Gazdaság

SZCIENTOLÓGIA – ÜZLET-EGYHÁZ

admin
admin

2000. 08. 02. 00:00

Az utca embere IQ-teszteken, a cégvezetők tanfolyamok kapcsán kerülhetnek szembe a szcientológia üzlet-vallással. A randevúnak nagy ára lehet...

Copyright a Bibliára? – nehéz elképzelini. Pedig az önmagát egyházként meghatározó Szcientológiai Egyház valamennyi terméke, eljárása – bárimilyen meglepő – egyházi tulajdont képez, szerzői joggal védett. A jogok birtokosa a Los Angeles-i székhelyű Vallási Technológiai Központ (Religious Technology Center – RTC). Idehaza ezek felhasználása a Hubbard College of Administration Kft.-vel – vagy az azzal szerződött “alvállalkozókkal”, így például a Comline Budapest Üzleti Oktató és Tanácsadó Kft.-vel vagy a Business Success Ungarn Okatási és Kereskedelmi Bt.-vel – kötött licencmegállapodás alapján történhet.

Minderre az szolgál magyarázatul, hogy a magát az egész nemzetközi hierarchia felett álló legfelsőbb hatóságként meghatározó RTC – mellesleg pedig adómentes vallási szervezet – megóvja a vallásos védjegyeket és “technológiákat” a nem valláshű szolgáltatóktól, mindezt pedig úgy, hogy a védjegyeket bejegyezteti és az ily módon levédett vallásos szolgáltatások minőségét, úgymond, felügyeli.

Az alábbi kérdések egy szórólapról valók: “Problémái vannak? A főnöke kiállhatatlan, fél mások előtt beszélni, nincs pénze, egy rohanás az élete… Ismerje meg önmagát és képességeit, legyen ön a nyerő… Dianetika, Bevezető előadás, ingyenesen.” Ellentétben azonban más szektákkal, a világszerte 8 millió (Magyarországon 10 ezer) hívet gyűjtő szcientológia nem csak a kallódó, helyüket kereső emberek sorsát fordíthatja meg, A néhány alkalmazottal dolgozó kft.-ktől, a többezer főt foglalkoztató óriáscégekig fenyegetést jelentenek az üzleti életben felbukkanó szcientológus, vagy a mozgalomhoz közelálló vállalkozások, vagy a szcientológusokhoz kötődő alkalmazottak.

Könnyen előfordulhat például, hogy egy vállalat egyszer csak “támogatni kezdi” az egyházat és szervezeteit anélkül, hogy a vezetői, vagy a tulajdonosok tudnának róla; akár direkt módon, akár pedig megrendelésekkel, vagy a beosztottak tanfolyamra küldésével. A szcientológus orientáltságú cégek pedig nem egészen azt nyújtják, amit ígérnek. Nem árt tehát körültekintően megválogatni az üzleti partnereket. Az igazi probléma, hogy ez az üzlet-vallás különféle, ránézésre teljesen ideológiamentes vállalkozások köntösében próbál magának üzletfeleket és ügyfeleket, valamint híveket szerezni – erősen vitatható eszközökkel.

A szcientológus irányelvek szerint vezetett, illetve szcientológus befolyás alatt álló cégek jellemző tevékenységi köre az oktatás, az üzletviteli tanácsadás, a munkaerőközvetítés és -toborzás, az adatbanki tevékenység, az informatikai szolgáltatás, a piackutatás, a hirdetési és kiadói tevékenység. Ezek – bármilyen komolyan végzik is őket, és szcienológia módszerekkel veszélyesek is – a kívülálló számára olykor komikus formákat ölthetnek. Egy buzgó szcientológus cégvezető módszere például a következő volt: szigorúan megtiltotta az alkalmazottak közti, munkájukhoz kapcsolódó beszélgetést a cégen belül, a dolgozók csak a fachokban elhelyezetett cetlikkel érintkezhettek. A dianetika elvei szerint ugyanis a kommunikáció tönkreteszi a motivációt a szervezeten belül. Emellett rövid jelentéseket kellett írni, egymás tevékenységéről, vagy a szabályszegésekről például: “X.Y. ma 11 óra 14 perckor nem volt hajlandó rendet tenni a fachjában. Ez így történt.” Vagy: “X. ezen a napon szóban adott utasítást egy munka kiszámlázására. Ez így történt.” Ráadásul ha valaki áthágta a fachrendszer szigorú szabályait, annak – mintegy penitenciaként – el kellett olvasnia egy-egy szcientológiai passzust. A legveszélyesebb azonban mégiscsak az a gyakorlat volt, hogy minden dolgozóról úgynevezett “etikai dossziét” nyitottak, amelyekbe az egymásról készített “tudomás-jelentéseket” helyezték el. Egyébként is szcientológusokkal szemben támasztott általános elvárás, hogy törekedjenek az egyes tagok és környezetük átfogó ellenőrzésére.

A dolgozókból jó pénzért csapatot kovácsoló tréning cégek között előkelő helyen, a piaci részesedést tekintve az első 5-6 vállalkozás között szerepel a Business Success, évi 100 millió forint feletti (1998-ban 113 millió forintos) bevétellel. Ügyfeleiket – információink szerint – szcientológiához kötödő, vezető beosztású “összekötők” révén szerzik. Ha pedig új, ismeretlen ügyfélnél próbálják eladni a szolgáltatást, akkor természetesen nem a pejoratív értelmet nyert, botrányokkal és bírósági perekkel övezett szcientológia vallás említésével jelentkeznek be. Úgy tudni, ilyen esetekben Hubbard Csoportként, a WISE tagjaként, modern, vezető amerikai módszert ajánlanak, méghozzá napi nettó 450 ezer forintért. Ez a szakmában a legmagasabb díj, a professzionális cégek tanfolyamainak jellemző napi díja nettó 300 ezer forint. Hogy mindezért mit kap a megrendelő? A szakemberek szerint egy vitatható szakmai értékű felkészítést. Az amerikai showmanek stílusában előadott oktatás a szcientológiai módszerek szerint zajlik, s ez a terület szakértői szerint kétes eredményességű. Jóval kisebb hangsúlyt helyez az emberek közötti kapcsolatok feltárására, erősítésére, az oktatók inkább színpadi elemekkel operálnak, gyakorlatilag egyirányú a kommunikáció.

A Magyarországon 1991 februárja óta működő Business Success-hálózat meglehetősen jó pozíciókkal bír az úgynevezett értékesítési tréningek körében, ami amúgy is népszerű a multinacionális vállalatok háza táján. A nyolc országban 18 képviselettel rendelkező Business Success referenciái között említi az Unilevert, a Generali Providenciát, valamint a Borsodi Sörgyárat. A dolog igazi hátulütője, hogy nagyon sok esetben maguk a megrendelő társaságok sincsenek tisztában azzal, hogy szcientológiai, vagy ahhoz közeli vállalkozással kerülnek kapcsolatba. Ennek nyomán esetenként az alkalmazottak oktatását szem előtt tartó menedzserek nem azt kapják, mint amiért százezreket-milliókat fizettek, s tudtukon kívül kerülhetnek egy valláshoz kötődő szervezet kiadványába referenciaként.

Az átlagember egyébként a legkönnyebben a széles körben terjesztett, úgynevezett Oxford Capacity Analysis (OCA) teszt által kerülhet kapcsolatba a szcientológiával, e kérdőív kiértékelését – egyfajta promóciós eszközként – minden esetben ingyenesen végzik. Kimutatják a személyiség gyönge, ugyanakkor támadható pontjait, ezzel párhuzamosan a problémák kezelésére felajánlják pénzdíjas tanfolyamaikat.

Mivel furcsa mód az egyház hitvallásának egyik alapeleme a hatalom- és nyereségszerzés nagyon könnyen előfordulhat az is, hogy egy cég befolyásos munkatársa – például valamelyik beszervezett felsővezető – felettébb szokatlan módszerekkel javítana a munka hatékonyságán. Egy szélsőséges esetben a szcientológia által megnyert vezető egy kisebb, 200 millió forintos forgalmú cégnél mintegy 6 millió forintot fizetett ki különböző oktatásokra és tréningekre. A pénz a szcientológus vezetés alatt álló, már említett Business Success, valamint a Profit Maker, és a Hubbard College of Administration nevű cégekhez, illetve a Magyarországi Szcientológus Vállalkozások Egyesületéhez (a WISE Magyarországhoz) került.

Magyarországon 1991 óta hivatalos egyházként ismerik el őket. A Magyarországi Szcientológiai Egyház struktúráján kívül, de azzal szoros egységben, nonprofit jelleggel működik több szervezetük, közülük a legismertebbek a Szövetség a Jobb Életért és az Oktatásért (ABLE), az Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért (CCHR), továbbá az egyesületként már említett WISE Magyarország. Az előbbi az oktatás, a bűnmegelőzés, a drog- és alkoholfüggők rehabilitációjával foglalkozik, természetesen Hubbard tanai alapján. Az utóbbi a pszichiátria elleni hadjáratot vezeti. Veér András pszichiáter tavaly és az idén két leleplező könyvet jelentetett meg a témában, és egy harmadik kiadására is készül. A kötetek a személyes érintettség okán nagyon éles hangon – olykor éppen a megbírált közösség eszközeivel élve, a demagógiát sem nélkülözve – ismertetik az egyház viselt dolgait.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

AACHEN, GERMANY - JANUARY 22: German Chancellor Angela Merkel and French President Emmanuel Macron sign the Aachen Treaty on January 22, 2019 in Aachen, Germany. The treaty is meant to deepen cooperation between the countries as a means to also strengthen the European Union. It comes 56 years to the day after then German Chancellor Konrad Adenauer und French President Charles de Gaulle signed the Elysee Treaty, or Joint Declaration of Franco-German Friendship. (Photo by Sascha Schuermann/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.