekvő kis és közepes cégek nyitottak az eredményességüket javító szolgáltatások iránt, amelyet az állandó könyvvizsgálat mellett rendelnek meg. A Metrum ügyfélköre javarészt közepes méretű, külföldi tulajdonú cégek leányvállalataiból tevődik össze, amelyeknél létezik a minőségi szolgáltatásokat elismerő vállalati kultúra. Itt természetes, hogy a külföldi tulajdonos elvárja és végigböngészi a részletes könyvvizsgálói jelentést, meghallgatja az auditor szóbeli kiegészítéseit, ezenkívül igényli az évközi tanácsadást is. Galambos Péter, a Metrum tulajdonos-ügyvezetője, aki a Magyar Könyvvizsgálói Kamara elnökségének is tagja, az elkövetkező években a kis- és középvállalatok számának növekedésével, a tulajdonosok külső szakmai ellenőrzés iránti igényének fokozódásával, a gazdasági tevékenységgel kapcsolatos szakértelem felértékelődésével, vagyis a tanácsadói, könyvvizsgálati piac bővülésével számol. Véleménye szerint az ügyfelek, illetve a potenciális ügyfelek ma még jobban igénylik egy közepes méretű, könyvvizsgálói, adó- és informatikai tanácsadással foglalkozó cég segítségét, mint amennyire meg tudják fizetni.

FEJLESZTÉSEK. Az eredményességet javító szolgáltatások jelentik az egyik kulcsfontosságú piaci szegmenst a közepes könyvvizsgáló cégek számára. A BDO stratégiája is erre az igényre épül és a termékszemléletű gondolkodásra helyezi a hangsúlyt – mindez a hagyományos könyvvizsgálat mellett kínálható egyéb speciális tanácsadói szolgáltatások formájában jelenik meg. “Amikor egy társaság megbíz bennünket folyamatos könyvvizsgálattal, akkor azt is mérlegeli, hogy az adott időszak alatt – amellett, hogy megbízhatóan elvégezzük az auditot – hogyan tudjuk pénzügyi és számviteli területen tovább segíteni munkáját” – véli Gerendy Zoltán. Ennek érdekében tanácsadóik bevonásával közösen elemzik a cég életében várható jelentősebb gazdasági eseményeket, megoldási javaslatokkal állnak elő, s vizsgálják azok hatásait. Segítséget kapnak a cégvezetők a döntéshozatalkor, a BDO rendelkezésre bocsátja nemzetközi tapasztalatait, szükség esetén bevonja külföldi munkatársait. Ezek mind olyan lehetőségek, amelyek egy nemzetközi versenyben működő társaság számára számottevő előnyt jelenthetnek.

FELÉRTÉKELŐDŐ BIZALOM. A követendő stratégia másik lényeges, valamennyiük által említett része a személyes kapcsolat, az ügyfelek problémáiban szerzett jártasság, elvárásaik, szokásaik alapos ismerete – ezek olyan elemek, amelyek a közepes méretű könyvvizsgáló, tanácsadó cégek esetében könnyebben hozhatóak létre. “Globalizáció ide, vagy oda, a munkánk alapja és lényege a bizalom, alapfeltételként kezelve persze a kitűnő szakmai minőséget” – mutat rá Mesterházy Márta az Itag-Ökolextől. A “női” cég – a mintegy 40 főnyi csapatban 35 nő dolgozik – vezetője elsősorban a bizalmi funkció felértékelődését tekinti jelentős változásnak a piacon. A csoport szervezete és filozófiája is az ügyfelekkel kialakított bizalmi kapcsolatra épül. Mesterházy Márta úgy véli, amikor cégét könyvvizsgálóvá választják, akkor nem pusztán minősítést, hanem támogatást, kísérő tanácsadást is várnak tőle. Az ügyfelek között nem a pénz az egyedüli közlekedési eszköz, az emberi kapcsolat is fontos. Piaci lehetőségeiket abban látja, hogy megbízóikat alaposan megismerjék, tisztában legyenek valamennyi problémájukkal, s ezen ismeretek birtokában személyre szabott és komplex tanácsadást nyújthassanak.

A könyvvizsgáló cégek piaca nem korlátozódik a folyamatos könyvvizsgálói megbízásokra és az ehhez kapcsolódó tanácsadói szolgáltatásokra. “A piaci versenyben maradás egyik fő szabálya, hogy egy cégtől akkor is kaphat megbízást egy auditor, ha nem maga végzi az állandó könyvvizsgálatot. Nem kell elvenni egymás ügyfeleit ahhoz, hogy megbízáshoz jussunk” – állítja Gerendy Zoltán. Mind gyakrabban fordul elő, hogy egy-egy vállalatnál egyszerre több, egymással piaci versenyben álló könyvvizsgáló, adótanácsadó cég dolgozik. A gazdasági tanácsadó cégből kinőtt Itag-Ökolex csoport az elmúlt tíz évben számos külföldi érdekeltségű cég alapításában és “felnevelésében” működött közre. Olyan standard problémák tömkelegével találkoztak, amellyel a Magyarországra befektetőként érkező külföldi vállalkozásoknak a szabályozási és a kulturális különbségek miatt kell szembenézniük. Bármelyik stratégiát is választja azonban a könyvvizsgáló, tanácsadó cég, akkor számíthat igazán a piaci elismertségre, ha minőségi munkát végez. Galambos Péter saját cége esélyeit elsősorban a személyesen elvégzett jó minőségű, standardizált munkában látja, növekvő piaci igény és fizetőképes kereslet mellett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik