Gianni Annoni 19 évvel ezelőtt nyitotta meg olasz éttermét Budapest szívében.
Amikor a Pomo D’Oro elindult, szájról szájra terjedt a hírünk, ez volt a marketingünk. Bevált, kialakult egy törzsközönség, de azóta nagyot fordult a világ, a vendégek másképpen tájékozódnak és másképpen is élik meg, ha étterembe mennek.
Az étterem az elmúlt csaknem két évtizedben többféle értékelési trendet megélt, a koronavírus miatti lezárás pedig új jelentőséget adott a vendégek visszajelzéseinek.
„Ha tíz évvel ezelőtt megkérdezték volna tőlem, hogy üzletileg mennyire tartom fontosnak a közösségi média használatát, valószínűleg nullát mondtam volna. Most pedig ott tartunk, hogy a törzsvendégeink mellett a jelenlegi nehéz helyzetben az tart életben minket, hogy jelen vagyunk a közösségi médiában, jól látszódunk” – mondja az üzletember, aki szerint mára megkerülhetetlenné vált a Facebook, a Google, az Instagram vagy a Tripadvisor. Ami régen szájról szájra terjedő jó hírnév volt, az már az online térben terjed, teszi hozzá. Mindenki zsebében ott lapul a telefon és míg régebben tabu volt a terített asztalnál használni a mobilt, mára teljesen természetes, hogy vendégek megörökítik az ételeket, a helyszíneket, az így készült képek pedig jelentősen alakítják az étteremről alkotott közösségi arculatot. Ahogyan az értékelések is.
Mi kifejezetten szeretjük, ha a vendégek online értékelnek minket. Legyen az kritika vagy dicséret, mindenképpen iránymutatásról van szó, amire reagálunk. Vannak olyan vendégek, akik e-mailt írnak, nekik is mindig visszajelzünk. Ha értesítést küld bármelyik platform, hogy új értékelésünk van, azonnal megnézem és visszajelzünk. Rendkívül fontos a kommunikáció, már csak azért is, mert hálásak vagyunk, ha a vendégek nyomot hagynak az életünkben. Ennél jobb reklám ugyanis nincsen
– magyarázza Gianni, aki szerint az online értékelésektől nemhogy félni nem kell, érdemes finom eszközökkel bátorítani a vendégeket, hogy osszák meg tapasztalataikat az interneten is. Úgy látja: míg korábban inkább a külföldiek voltak aktívak, mára a magyar vendégek is egyre gyakrabban hallatják a hangjukat és egyre tudatosabban tájékozódnak a netes értékelések alapján.
„Ez pedig nekünk nagyon jó. Abban 100 százalékosan biztos vagyok, hogy mi mindent megteszünk, hogy valódi minőséget kínáljunk, így az értékelési versenyben jól indulunk. Ezek a visszajelzések a vendégeknek is jók, hiszen pontosabb képet kaphatnak arról, hogy mire számíthatnak.”
Az értékeléseknek a jelenlegi időszakban még nagyobb jelentőségük van: bár most a Pomo D’Oroba nem lehet beülni, átalakított, a bezártságra szabott szolgáltatásokat kínálnak, ezeket pedig a közösségi médiában népszerűsítik. Az új helyzet kommunikálásához, az információ terjesztéséhez nagy segítséget nyújtottak az elégedett vásárlók, vendégek. „Aki ránk keres, az azt látja, hogy a vendégeink elégedettek, hogy nyitottak vagyunk az új megoldásokra, hogy megköszönjük, hogy a törzsvendégeink most is fogják a kezünket. Rengeteget köszönhetünk az internetnek, a digitalizációnak, sokat segít a jelenlegi helyzet megoldásában. Minden szép kép, minden jó értékelés, minden kedves ajánlás egy kis támogatás nekünk, egy kis tégla abba a falba, amit majdnem 20 éve építünk. A mi elégedett vendégeink olyan védőhálót és olyan spontán marketinget építettek körénk, amivel semmilyen ügynökség, semmilyen fizetett reklám nem veheti fel a versenyt. Mert ez valódi és őszinte, az emberek pedig éppen ezt keresik.”
Az üzletember szerint ahogyan az életben, úgy az online értékelések világában is fontos a pozitív személet, illetve, hogy a dolgokat tágabb kontextusban szemléljük.
Volt olyan kritika, ami ugyan az első pillanatban bántotta az egómat, de aztán rájöttem, hogy jogos volt. Kijavítottuk, azóta is hálás vagyok annak az értékelőnek. Kevés visszajelzésből, elismerésből pedig ezret tudnék mondani, ezek amellett, hogy nagyon jól esnek, ráirányítják a figyelmünket az erősségeinkre. Sőt, a legjobb pozitív értékeléseket kiakasztjuk a konyhába, ez remek motiváció. Szükség van arra, hogy néha az ember lelkét megsimogassák, nekünk ez az öröm a hajtóerőnk. Az építő kritikákból pedig igyekszünk úgy ötleteket, megoldásokat meríteni, hogy azok hozzájáruljanak a fejlődésünkhöz. Ha a sikerünk titkáról kérdeznének, én biztosan arra is ezt válaszolnám.