Kialakult a közlekedési tárcánál a magyarországi autópályák kezelésének új koncepciója. Mint a Közlekedési Hírközlési és Vízügyi Minisztérium közúti főosztályvezetőjétől, Regös Szilvesztertől megtudtuk, az elképzelések több lépcsőben valósulnak meg. Az első fázisban június 16-ig részvénytársasággá alakul az Állami Autópálya Kht. A törvény szerint ekkor jár le az a határidő, amelyen belül a kht.-k társasági formát változtathatnak. Az rt. az M1-es Budapest és Győr közötti szakaszát, az M3-ast és az M7-es autópályát kezeli, továbbá az új utak építését szervezi majd.
A közeljövő legsürgősebb feladata az M1-es autópálya koncessziós szakaszát üzemeltető Elmka Rt. ügyeinek rendezése. Ennek érdekében egy úgynevezett helyettesítő társaságot hoz létre rövid időn belül a közlekedési tárca a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) közösen, amely az Elmka mintegy 50 milliárd forintos hitelének és kamatainak törlesztését vállalja át. Az Észak-dunántúli Autópálya Rt. néven megalakuló, 100 százalékban állami tulajdonú társaság alaptőkéje első lépésben 40 millió forint lesz, azt a második ütemben 500 millió forintra emelik majd. Az alaptőke nagy részét nem készpénzben, hanem eszközben biztosítják.
Az Elmka Rt. további sorsáról korábban Katona Kálmán közlekedési miniszter úgy nyilatkozott: elképzelhető, hogy a jövőben a Győr-Hegyeshalom koncessziós szakasz üzemeltetését a cég tovább folytathatja, így nem lesz szükség a felszámolására.
A tárca és az MFB 1999 végét tűzte ki a Nemzeti Autópálya Fejlesztő Fenntartó és Üzemeltető Rt. megalapításának határidejéül. A társaságba beolvad az M3-st működtető társaság, az Állami Autópálya Rt., és az M1-es helyettesítő vállalkozás is, azaz az M3-as és az M7-es az M1-es Budapest-Győr szakaszának üzemeltetési jogát beviszik a társaságba.
Az autópálya-kezelő és a hitelt felvevő társaságokkal kapcsolatos részletekről a majdani nagy társaság többségi tulajdonosa, az MFB készít előterjesztést a miniszterelnök számára.
Az M0-ás autópálya díjfizetővé tételét hosszú távon sem tervezi a tárca, így annak kezelése, karbantartása hamarosan a Pest Megyei Autópálya Kht.-hez kerülhet.
Hogy mekkora összegből gazdálkodhatnak az útépítők, ar-ról a főosztályvezető elmondta: a tízéves, nettó 600 milliárd forintos úthálózat-fejlesztési programból jövőre 64 milliárd forint, 2001-ben pedig 75 milliárd forint áll majd rendelkezésre. Ennek mintegy egyharmadát a költségvetés állja, egyharmada hitelekből, végül a fennmaradó egyharmada az Európai Unió infrastrukturális felzárkóztatási alapjából (ISPA) származik majd. –