A téli abroncs mintája és anyaga egészen más, mint a nyárié. A futófelületben lévő lamellák segítik az öntisztulást a hóban, és karomként kapaszkodnak az útba. A lágyabb gumikeverék akkor is megőrzi jó tapadását, amikor a magasabb hőmérsékletre tervezett nyári megmerevedik, mintha műanyagból volna.
Lehetőleg mindig teljes cserét hajtsunk végre, mert ha csak az egyik keréken rosszabbul tapadó abroncs van, az fogja meghatározni autónk határait. A leggyengébb láncszem. Ha csak kettőre van pénz, akkor inkább a hátsó kerekekre tegyük őket, hiába hajt elöl a legtöbb mai autó.
Jobb elakadni vagy el sem indulni, mint kifarolva a szembe jövő Kamaz alá perdülni a hátsó nyári gumikkal. Ha a kocsi hátulja tör ki, az zárt pályán igen szórakoztató, de közúton veszélyes. Tehát négyet érdemes venni, és inkább a legolcsóbb télit, mint semmilyet.
Négyévszakos gumi
Hazánkban nem kötelező a téli gumiabroncs használata, a szomszédos Szlovéniában (11.15-től 03.15-ig) és Ausztriában (11.01-től 03. 15-ig) igen. A gumik oldalfalán található M+S (Mud+snow, azaz sár és hó) jelzés a törvényalkotók szemében téli abronccsá teszi a gumit, ezt látni a négyévszakos gumikon is.
Keveset autózóknak a négyévszakos gumi is megfelelő lehet, az utóbbi időben ezek tulajdonságait a téliekhez közelítik a gumifejlesztők, de jó időben a nyárinál, télen a télinél gyengébbek valamivel. A kifejezetten téli körülményekre alkalmas gumik átesnek egy szabványos havas teszten is. Ha ezt teljesítik, gyártójuk jogosult egy hópihével jelezni a sikert az oldalfalon, tehát olyan gumit vegyünk, amelyen hópehely is van, nem csak M+S kód.
Megéri a drágább?
A kevésbé ismert és a híres gumimárkák termékei között többéves használatra vetítve minimális a különbség. Darabonként 11 illetve 16 ezer forintos gumikkal a köztük lévő húszezer forintot négy évre elosztva havi 417 forint a többletköltség. Arról nem beszélve, hogy a nevesebb abroncs talán hosszabb ideig is bírja.
Ezek azonban csak irányok, a legutóbbi ADAC téligumiteszt is bebizonyította, hogy a jutányos portékák között is akadnak igen nívósak. Viszont az is tény, hogy a prémium gumimárkák rendszeresen jó eredményt érnek el, ezúttal is a legjobbak között végeztek.
Fizet a biztosító
Sem a casco, sem a kötelező biztosítás nem veszíti érvényét attól, hogy valaki nem az évszaknak megfelelő abronccsal járva okoz balesetet. A cascóbiztosítás érvényességi feltételei között sem szerepel a téli abroncs felszerelése, így a pénzintézet akkor sem bújhat ki a helytállás alól, ha ügyfele jobban tapadó gumival esetleg elkerülhette volna a káreseményt. A biztosító csak akkor tagadhatja meg a fizetést, ha a cascós kocsi autóversenyen sérül meg, illetve a műszaki állapota miatt nyomokban sem volt alkalmas a biztonságos közlekedésre. A kötelező biztosítás még ezekben a kirívó esetekben sem.
Újrafutózott?
Hiába tűnnek olcsóbbnak, 7-9 ezer forintért már kapni új téli abroncsot, ha elosztjuk az egy garnitúrán elérhető megtakarítást 4-5 éves használatra, havonta pár száz forintos különbség jön ki. Az autózással járó többi kiadás mellett aligha számít, hogy havonta 357 forinttal több vagy kevesebb van-e a családi kasszában, viszont egy előélettől mentes, garantáltan új, nem sérült gumira bízzuk az életünket.
Télire, nyárira
A sokat hallott, tartósan 7 fok alá csökkenő hőmérséklet nem a levegőre, hanem az aszfaltra vonatkozik. Iránymutatásként jó, de nem ez a döntő. A csapadékos, hideg őszi idő ne érjen váratlanul, ezért valamikor október közepe és november közepe között érdemes átszerelni a téli abroncsokat, és legalább húsvétig használjuk őket, mert a szeszélyes április megtréfálhat hóval és hideggel.
Bevásárlóközpont: nem jó megoldás
Nem javasoljuk a téli gumi beszerzését bevásárlóközpontokban, ahol az abroncs is csak egy a többezer árucikk közül. Ez is egy szakma, néhány gumis műhelyt végigjárva meg tudják mondani, hogy mely márka javítása problémás, melyiké nem gond egy defekt után. A gumiszerelőknél is láttunk legalább akkora választékot alsó polcos és előkelőbb abroncsokból, mint a lányka felső és a disznósajt között.
Ebben az időszakban a márkaszervizekben sűrűn előfordulnak télikerék-akciók, mindenképp érdemes náluk is körülnézni, mert egy egész kereskedőhálózat más áron kapja a gumit, mint egy magánember.
Mivel lehet spórolni?
Elsősorban utánajárással. A cikk írása előtt 185/60 R14-es, Fabia-méretű autókra való gumit kerestünk. Darabonként 15 és 17 ezer forint közötti áron vehettünk volna olyan abroncsot, amelynek gyártójáról soha életemben nem hallottam és a teszteken rendszeresen jól szereplő, prémiummárkák termékeit is.
Érdemes rákérdezni, hogy a gumi váltómérete, a példánál maradva a 175/65 R14 méretű kerék, nem kerül-e kevesebbe. Megtakarítást érhetünk el az azonos motorú, de gyengébb felszereltségű modell gumijával is, például a gyári 205/55 R16-ról visszalépve 195/65 R15-re. Ez csak akkor járható út, ha nem a gumit szereltetjük át, hanem külön felnin vannak a garnitúrák.
Átszerelni vagy felnin tartani?
A gumiabroncs kibírja az átszerelést, de nem használ neki, ezért jobb felnin tartani a két garnitúrát. Lehetőleg acélfelnin, mert a könnyűfém keréktárcsák anyaga nem szereti a sós latyakot, a síkosságmentesítéshez használt kőzúzalékot és homokot sem nagyon.
Létezik azonban kimondottan téli körülmények közé kitalált könnyűfém felni is, amely télálló és jól is néz ki, de jóval drágább a sima acél keréktárcsánál. Azért is javasoljuk az utóbbit, mert könnyebben javítható, ha telibe trafálunk egy kátyút. Az átszerelés előnye, hogy kiegyensúlyozva, a helyes nyomással és ha kell, szelepcserével kerülnek helyükre az abroncsok, amit a házilagos csere nem biztosít. Viszont új szelepre és centrírozásra nincs szükség minden váltásnál.