Három nyilvántartott kocsijukat lopták el az elmúlt félévben, s mindegyiket megtalálták. Ezt persze nem a rendőrség ügyeletese mondta, hiszen egy “gyenge” napon csak a fővárosban is legalább tíz autót kötnek el; a lopott autók jelentős része soha nem kerül meg – vagy külföldre viszik, vagy alkatrészekre bontják. A három autó büszke “megtalálója” Jakubovics Péter, a Mobil GPS Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, aki a magyar Celtrak műholdas autókövető rendszerével Európa-szerte “őrzi” szerződött ügyfelei kocsiját.
Az autók távolsági – műholdas vagy földi rádiós – követését a kényszer szülte. Jakubovics Péter szerint a legtökéletesebb riasztó sem képes megakadályozni azt, ha a gépkocsi átadását erőszakkal kényszerítik ki a tulajdonostól. Ennek a kijelentésnek némileg ellentmond, hogy az Alsys 2000 Kft. által üzemeltetett rendszer képes értelmezni a kikényszerített autóeltulajdonítás kódját is – persze csak akkor, ha a kényszer alatt cselekvő sofőrnek módjában áll azt megadni. Igaz, kód híján a rabló nem tudja elindítani a motort. Ha azonban a tolvaj – s az esetek többségére ez a jellemző – egyszerűen csak elköti az autót, (rövidre zárja a gyújtást vagy tréleren szállítja el) többféle olyan elektronikai rendszer is létezik, amellyel könnyed számítógépes ujjgyakorlat az autó felderítése, nyomon követése.
Az elektronikus jeladó hálózatok forradalmát – négy-öt évvel ezelőtt – a műholdas technika indította el, amikor a zömmel katonai rendeltetésű műholdak üzemeltetői a piaci nyitás jegyében megállapodtak a jól fizető biztonsági szolgáltatókkal. A korszakváltással méregdrága, de a tehetős autótulajdonosok számára szinte teljes biztonságot adó szolgáltatási terület nyílt meg. A műholdas gépkocsikövető, illetve -védelmi rendszerek segítségével az ellopott jármű pillanatnyi tartózkodási helyét, útvonalát, harminc méteren belüli pontossággal nyomon követhetik a központból. Sőt távirányítással bele is tudnak avatkozni az elektromos rendszerébe, működésébe.
Ez utóbbit az Alsys 2000 Kft. éppen a nagyfokú balesetveszély miatt nem vállalja. Ők egyébként a földi hálózat kiépítését választották, mert – mint Mayer István hálózati igazgató ironikusan megjegyezte – a katonai műholdak irányítása kívül esik hatáskörükön. Márpedig ezek kódolt jeleit katonai megfontolásokból olykor átmenetileg torzítják, így a követésben, ellenőrzésben hosszabb-rövidebb ideig kiesés is lehetséges. A földi hálózat kialakítása viszont földrajzi értelemben korlátozza a szolgáltatást, amely egyelőre Budapesten és a főváros közvetlen vonzáskörzetében érhető el.
ÜZENETEK. A gépkocsiba épített adó minden rendkívüli eseményről üzenetet küld a központnak – a SkyGuard rendszerében közvetlenül a rendőrségi központnak, a Celtraknál a Polgárőrség Országos Parancsnokságára, míg az Alsys 2000 a rendőrség értesítésével egyidejűleg saját gépkocsis biztonsági szolgálatát is a helyszínre küldi. Az üzenet olyan, mint egy helyszíni közvetítés: megadja az autó azonosítóját, a sebességét, a helyszínt – szélességi és magassági fokokban – és azt is, hogy mi is történt vele (például feltörték, illetéktelenek többször indítani próbálják, ellopták). A kocsi helyzetét, menetirányát is mutatja a számítógép monitorján lévő térkép. Ez segíti az elfogást, a tettenérés dokumentálását, vagy éppen annak a pontnak a meghatározását is, hogy hol állítsa le a központ a kocsi motorját.
A magas árral fordítottan arányos, tehát meglehetősen szűk az autókövető rendszerek piaca. A mintegy kétmillió hazai gépjármű tulajdonosából alig 60-70 ezer, mások szerint azonban a haszonjárművekkel együtt is legfeljebb ha 10 ezer a potenciális ügyfél.
A három évvel ezelőtti (öt évre szóló) rendőrségi tenderen az AutoSecurit (SkyGuard) az OTP Bank Security és (az Antenna Hungáriához közeli) Radio GPS Kft. nyert. (A Pintér Sándor mai belügyminiszterrel összefüggésbe hozott Preventív Kft. azonban a korábbi hírekkel ellentétben nem nyert a három évvel ezelőtti tenderen, így információnk szerint nem is épített ki országos hálózatot.)
AZ ÉLBOLY. Közülük a SkyGuard a piacvezető, már három éve is legalább száz ügyfele volt (jelenlegi számukat nem árulta el a tulajdonos, de becslések szerint az mintegy háromszázra tehető). Ugyancsak három évvel ezelőtt indult a mai piaci második, a Mobil GPS Hungary, amely nem nyert a tenderen, ennek ellenére állítólag már mintegy kétszáz ügyféllel rendelkezik. A piaci élboly harmadik szereplője a Banktech Security (kevesebb mint száz ügyféllel) és negyedikre tehető a szakmai becslések szerint ötven és száz közötti ügyfélszámmal az OTP Bank Securityből lett Group 4 Securitas Rt.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) nyilvántartása és minősítése alapján időközben hétre szaporodott a szolgáltatók száma. Új belépő egyebek között az Auto Visual, továbbá a Budapesti Közbiztonsági és Módszertani Központ Alapítványhoz közeli Secret Controll. Többségük az egész országra, sőt Európára is kiterjesztett műholdas követő rendszert működtet.
A rendőrségi háttér lépéselőnyt jelenthet a piacon, nagyobb bizalmat kelthet ugyanis az ügyfelekben, amennyiben a kocsi visszahozatalában a rendőrség tevőlegesen is részt vesz.
“Túl sok a piaci szereplő” – állítja Jakubovics Péter. Jó néhányan azt hiszik, bomba üzlet az autókövetés, pedig tévednek. Nagy, 10-15 millió forintos beruházás kell hozzá és havi akár több millió forintot is kitehet a működési költség. Ezt talán nem hiszik az újonnan belépők, akik letörik az árakat, mégsem tudnak három-négy ügyfélnél többet összegyűjteni. Félő, hogy ennek a szolgáltatás minősége látja majd a kárát, ami tönkreteheti a piacot.
Bárhogyan is alakul a verseny, az biztos, hogy az autótolvajok ebben a szegmensben egyelőre vesztésre állnak. A Sky Guard üzemeltetője ugyanazt állítja, mint a Mobil GPS Hungary vezetője: 100 százalékos a felderítési arány. Ma már egyetlen sanda szándékú “szakember” sem közelíthet úgy drága kocsihoz, hogy ne rettegne, vajon van-e benne követő. Az eddigi gyakorlat alapján azonban félő, hogy a biztonságtechnikai fejlődés versenyében a kocsitolvajok sem tétlenkednek… –