Élet-Stílus

A jövő autói most fordulnak be a sarkon

A dízelek tűnnek el legelőször, de a benzines autók napjai is meg vannak számlálva. A jövő üzemanyaga az elektromos áram és a hidrogén.

Kapcsolódó cikkek

A benzinnel, gázolajjal hajtott autók nem ma, nem holnap, de lassan el fognak tűnni az utakról. A jelen állás szerint a dízelek fogják a legrövidebb ideig húzni, nemcsak az elszabaduló gázolajárak, hanem a közeledő EURO 6-os szabvány miatt is, ami olyan alacsony határértékeket határoz meg bizonyos kibocsátásokra, amit a dízelek már egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen tudnak teljesíteni. A benzines autóknak még van néhány jó évük, de ahogy a gőzmozdonyok is eltűntek, úgy fognak lassan eltűnni ők is.

Technológiák tucatjai várnak ugrásra készen, hogy átvegyék a helyét a ma használt, több mint száz éves konstrukción alapuló motoroknak. A benzin- és dízelautók ma leginkább elterjedt alternatívái a PB- és földgáz-, valamint a biodízel és az etanolhajtás. Ezek közös jellemzője, hogy normál belsőégésű motort használnak, csak a benzin – biodízel esetében a gázolaj – helyett más éghető anyagot fecskendeznek a hengerekbe. Tisztább, néha olcsóbb, de ez még nem a jövő, inkább egy alternatív valóság.

Háromliteres fogyasztás

A jövő autói – ha repülni nem is fognak – de valószínűleg árammal fognak működni. Árammal, amit vagy akkumulátorban visz magával a kocsi vagy előállítja valahogy, például hidrogénből. Az elektromos autók, ha nem is látványosan, de köztünk élnek, a hibridek e technológia előfutárai, egyfajta hidat képeznek a jövő irányába. A hibridekben van egy normál benzinmotor és egy elektromos motor is. Gyorsításnál mindkét motor hajt, lassú haladásnál általában csak az elektromos, fékezésnél pedig töltődik az akksi.

Mennyibe kerül az autónk?
A hitel, az üzemanyag, javítások és a számtalan díj és adó, a környezetben okozott károk mind-mind beleszámítanak az autóhasználat költségeibe. A WWF Magyarország közremûködésével sorozatot indítunk: hova mennek az autóra költött milliók a vételáron túl? Forintosítjuk a mindennapos autóhasználatot – Zöld Flotta Projekt a HÍR24-en.

 

Semmi bonyolult űrtechnológia, de ez már elég ahhoz, hogy ezek az autók városban képesek 3 liter körüli fogyasztásra, ami még lejjebb fog menni, ahogy a kisautókba is megérkeznek a hibrid hajtások. Ezek az autók ma már nem számítanak kivételes ritkaságnak, több millió fut belőlük a világ útjain, főleg azokon a boldog helyeken, ahol megfelelő kedvezményeket adnak cserébe a kisebb szennyezésért.

A következő lépés a benzinmotor kihagyása a képletből. Ez a forradalom most kezdődik igazán, sorra bukkannak fel a gyártók palettáján az olyan elektromos autók, amik már képesek 100-150 kilométert megtenni egy feltöltéssel, és végre már nem mind olyan, mint egy golfautó. A viszonylag kis hatótáv még túl nagy kompromisszumot jelent sokaknak, így egyes gyártók beleraknak az autóba még egy benzinmotort is, ami csak akkor indul be, ha a nagy akkumulátor lemerült.

Ezekkel már nyaralni is el lehet indulni. A bátrabbak egyébként már most is elindulhatnak európai körutazásra az elektromos autóikkal, sorra épülnek a fő irányok mentén olyan gyorstöltő-állomások, amik fél óra alatt feltöltik az autókat. Magyarországon ezt most kezdik majd el, először Bécs irányába.

Veszélyes a hidrogén

A hidrogén egy ígéretesen induló technológia volt, ami úgy néz ki, hogy másféleképpen fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket, mint eredetileg tervezték. Sajnos a hidrogén nagyon macerás dolog: robbanékony; elillan a tankból, ráadásul kevés is fér bele; veszélyes szállítani, veszélyes tankolni… Gondoljunk csak azokra a youtube videókra, amikor az autós elindul úgy, hogy a töltőfej még be van rakva a kocsiba. Ez benzinnél kellemetlen, hidrogénnél… halálosan kellemetlen.

Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Ellenben van egy hatalmas szegmense a közlekedésnek, aminek az akkumulátorról hajtás nem alternatíva, ezek pedig a nagy járművek, a kamionok és a buszok. Számukra a hidrogén nem is olyan rossz, elfér a tank, nem probléma, hogy egy hónap alatt eltűnik a hidrogén a tartályból, hiszen úgyis mennek állandóan, így folyton kell tankolni. Ráadásul a hivatásos sofőrök talán nem felejtik benn a töltőpisztolyt induláskor, mégiscsak ez a szakmájuk.

És a lényeg, miért is jó ez. Az ovisok is tudják, hogy a föld erőforrásai kimerülőben vannak, egyre drasztikusabban változik az éghajat, ezt nem érdemes részletezni. Hagyjuk meg az olajat a műanyagiparnak, hogy az unokáink is játszhassanak Legoval. Komolyra fordítva természetesen az elektromosságot és a hidrogént is elő kell valahogy állítani. És valóban, ezt ma nem a legtisztább módon tesszük, azonban van két dolog, amit érdemes megjegyezni.

Egyrészt a nagy erőművek nem a belvárosokban vannak, vagyis ott jelentkezik a kibocsátás, ahol kevesebben kell, hogy szagolják, és ez máris jó mindenkinek. Másrészt az áramot meg lehet termelni tisztán is. Lehet, hogy ma egy szénerőműből töltik az elektromos autókat, de lehet, hogy holnap már szélenergiából származik majd az áram. Ellenben a benzinmotor sosem lesz pránaevő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik