Gazdaság

UNIÓS ALKALMAZKODÁS – Nyitott kapuk

Amerika és Európa gyógyszeripari versenyéből az utóbbi időben az öreg kontinens került ki győztesen, hiszen ma a világ vezető gyógyszergyártó és forgalmazó régiója az Európai Unió (EU). A szinte teljesen külföldi kézben lévő magyar gyógyszer-előállítás már jórészt megfelel az uniós követelményeknek, bár a környezetvédelmi előírások betartása valószínűleg a csatlakozáson túlnyúló, több mint egy évtizedes feladatot ró az ágazatra. A hazai cégek fejlődési pályája egyébként - elegendő tőkeerő híján - alig függ a nyugati exportlehetőségektől: azt elsősorban a belföldi, illetve közép- és kelet-európai piacok határozzák meg.

Jól példázza a gyógyszeripari globalizációs folyamatokat, hogy a világpiac egyik vezető cége, a Novartis az ezredfordulón mintegy másfél száz országban gyártja és forgalmazza majd termékeit. Üzleti terveiben ugyanerre az esztendőre hatalmas összegű, 40 milliárd dollárra rúgó cash-flow szerepel.

A tevékenységükkel a szegény és gazdag kontinenseket egyaránt átfogó vállalatóriások „eredeti” illetősége persze a fejlett világban – Európában és az Egyesült Államokban – keresendő. A globalizáció egyelőre az európai gyógyszeriparnak kedvez: az EU, a maga egyharmados részesedésével, a világ vezető gyógyszergyártója- és forgalmazója. Az uniós székhelyű vállalatok az öreg kontinens piacának kétharmadát, az amerikainak egyharmadát, míg a japánnak egytizedét tartják a kezükben. A hatalmas méretű koncentrációs hullám ellenére az európai cégek átlagos mérete még mindig alatta marad az amerikaiakénak. Nem véletlen tehát, hogy versenyképességük fenntartása érdekében sokféle formában – például stratégiai szövetségek létrehozásával – keresik az együttműködés lehetőségeit. A tulajdonosi kapcsolatokat nem mindig érintő kooperáció főleg a kutatás-fejlesztés területén jelentős: egy-egy hatóanyagot vagy gyógyszermárkát az alkalmilag „összeálló” vállalatok együttesen vezetnek be a piacra. Nem ismeretlen jelenség az sem, hogy több multinacionális vállalat egyszerre járul hozzá a helyi K+F költségeihez.

Az unióban a gyógyszeripari ágazat egész tevékenységének szabályozása – a kétségtelen közeledés ellenére – nem mutat egységes képet. Egy 1989 óta érvényben lévő irányelv a termékforgalmazás néhány vonatkozásában csupán az „átláthatóságot”, s nem a harmonizációt követeli meg. Így az EU-ban jelenleg nincs – és a közeljövőben nem is várható – egységes gyakorlat a társadalombiztosítási támogatási rendszert és a gyógyszerárak alakulását illetően. A tagállamokban jelentősen eltér egymástól a gyógyszerek ára, illetve a gyógyszertámogatások alapelve és gyakorlata. Egy magyar szakemberek által készített ágazati elemzés szerint néhány uniós tagállam csaknem egy évtizeddel az említett direktíva után sem felel meg a szubvenciók átláthatósági követelményének, vagyis sokszor – éppen a szociális ellátórendszeren keresztül – bújtatottan védi saját, hazai vállalatait. Más területeken viszont már sikerült harmonizálni: a szabadalmazásban, a törzskönyvezésben, a készítmények feliratozásában, a reklámozásban és a nagykereskedelem területén az 1992-ben hozott irányelvek alapján az európai piac egységesebb lett.

Az unióhoz több ponton kötődő hazai gyógyszergyártás és forgalmazás számos területen már ma is megfelel az EU-szabályoknak. Így a világ bármely gyártója megjelenhet a magyar piacon akár gyártóként, akár forgalmazóként. Az import és az export is mentes a kereskedelmi korlátozásoktól, bár – mutat rá az ágazati versenyképességet boncolgató tanulmány – a behozatalt hazánk a társulási szerződés értelmében korlátozhatná.

Sajátos helyzet alakult ki abból, hogy Magyarország nem érvényesítette azt az importkontingenst, amelynek értelmében 1992 és 2000 között az import – egy viszonylag alacsony, 40 millió dolláros szintről – évi 10 százalékkal nőne. A fokozatos liberalizálás – állítják gyógyszeripari szakemberek – azt jelentette volna, hogy az EU-ból származó gyógyszerimport tavaly 68 millió dollárt, az ezredfordulón pedig 97 millió tett volna ki. Ezzel szemben az uniós behozatal már 1995-ben elérte a 150 millió dollárt. A gyors liberalizáció egyenes következménye, hogy míg 1990-ben a magyar gyógyszerpiacon a hazai előállítású készítmények értékének részaránya az összes itthoni gyógyszerforgalom háromnegyedére rúgott, addig tavaly már alig haladta meg a kétötödös részesedést (lásd a grafikont a 30. oldalon). Ezzel kapcsolatban – az ágazati szakemberek véleményét tolmácsolva – Orbán István, az Egis vezérigazgatója egy tanácskozáson kijelentette: azt várják a kormányzattól, hogy töltse meg a tartalommal a piacvédelem adta kereteket. Mint Buzás Lászlótól, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének (MAGYOSZ) igazgatójától megtudtuk, az unió egyes országai maguk is élnek ezekkel a lehetőségekkel. A piacvédelem finomszabályozásának egyik módja, hogy a hazai készítményeket a társadalombiztosításon keresztül kedvezményezett helyzetbe hozzák.

A magyar termékek uniós értékesítését – az importtól eltérően – még papíron sem akadályozzák kereskedelmi korlátok. Más kérdés, hogy az ez irányú export elsősorban a hatóanyagokra korlátozódik: a fejlett országokba menő késztermék-kivitel – bár az utóbbi időben fejlődésnek indult – még mindig nem éri el a kívánatos szintet. Az ágazat exportjának 25-30 százaléka jut az EU-ba: ez az összes értékesítés hatodára-hetedére rúg. Ennek egyik oka a vállalatok viszonylagos tőkeszegénysége. Orbán István szerint a marketing költségek az utóbbi időben drasztikusan megnőttek: az Egisnél például – 1990-hez képest – a tizennégyszeresére. A tulajdonosok ugyanakkor nem minden esetben áldoznak erre a célra annyit, hogy az elég legyen a nyugati piacokon való megmaradásához.

A külföldi tulajdonosok és az exportlehetőségek a hazai állami szerveket és vállalatokat már évekkel ezelőtt az európai normák átvételére késztették. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy hazánk már bevezette az EU 1995-ben létrehozott új gyógyszer-értékelési rendszerét, s a hazai cégek jórészt már jelenleg is kielégítik a nemzetközi szerződésekben foglalt gyártási, laboratóriumi és klinikai gyakorlat követelményeit.

A gyártási-minőségi előírások közül csak a környezetvédelemben érzékelhető számottevő lemaradás. Ezen a területen az ágazat arra sarkalja a kormányzatot, hogy átmeneti felmentést (derogációt) kérjen a tavasszal kezdődő csatlakozási tárgyalásokon. Bár környezetvédelmi beruházásokra a gyógyszeripar évi 4-5 milliárd forintot fordít, ezen a területen – fejtette ki Buzás László – megalapozott szakértői becslések szerint 22-26 milliárd forintos pótlólagos befektetésekre lenne szükség. A fenti összegnek egy-egy harmadát kellene a szennyvízkezelésre, a levegő- és a talajvíz-tisztítására fordítani. A háttér-kalkulációk azt mutatják, hogy ekkora beruházást az iparág 7-10 év alatt tud megvalósítani, akkor is csak abban az esetben, ha az értékesítési lehetőségek nem szűkülnek. Ráadásul, még ha a pénz rendelkezésre is állna, a környezettisztítási folyamatok előkészítése mindenképpen több évet vesz igénybe. A MAGYOSZ vállalatai ugyanakkor elfogadhatónak tartják azt az uniós elvárást, hogy a környezetvédelmi normák maradéktalan teljesítéséig a környezetszennyező kibocsátások nem nőhetnek az 1997-es bázishoz képest. Hogy az átmenet valóban egy évtizedig tart-e, azt ma még nehéz megjósolni. A gyógyszeripar versenyképességét elemző említett munkaanyag mindenesetre a tíz évhez képest is nagyobb időtávot jelöl meg az uniós normák teljesítésére, és azt az igényt támasztja, hogy hazánk az EU környezetvédelmi szabályozásához csak 2015 után csatlakozzon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik