Egy kutatásból kiderül: a szülők akkor vesznek mobilt a gyerekeiknek, amikor először „elengedik a kezüket”, azaz például elkezdenek egyedül iskolába menni, vagy éppen az iskolából hazajárni. A szülők motivációja a telefonvásárlásra általában az, hogy ellenőrizni tudják önállósuló gyermeküket, illetve hogy a gyerek mindig el tudja érni őket, ha bármi baj van.
Az általános iskolai és középiskolai nevelők sem értenek egyet azzal, hogy legyen a gyermeknél telefon, hiszen az az iskolákban van portaszolgálat és ügyeletes tanár, így bármikor bárkit tudnak értesíteni, ha szükséges.
A pszichológus szakember, dr. Kósa Éva is egyetért az előző érvekkel.
– Számos iskolában konfliktus forrása, hogy a telefont sok gyerek használja az iskolai órák alatt. Ennek elkerülésére már több iskolában kialakult egy célszerű gyakorlat: a gyerekek reggel egy dobozba (zárható szekrénybe, fiókba) adják le a telefonjukat, amelyet a tanítás végén (vagy esetleg sürgős esetben) visszakapnak.
Azt, hogy a gyerekeknek milyen életkorban célszerű mobiltelefont adni, nem lehet egy szigorúan meghatározott életkorhoz kötni.
– A gyerekek nem egyenlő ütemben fejlődnek, személyiségük sem egyforma, és az egyes családok nevelési szokásai is másfélék – vázolja a szakember. – Alapvetően egy bizonyos szintű érettség és felelősségteljes magatartás megléte lehet az a feltétel, amely alapján a szülő a telefon mellett dönthet. Ez egyes gyerekeknél már korán, másoknál viszont csak hosszabb időszak alatt alakul ki, nem utolsósorban a családi légkör és a nevelés minőségi feltételeinek függvényében.
Ajánlott cikk:
Kell a gyereknek mobiltelefon? (NLC.hu)