Gazdaság

LRI: VEZÉRVÁLTÁS – Reptéri baki

Bejelentette nyugdíjbavonulását a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) vezetője, Erdei Tamás. A szakember, aki negyvenöt esztendővel ezelőtt kezdett szolgálni a Malévnál, majd 1973-tól az LRI létrehozásától a hazai repülés földi ügyeit egyengette, az utolsó tizenegy éven át a szervezet első embereként, túlélve több rendszerváltást, most a szaktárca szerint szakmai hibát vétett.

Katona Kálmán miniszter – mint az a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) tájékoztatásából kiderült -, vizsgálatot rendelt el, mivel tudomására jutott, hogy a repülőtér működési engedélye 1998. december végén lejárt. Az engedélyt a minisztérium légügyi hatósága korábban a feri-hegyi 2/B terminál építése mi-att csupán egy esztendőre hosszabbította meg, a folytatásról pedig ez idáig meg nem magyarázott okokból nem gondoskodtak.

A vizsgálat során számos, nem a légi közlekedést, hanem a repülőtér külső védelmi rendszerét veszélyeztető üzembiztonsági hiányosságra is fény derült, amelyek felszámolását, csakúgy, mint a működési engedély meghosszabbítására irányuló kérelem benyújtását, az igazgató elmulasztotta – állapította meg a főhatóság vizsgálata.

Lapunk érdeklődésére az LRI-nél elmondták, hogy a működési engedély meghosszabbításának elmaradása tény, ám az ezzel kapcsolatos intézkedések szükségességéről a minisztériumi illetékeseknek is tudniuk kellett, mégsem jelezték ebbéli aggodalmukat a repülőtéri hatóság felé. Egyébként a légikikötőt használó társaságok máshogy ítélik meg a dolgokat – jelzi ezt a British Airways magatartása is. A brit légitársaságnál kialakított gyakorlat szerint nem hagyatkoznak a helyi hatóságokra, csak saját szakembereik véleményét fogadják el. Azok pedig, ahogy minden évben, az idén is aprólékosan ellenőrizték a társaság által használt repülőtereket – köztük a világ élvonalába tartozó londoni Heathrow-t vagy a frankfurti légikikötőt -, s az LRI által üzemeltetett Ferihegy a félszáz szempont alapján kiállított bizonyítványban egyetlen “közepes” kivételével csupa “teljesen megfelelő” osztályzatot kapott. A NATO szakemberei sem csak Budapest földrajzi helyzetét vették figyelembe, amikor Ferihegyet háborús viszonyok között is alkalmasnak minősítették tankerek és vadászgépek állomáshelyének: a döntés előtt minden szempontból átvizsgálták a repülőteret, s ennek eredményéről sokat elárul, hogy a gépek mellé nem kértek őrszemélyzetet. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik