Élet-Stílus
Surprised senior woman sitting in front of laptop at home.

A nyugdíjasok átvették a hatalmat a Facebookon

Ez a Nagy Facebook Körkép egyik legfontosabb állítása. És hogy utáljuk az álhíreket.
Korábban a témában:

A Nagy Facebook Körkép eredményeinek kihirdetését ígérte a közösségi marketinggel foglalkozó Be Social és a szeretlekmagyarorszag.hu, miután magyar felhasználók ezreit kérdeztek meg arról, hogy mi mindent szoktak csinálni a Facebookon, mennyire tudatosak és mit utálnak benne a legjobban. Bár a 2018 augusztusában készült felmérés nem reprezentatív, de legalább jó nagy volt a minta: a 28 kérdéses kérdőívet, ami egy hónapig futott az online térben, 5296-an töltötték ki. Joanelli Tamás, a Be Social ügyvezetője ismertette a legfontosabb adatokat, mi pedig azok közül is kimazsoláztuk kiválogattuk a legérdekesebbeket.

Fotó: Csanádi Márton / 24.hu
Fotó: Csanádi Márton / 24.hu

Viszlát, tinédzserek!

A kérdőív kitöltőinek 70%-a naponta többször használja a Facebookot. Ebben semmi meglepő nincs, viszont izgalmasabb számokra bukkanunk, ha az adatokat korcsoportonként nézzük — például, ha megvizsgáljuk, mennyi igazság van a rendszeresen hangoztatott „a tinédzserek menekülnek a Facebookról” állításban.

Ami kiolvasható az adatokból:

  • Míg a 18 év alattiak közel fele nyilatkozott úgy, hogy naponta többször használja a Facebookot, a 18-55 közöttieknél ez az arány 86,21%, de még az ennél idősebbeknél is kétharmad.
  • Minden hetedik kiskorú ritkábban, mint hetente használja a Facebookot, az 55 év felettieknél feleekkora ez a szám.
  • Bár ismét hangsúlyozzuk, hogy nem reprezentatív a mérés, mégis látványos, hogy a 18-55 közöttiek 97%-a naponta legalább egyszer benéz a Facebookra.

Aktív időskor

Eddig általánosságban a „használatról” beszéltünk, ami lehet 3 perces ismerős-szpotting és órákig tartó kommentháború is, a passzivitás-aktivitás kérdésére még csak most térünk rá igazán: kiderült az is, hogy a felhasználók milyen gyakran posztolnak üzenőfalukra. Tízből hatan csak akkor vetemednek ilyesmire, ha valami igazán lényegesről akarnak beszámolni, és ugyanannyian (15-15%) mondták azt, hogy heti egy-két alkalommal, illetve soha nem posztolnak semmit.

És megint figyeljünk az idősebbekre: míg összességében minden tizedik ember érez naponta többször is közléskényszert, az 55 év felettieknél ez az arány 26%!

Úgy is összefoglalhatjuk, hogy minél idősebbek vagyunk, annál aktívabbá válunk a közösségi médiában, ennyit arról, hogy „fiatalok árasztják el tartalommal a közösségi oldalakat”, vagy ahogy Joanelli Tamás elmondta: 36 felett buzgóbbak leszünk és megmondó-emberekké válunk. (Vagy csak minden nap megosztjuk a horoszkópunkat.)

Fotó: Csanádi Márton / 24.hu
Fotó: Csanádi Márton / 24.hu

A felmérés készítőit igencsak meglepte, amit megtudtak a kommenteléssel kapcsolatos attitűdről. Számos márka Facebook-oldalát üzemeltetve ők is találkoznak azzal, hogy néha elég nehéz megszólítani az embereket, ehhez képest a „Szoktál kommentelni mások posztja alatt?” kérdésre közel 70 százalék válaszolt igennel. A legnagyobb arányban szintén az 55 év felettiek hagynak maguk után hozzászólásokat.

Be Social

Hírek, érdekességek

A „Miért használják szívesen a Facebookot?” kérdésre adott válaszokból kiderül, hogy van még remény a hírportálok számára, ugyanis itt az „innen olvasok híreket” válaszlehetőség végzett a harmadik helyen. Sőt: a sokat emlegetett 55 pluszosok jelentős része valószínűleg kifejezetten a hírek miatt érkezik a Facebookra, náluk ugyanis ez a válasz lett az első.

Nem túl meglepő módon a használat első és legfontosabb indoka, hogy az „ismerősökről megtudok mindenfélét” (ha nem tévedünk, ez volt a Facebook eredeti és alapfunkciója), a második helyen azonban a „vicces dolgokkal találkozom” végzett — tehát a magyarok számára a második legfontosabb dolog a Zuckerberg-birodalomban, hogy mókás képeket, videókat lehet nézegetni.

A „vicces” tartalmakat (igen, az igénytelen, gagyi, anyósvicces humor is ide tartozik sajnos) nem kedvelőknek rossz hír, hogy akik naponta többször posztolnak, azoknak épp a vicces dolgok jelentik a fő vonzerőt a Facebookban.

Mit utál a magyar?

És ha már itt tartunk, nézzük, milyen válaszok érkeztek a „Milyen tartalmakat kerülnél, ha tehetnéd?” kérdésre. Ha mindenki őszintén átgondolja, milyen tartalommal lepik meg ismerőseik minden nap a hírfolyamban, minimum meglepő, hogy a legtöbben (90%) a kamuhíreket kerülnék el a Facebookon. (Egy hasznos tanács: akkor tessék elkerülni, és ne tessék megosztani – a szerk).

Érdekes módon a második legidegesítőbb jelenség a magyar facebookozók szemében „amikor valaki live videót indít jelentéktelen eseményről”, a harmadik helyen pedig a kajapornó végzett, azaz „amikor valaki lefotózza és kiposztolja, mit főzött/evett”.

Játszótér – gyerekek nélkül

Na, ki játszik a legtöbbet a Facebookon? A gyerekek? Hát nem.

A „Milyen gyakran használod a felsorolt funkciókat?” kérdésre a játékokat összességében 6,73 százalék jelölte be, azonban ha korcsoportokra bontva nézzük, láthatjuk, hogy a tinik csak rontják az átlagot (0-18 évesek: 6,31%), míg az 55 év felettieknél az az arány 16,24 százalék.

Amiben (egyelőre?) a tinédzserek viszik a prímet a Facebookon, az az élőzés. Míg a megkérdezettek 85%-a még soha nem indított élő közvetítést a közösségi oldalon, a 18 év alattiak közül majd’ minden ötödik kipróbálta már ezt az izgalmas (de mint fentebb láttuk, mások által nem mindig kedvelt) lehetőséget. Ja, és persze az influenszerek követésében is ők a császárok egyelőre: az összes válaszadó közel fele nyilatkozott úgy, hogy egy-két ismert embert követ a Facebookon, harmaduk többet is figyelemmel kísér, a 18 év alattiaknál ez az utóbbi adat pedig bőven 50 százalék felett van.

Be Social

Érdekes kérdés volt, hogy hajlandóak lennének-e pénzt áldozni a userek, amennyiben – ahogy az rendszeresen itt-ott felmerül – fizetőssé válna a Facebook.

Hát nem nagyon.

Minden ötödik válaszadó legfeljebb 1000 forintot kicsengetne végszükség esetén, illetve ha az előfizetésért cserébe reklámmentesség is járna, akkor 26 százalékra nőne az arányuk. A megkérdezettek háromnegyede azonban könnyes búcsút mondana a Facebooknak, ha a pénztárcát terhelné a lájkolgatás és kommentelgetés.

Fotó: Csanádi Márton / 24.hu
Fotó: Csanádi Márton / 24.hu

Végül még néhány adat az ínyenceknek:

  • A válaszadók 27%-a vásárolt már azok után, hogy a Facebookon látott egy hirdetést.
  • Csak a megkérdezettek 9%-a válaszolta azt, hogy az ő posztjait bárki láthatja a Facebookon.
  • A válaszolók 40%-a még soha nem gondolt arra, hogy törölje magát a Facebookról, ellenben minden tizenkeddetik most is fontolgatja, hogy ezt meg kellene lépnie.
  • A 18 év alattiak kommunikálnak előszeretettel Messengeren keresztül – ennek a korosztálynak a 89%-a használja a felületet naponta többször.
  • A budapesti válaszadóknál az eseményekről való értesülés a legfőbb vonzerő a Facebookon.

Kiemelt fotó: Thinkstock

Young woman using cell phone to send text message on social network at night. Closeup of hands with computer laptop in background
Mutatjuk, hol vigyázzon sokkal jobban az álhírekkel
Egy friss kutatás szerint a Facebooknál javulnak a statisztikák, a Twitter viszont még mindig lelkesen terjeszti a hamis információkat.
An iphone with a facebook login screen is seen with a striked out facebook logo in the background in this photo illustration on September 22, 2017. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Menekülnek az emberek a Facebookról
Az amerikaiak 26%-ának mostanra lett elege a legnagyobb közösségi oldalból.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Image: 73896785, Tüntetés a klímaváltozás megállításáért, Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.