A sármelléki, a debreceni és a Győr melletti repülőtér már most nemzetközi charterjáratokat fogad és hamarosan komoly légi kikötő készül el Pécs mellett, Szegeden és Nyíregyházán is. Noha Ferihegy uralmát egyelőre nem veszélyeztetik, a régió érdekeinek megfelelően működő vidéki repülőterek jól kiegészíthetik a fővárosi nagytestvér forgalmát.
Balatoni lehetőségek
Szombaton szállt le az idei szezon első charter-járata a sármelléki reptérre, egészen pontosan a Fly Budapest Airport betonjára. Hogy mindezt megtehette, abban jelentős szerepe van az üzemeltetésért és fejlesztésért felelős ír vállalatnak, amely 365 milliós állami támogatáson felül közel 1,5 milliárd forintot költött a beruházásra. Ennek eredményeképpen idén már öt német város (Berlin, Düsseldorf, Lipcse, Frankfurt és Hamburg) mellett Dániából (Koppenhága illetve Willbund) és a tervek szerint Svájcból is érkeznek nyaralni vágyók. A németek többsége a termálfürdők miatt jön, a dánok körében továbbra is a Balaton a sláger – számolt be az utasok szokásairól a FigyelőNet kérdésére Zóka István repülőtér-igazgató.
A hétvégére időzített 8-10 járatnak köszönhetően a leszállások száma (csupán az 50-150 utassal érkező nagygépeket számlálva) a tavalyi 110 után idén elérheti a 160-at is, ráadásul az igazgató beszámolója szerint a szeptember ezúttal nem jelenti a repülési szezon végét a Balatontól mindössze 15 kilométerre fekvő településen. A júniusban befejeződő, többek között fénytechnikai fejlesztések ugyanis lehetővé teszik, hogy egész évben fogadhasson járatokat a repülőtér. Így a tervek szerint a tavalyi 22 ezres utasforgalom az idei évben elérheti a 40 ezret. Ez a szám pedig tovább nőhet, ha egyes járatok útjukat megszakítva leszállnak Budapesten is – villantotta fel a jövőben rejlő lehetőségeket Zóka István.
|
Bíztató a helyzet a debreceni reptéren is, mely kiemelt figyelmet és gondoskodást élvez a kormányzat és a város részéről egyaránt. A 2004-es esztendőtől kezdve három éven át közel 900 millió forintot szán erre az állam. Nem véletlen tehát, hogy a tavalyi, heti két járat után, az idei szezonban hat új desztináció közül választhatnak azok, akik már örömmel konstatálták: nem Ferihegy az ország egyetlen légi kikötője. A nyári hónapokban hetente indul két járat Törökországba, Görögországba, Korfu szigetére, Egyiptomba, Tunéziába, és Horvátországba, így nem meglepő, hogy a tavalyi 15 ezres utaslétszám duplázására készülnek a reptér üzemeltetői.
Az új pécsi terminál terve
Földrajzi helyzetéhez igazítja fejlesztési stratégiáját az állami tulajdonú pécs-pogányi repülőtér. A régióban működő multik biztosítják a keresletet az üzleti utak iránt, ám hosszú távon legalább ennyire számítanak a magánszemélyekre is, hiszen a megyében egy év alatt több mint egymilliárd forintért vásároltak repülőjegyet, ami jelzi, hogy a turisták körében is van igény a repülőtérre – mondta el lapunknak Ács Gyula, a repülőteret működtető Kft. vezetője. Az 1500 méteres kifutópálya és a legfontosabb technikai berendezések mindenesetre már készen állnak és várhatóan egy év múlva átadják az új terminált is. Az első lehetséges desztinációk között szerepel a Bécs melletti schwehati reptér, népszerű lehet a horvát tengerpartra tartó járat és a Pécsett élő, viszonylag nagy számú holland kisebbségnek köszönhetően, könnyen lehet, hogy Hollandiába is el lehet majd jutni a dél-magyarországi régió központjából. A többmilliárdos beruházás eredményeképpen 5-6 éven belül 100 ezerre szeretnék feltornázni az éves utasforgalmat a reptér üzemeltetői.
Nagy várakozással láttak munkához a szegedi repülőtéren is, melynek eredményeképpen a legszükségesebb infrastrukturális berendezések mellett az év végére elkészül az 1180 méteres beton kifutópálya is. Noha ez fontos lépés a reptér életében, mely jelentős szerepet játszik a szegedi kórházak betegforgalmának lebonyolításában is, a komoly légi forgalomhoz azonban még nem elég. Ám ha néhány éven belül a második ütem is megvalósul, a reptér valódi légi kikötő lehet, elsősorban a volt Jugoszlávia és a kontinens déli részeinek irányába
|
Más helyzetben van a Győr melletti repülőtér, mely ezúttal kimaradt a támogatottak köréből. Ennek ellenére júniustól hetente indulnak charterjáratok Horvátországba és szó van arról is, hogy hamarosan nem kell felkocsikáznia a fővárosba annak, aki Németországba szeretne eljutni. A régió földrajzi helyzete persze jelentősen meghatározza a repülőtér fejlesztésének irányait is, nem véletlenül fektetnek komoly hangsúlyt a repülőtér üzemeltetői a Bécsből kiszorult teherforgalom elcsábítására – tudta meg lapunk György Attilától, a repülőtér helyettes vezetőjétől.
Noha a charterjáratként üzemelő nagy repülőgépek zúgása egyelőre nem okoz gondot a környéken élők számára, bíztató a repülés jövője Nyíregyházán is. Nem csupán azért, mert az ország egyik legszínvonalasabb repülőiskolája szolgálhat kiváló technikai és emberi forrásokkal a későbbiekben, hanem azért is, mert a 2000-ben megkezdett fejlesztések új lendületet kapnak a jelenleg ezer méter hosszú kifutópálya meghosszabbításával. Mindez azt jelenti, hogy két-három éven belül minden szempontból készen áll a ’98-óta állami tulajdonban lévő repülőtér akár charter, akár menetrend szerinti gépek fogadására.