Már hónapok óta pedzegette a Nemzetközi Autómobil Szövetség, hogy bevezeti a költségplafont. A limitált kiadásokkal szeretnék Max Mosley-ék vonzóvá tenni a legnépszerűbb versenyszériát az új belépők számára. Két hete az FIA hivatalosan is bejelentette, hogy a 2010-es idénytől 40 millió angol font (körülbelül 60 millió dollár) lehet a Forma-1-es csapatok maximális éves költségvetése. A limitbe nem tartoznak bele a versenyzők fizetései, az esetleges pénzbüntetések, valamint a motorok előállításának költségei.
Nem kötelező azonban a limit betartása, csupán ajánlást jelent. A költségplafont vállaló csapatoknak nő a technikai szabadsága, mozgatható szárnyakat, fordulatszám-korlátozás nélküli motorokat fejleszthetnek, valamint lehetővé válik, hogy szezonon kívül korlátlanul teszteljenek, a szélcsatornás vizsgálatokat is ideértve – olvasható a vezess.hu elemzésében. Szakértők szerint ezek a könnyítések a szezon közepe táján akár körönkénti két másodperces előnyt is jelenthetnek a korlátlan büdzsével gazdálkodó, de az elmaradó fejlesztések miatt visszaeső csapatokkal szemben.
A Ferrari elnök és Flavio Briatore (MTI/EPA)
A Ferrarinak egyáltalán nem tetszik Max Mosley-ék javaslata. “Nem nevezzük be az autókat a vb-re, ha érvényben marad a határozat” – áll a Ferrari keddi közleményében. “Ezek a szabályok alapvetően sportszerűtlenné és részrehajlóvá tennék a Forma-1-et, teljesen kettészakadna a mezőny” – mondta Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke. Az olasz istállóhoz hasonlóan nyilatkoztak a Toyota, a Red Bull és legutóbb a Renault képviselői.
Sokan azonban nem veszik komolyan ezeket a fenyegetéseket, a FIA elnöke sem aggódik. Max Mosley szerint nem árt a sportág népszerűségének, ha a Ferrari beváltja ígéretét.
Baka Gábor, a vezess.hu szakértője lapunknak elárulta, hogy nem tart egyelőre az istállók tömeges távozásától. „A kiszállási hisztiről azt gondolom, hogy egyelőre csak blöff, hiszen a csapatoknak – és főleg a válság miatt veszteségeket nyelő autógyártóknak – is érdeke a költségcsökkentés. Csak a túl gyors és erőszakos, a FOTA-t (csapatok szakszervezete) semmibe vevő bevezetés a baj.”
„Ha azonban Mosley, nagyon köti az ebet a karóhoz, tényleg elüldözheti a csapatokat. Az istállók keresve sem találhatnának jobb alkalmat arra, hogy önállósuljanak és saját szériát indítsanak, ahol közvetlenül üzletelhetnének a tévékkel, a pályákkal, kézbe vehetnék a sport gazdasági irányítását, kiiktatva a jelenleg kb. évi egymilliárd dolláros bevételek jelentős részét lenyelő Ecclestone-t. A csapatok több bevételhez juthatnának, a pályák meg olcsóbban megúszhatnák. Az FIA-nak meg nem maradna más választása, mint hogy szépen kövesse az új bajnokságot, és elismerje azt.”
Azoknak az istállóknak, amelyek el szeretnének indulni a 2010-es vb-n, május 29-ig le kell adniuk nevezésüket, s nyilatkozniuk arról, hogy vállalják-e a költségvetési limitet, amellyel több fejlesztési lehetőséghez jutnak.
—-Ferrari-sokk, viszlát F1—-
Az olasz sajtó döbbenten fogadta a Ferrari keddi bejelentését, miszerint az istálló jövőre nem indul a Forma-1-ben, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.
A maranellóiak azt kifogásolták, hogy a FIA Világtanácsának döntése értelmében jövőre nagyobb technikai szabadságot kapnak azok a csapatok, amelyek vállalják, hogy nem költenek többet évi 40 millió fontnál.
“Ferrari-sokk, viszlát F1!” – olvasható a Corriere dello Sportban, a Corriere della Sera viszont más hangnemet ütött meg: “A Ferrari már megnyerte az első futamot”.
A La Gazzetta dello Sport ugyancsak sokkról ír, hozzátéve, hogy a Montezemolo-birodalom háborút indított a FIA és a sportágat irányító Bernie Ecclestone ellen. “A válás megsemmisítő következményekkel járna Ecclestone-ra, mivel bedőlne az egész üzlete. A Ferrari ugyanis néhány másik csapattal megalapíthatja a saját sorozatát, esetleg átválthat a 24 órás Le Mans-i versenyre vagy akár az észak-amerikai Indy Carba is. Utóbbi verzió erősítené a körvonalazódó házasságot a Fiat és a Chrysler között” – teszi hozzá a cikk szerzője.
A Toyota és a Red Bull ugyancsak azzal fenyeget, hogy kiszáll az F1-ből, ha a nemzetközi szövetség nem változtatja meg döntését.