Élet-Stílus

Bringát a csomagtartóba!

A belvárosi munkahely és az agglomerációban fekvő otthon közti ingázás sok család életét keseríti meg. A csak autó, vagy csak tömegközlekedés mellett létezik egy harmadik út is, a kevert stratégiák.

Ha választaniuk kellene, hogy döntenének? Fizetik a 400 Forintos benzint, minden nap ülnek a dugóban és keresgélik a parkolóhelyeket, vagy tömegközlekedést választják, de akkor nem tudnak elmenni bevásárolni, gyalogolhatnak a latyakban és még le is késik a vonatot?

Mindkét lehetőség elég sok árnyoldallal rendelkezik ahhoz, hogy végtelen kommentháborúk törjenek ki a kérdésben. Pedig ahogy a fehér és a fekete közt is sok színárnyalat van, úgy az autózás és tömegközlekedés között is rengeteg átmenet, kombinációs lehetőség létezik.

Fotó: Edward Parker/WWF-Canon

Ismert tény, hogy a városi közlekedésben különböző távolságokra különböző közlekedési eszközök a leggyorsabbak. Rövid távokra gyalog vagy kerékpárral általában hamarabb eljuthatunk, mint autóval vagy tömegközlekedve. Ugyanígy bizonyos irányokban remek tömegközlekedési lehetőségek vannak, másfelé pedig semmi. Ha okosan élünk ezekkel, nemcsak rengeteg időt és pénzt is spórolhatunk, de a környezetünket is kevésbé terheljük.

Autó, vonat, kerékpár

Természetesen a tőlünk nyugatra elhelyezkedő országokban e téren is jobb a helyzet, de a kevert stratégiák legalapvetőbb módszerével, a P+R-rel már nálunk is lehet próbálkozni. Az otthonunktól egy P+R parkolóig autóval megyünk, majd onnan tömegközlekedve, mondjuk vonattal haladunk tovább egyenesen a belvárosig. Ugyanígy lehet kombinálni tömegközlekedést a kerékpár használatával is.

Szerencsésebb helyeken, ahol nem lopják el a biciklit az is gyakori, hogy a külvárosokban lakó és egyébként tömegközlekedő emberek tartanak egy bringát a belvárosban, mert ott minden másnál gyorsabb a kerékpár. Ugyanezt az előnyt nyújtják a világszerte népszerű belvárosi biciklikölcsönző-rendszerek is, ami talán nemsokára lesz Budapesten is.

Mennyibe kerül az autónk?
A hitel, az üzemanyag, javítások és a számtalan díj és adó, a környezetben okozott károk mind-mind beleszámítanak az autóhasználat költségeibe. A WWF Magyarország közremûködésével sorozatot indítunk: hova mennek az autóra költött milliók a vételáron túl? Forintosítjuk a mindennapos autóhasználatot – Zöld Flotta Projekt a HÍR24-en.

Elő a bringával!

Sokaknak ma még nagyon távolinak tűnik, hogy a közlekedési módokat váltogatva-kombinálva utazzon, de ez talán nem marad mindig így. A P+R infrastruktúra bővülésével egyre inkább elérhetővé válik, hogy az agglomerációból az autó és a vonat vagy HÉV kombinálásával gyorsan és kényelmesen jussunk be a belvárosba. Ugyancsak komoly változást hozhat a közeljövőben bevezetni kívánt belvárosi behajtási díj is, ami miatt inkább megéri majd a zónán kívül hagyni az autót.

Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy neki hogy a legcélszerűbb, de mindenképp érdemes átgondolni a kérdést, hisz minden perc számít, amit reggel az ágyban, vagy délután a családunkkal tölthetünk. A közlekedési módok kombinálása nem ördögtől való dolog, ahogy a metróról átszállunk a buszra, úgy szállhatunk át az autónkból a vonatra. Rövidebb utakra akár gyalog is elindulhatunk, legalább mozgunk kicsit. Ha pedig több mozgásra vágyunk, akkor vegyük ki a csomagtartóból a bringát, és menjünk azzal.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik