Belföld

Már több mint 3000 sofőr jelentkezett a ma újrainduló Ubernél

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
A nyolc év után visszatérő Uber első hivatalos utasa Fluor Tomi volt.

Reggel óta újra elérhető az Uber Budapesten. A személyszállítással foglalkozó cég hagyományos taxiként, a Főtaxi partnereként tér vissza Magyarországra 8 évvel azután, hogy itthon ellehetetlenült a működése. Az Uber sajtótájékoztatón mutatta be Budapestre formált szolgáltatását.

„Azt, hogy hol fogunk tartani majd öt év múlva, tíz év múlva, ma kell megalapozni. Ez a mai nap egy ilyen megalapozásnak a mérföldköve. Mint minden iparág, a személyszállítás is folyamatosan fejlődik. Lássuk be, a változásnak vannak vesztesei, meg győztesei is. Mi a győztesek közé szeretünk tartozni” – mondta Nagy Elek, a Főtaxi-csoport igazgatója, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Nagy szerint az Uber mindennapjaiban a Főtaxi nem fog részt venni, de a hátterével, tudásával, helyismeretével segíteni fogja.

Varga Jennifer / 24.hu

Júniusban bárki ingyen kipróbálhatja az Ubert

„Az Uber egy világszinten több mint 10 ezer városban elérhető, kedvelt fuvarmegosztó vállalat. Havi szinten több mint 150 millió utasunk, felhasználónk van” – mondta Kardos Eszter, az Uber magyarországi vezetője, majd hozzátette, tavaly úgy nyitották meg több mint százezren az alkalmazásukat Budapestről, hogy a szolgáltatásuk nem is volt elérhető a városban.

Kardos kiemelte, hogy az Ubert biztonság szempontjából „a legjobbak közé sorolják” iparági szinten, aminek például az az oka, hogy minden utazás nyomon követhető az alkalmazásban, az utasok és a sofőrök anonimizált módon tudják egymással felvenni a kapcsolatot, valamint éjjel-nappal van magyar nyelvű ügyfélszolgálatuk. Az Uber applikációjából nemcsak taxikat, hanem – a két cég globális megállapodásának köszönhetően – Lime rollereket is lehet majd rendelni.

Kardos Eszter bejelentette, hogy júniusban mindenki kipróbálhatja az Ubert, ugyanis 5000 forint értékig bárki utazhat az autóikkal Budapesten, összesen 3 alkalommal, amihez mindössze az applikációjukban kell regisztrálni.

Hatalmas utasforgalmat ígérnek

„Kiszámítható és versenyképes kereseti lehetőséget biztosítunk nekik” – mondta Kardos a taxisofőrökkel kapcsolatban, majd hozzátette, hogy a technológiájuknak köszönhetően a sofőrök kevesebb időt töltenek el azzal, hogy utasokra várnak. Az Uber magyarországi vezetője szerint hatalmas utasforgalmat tudnak biztosítani a hozzájuk csatlakozó sofőröknek.

Ma reggelre már több mint 3000 sofőr kezdte meg a regisztrációját, és szeretne csatlakozni az Uberhez

– mondta Kardos, és elárulta, hogy továbbra is várják a jelentkezőket. Szerinte azért az F Mobilitás Kft.-ben (mely a Főtaxi leányvállalata) találták meg a Budapesti partnerüket, mert „az ő mélyreható iparági ismeretük és évtizedes tapasztalatuk felerősíti az Uber technológiájából eredő előnyöket”. Kardos Eszter újságírói kérdésre elárulta, hogy azoknak a taxisoknak, akik időben megkezdték a regisztrációjukat, nulla forintos jutalékfizetési kötelezettségük van az első három hónapban. Az Uber magyarországi vezetője szerint tapasztalt és kezdő sofőrök is szeretnének csatlakozni hozzájuk.

Varga Jennifer / 24.hu

Az Uber partner lehet a fixtarifa megtartásában és elvetésében is

Reich Ádám, az F Mobilitás Kft. ügyvezetője elmondta, hogy ahogy eddig is, mindig partnerei lesznek az iparág minden szereplőjének, „és közösen alakítjuk majd az iparág jövőjét”.

Kíváncsiak voltunk, hogy elégedettek-e a budapesti fixtarifás rendszerrel, vagy esetleg szeretnék elérni annak megváltozását. Kardos Eszter a 24.hu kérdésére válaszolva elmondta, hogy az Uber mindenhol ahol működik „partnere az adott városnak, és az adott keretrendszernek, lokális követelményeknek megfelelően működik. Ez Budapesten is érvényes, ahol a hatósági árazás elvárás”. Reich Ádám hozzátette, hogy a legfontosabb, hogy „a sofőrök és az utasok elégedettek legyenek, és legyen egy természetes egyensúly ebben. Hogyha ezt az árazás tudja segíteni, akkor ezt biztosan ki fogjuk elemezni, és partnerek leszünk ennek akár a változásában, akár a megtartásában”.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a Főtaxi és az Uber között lesz-e bármilyen jellegű összefonódás akár a sofőrök, akár a diszpécserközpont tekintetében. „Arra törekszünk, hogy különösen az induláskor a lehető legtöbb utazási igényt kielégítsük. Egy nagyon rövid periódusban előfordulhat az, hogy a Főtaxi ebben a segítségünkre lesz, egyébként erre a jogszabályi keretek abszolút lehetőséget adnak” – válaszolta az F Mobilitás Kft. ügyvezetője.

Az Uber első hivatalos utasa Fluor Tomi volt, aki a sajtótájékoztató végén hívott is magának egy taxit. „Én akárhova megyek a világban, mindig az az első, hogy az Ubert hívom” – mondta, és hozzátette, „sokat fogom használni valószínűleg az éjszakában”.

Varga Jennifer / 24.hu

8 év után tért vissza az Uber

Az Uber 2016-ban hagyta el Magyarországot, miután a parlament – a taxisok kitartó lobbizása után – elfogadott egy törvényt, mely alapján hozzáférhetetlenné lehetett tenni a szabályoknak meg nem felelő személyszállító cégek applikációját, a közlekedési hatóság megbírságolhatta a szolgáltatót, sőt akár a sofőrök jogosítványa is veszélybe kerülhetett. A mostani visszatérés azonban nem teljes újrakezdés, az Ubernek ugyanis meg kell felelnie a hazai szabályozásnak, azaz a cég autói többek között sárgítottak és fixárasak lesznek.

Márciusban közöltünk hosszabb cikket az Uber visszatérésének hátteréről. Ekkor Bajzik Tamás, a taxis tagozattal is rendelkező Nemzeti Szakszervezet elnöke azt mondta a 24.hu-nak, hogy a legnagyobb félelem az Uber visszatérésével kapcsolatban az, hogy kétpólusúvá válik a taxis piac, a fő szereplők pedig az Uber és a Bolt lesznek. Bajzik szerint az utasok érdeke az lenne, ha verseny lenne a piaci szereplők között.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke is hasonlóan fogalmazott márciusban lapunknak, bár ő nem mint félelem tálalta a taxis piac lehetséges átalakulását:

A következő egy évben teljesen át fog alakulni a piac, szerintem három szereplő lesz meghatározó: az Uber, a Bolt és a Főtaxi. A többiek kullogni fognak utánuk

– mondta. Márciusi cikkünkben megszólaltattunk taxisofőröket is, akik egyetértettek abban, hogy az Ubert a Bolt vetélytársának szánja a Főtaxi, és azt is többen megfogalmazták, hogy jelenleg „utasból egyre kevesebb van, taxisból meg több”, ami az Uber megjelenésével tovább romolhat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik