Az alig egyéves, magyar Rendi egy interneten rendelhető takarítószolgálat. Egy mobiltelefonos alkalmazás segítségével kötik össze a háztartásokat a megbízható és megfizethető takarítókkal. Nyugat-Európában már évek óta működik egy hasonló, német gyökerű cég. A Rendi az ő érvényes hazai recepciójuk, amely elsősorban a közép-európai piacon kíván sikeres lenni. Elsősorban nem az eredetiségük miatt mutatjuk be őket, hanem azért, mert szolgáltatásukkal piaci alapon veszik fel a versenyt a feketegazdasággal – úgy tűnik, sikerrel.
A takarítás bizalmi dolog. Az a célunk, hogy minden háztartás számára olyan takarítót küldjünk ki, aki tapasztalt és ellenőrzött módon képes rendbe tenni a lakást
– mondta a 24.hu-nak Csillik Timur, a Rendi alapítója, akivel Varsóban futottunk össze véletlenül a Google Campus születésnapi rendezvényén, ahol ezzel párhuzamosan egy közép-európai startup-verseny is zajlott. A magyar startup színtér gazdagságára jellemző, hogy a 300 startup közül 9 jutott be a Google döntőjébe, amely közül kettő magyar volt (az eseményről bővebben egy másik cikkünkben számolunk be).
Bizalmi kérdés
A Rendi takarítói egyéni vállalkozók, akik a háztartások eszközeivel végzik a takarítást. A cég egyfajta munkaszervezőként hozza össze őket az ügyfelekkel. A takarítók számára ebben az az üzlet, hogy folyamatosan van munkájuk, így fajlagosan magasabb jövedelemre tehetnek szert, mintha egyedül dolgoznának. Az is fontos, hogy a Rendinél a takarítók lakhelyét és a takarítandó helyszíneket is figyelembe veszik, így a legközelebbi munkát ajánlják ki nekik. Nem veszítenek tehát órákat azzal, hogy odautaznak a helyszínre és vissza.
Mivel a takarítás egy bizalmi munka, nagyon szigorú kiválasztás előzi meg, hogy ki dolgozhat a cégnek. Az önéletrajz, egyórás felvételi beszélgetés, az erkölcsi bizonyítvány, illetve a teszt-takarítás garantálja, hogy csak a legalkalmasabb munkaerővel dolgozzanak. Jelenleg 120 takarítóval állnak kapcsolatban. A cégnek amúgy mindössze öt teljes állású alkalmazottja van Magyarországon, és kiszerveznek több feladatot, így például a fejlesztést és a grafikát is.
Takarítás extrákkal
A Rendi árazása négyzetméterenként, csomagonként változik, és mindenki az igényeinek megfelelő csomagot állíthatja össze. Olyan extrákkal, mint például a nagytakarítás, ablaktisztítás vagy a sütő belsejének kitakarítása, mondta Timur.
A 24.hu tapasztalatai szerint ez nagyjából a 27 százalékos áfával drágább, mint a „feketepiac” árazása (ami 5000 forint), legalábbis Budapesten. Cserébe viszont könnyen és gyorsan igénybe vehető, ráadásul minden ellenőrzött módon zajlik, lehet értékelni a munkát és a takarítók számlát is adnak. Tulajdonképpen így kellene működnie az egész országnak is.
Ha például a takarítók eltörnek valamit, azt kifizetik, vagy ha váratlanul megbetegszenek, akkor a cég szervez helyettük egy másikat. Az ügyfelek telefonon is el tudják érni a Rendit, ez Magyarországon elég fontos. Emellett bármikor meg tudják változtatni rendelési specifikációjukat az online profiljukban másodpercek alatt.
15 százalékos jutalék
A bevételekre vonatkozó kérdésünkre Timur azt válaszolta, hogy a takarítóknál a megrendelési összeg 85 százaléka marad, a fennmaradó 15 százalék a Rendié. Az induláskor 20 megrendelésük volt, jelenleg havi 1000 megrendelést teljesítenek Magyarországon. Jelenleg Budapesten, Szegeden, Győrben és Debrecenben elérhetőek.
Így mondhatjuk azt, hogy az átlagnál kissé jobban szituált, kétkeresős, elfoglalt családok a fő ügyfélkörük, de sok, 30-45 éves egyedülálló hölgy is szívesen rendel tőlük. Timur ezt úgy fogalmazta meg, hogy a KSH jövedelmi adatai alapján a célcsoportjuk az ország felső 10 százalékába tartozik (ez nem azonos a “felső tízezerrel”, hanem sokkal szélesebb kategória, nagyjából 200 ezer embert fed le – a szerző).
Varsóban terjeszkednek
A Rendi 2015 augusztusában indította el szolgáltatását Magyarországon. A csapat a Drukka nevű startup-inkubátorból indult, ők segítettek nekik a kezdeti nehézségek áthidalásában. Infrastruktúrát, pénzt, szakmai támogatást sem sajnáltak a csapattól, az alapítók feladata pedig csak annyi volt, hogy az üzleti tervben meghatározott időn belül szerezzenek tőkebefektetést, hogy önálló útra indulhassanak. Ez maradéktalanul sikerült is, és bár eredetileg Helpy-ként indultak, idén augusztusban egy közvélemény-kutatás után a Rendi névre váltottak, így a magyar cég mögött már magyarnak is hangzó brand áll.
A Rendi két hónapja lépett be a lengyel piacra. A nemzetközi terjeszkedésre 170 ezer eurót kaptak egy befektetőn keresztül az európai uniós Jeremie-alapból. Mint Timur elmondta, azért választották Lengyelországot, mert mint fentebb említettük, Nyugat-Európában van már egy versenytársuk, illetve a negyvenmilliós lengyel piac még „szűz terület”. Terveik szerint Románia lesz a következő piac, ahova belépnének, majd a cseh, a szlovák és a szlovén következik. Arányaiban egyébként már most több megrendelésük érkezik Lengyelországból, mint anno egy éve Magyarországról. Talán ez is jól jelzi, hogy érdemes volt megcélozniuk a lengyel piacot.
Hány éves vagy?
27 éves vagyok.
A Rendi az első vállalkozásod?
A második. Az első csúfosan megbukott.
Mit tanultál a bukásból?
Többek között azt, hogy nem kell egyből megváltani a világot egy startuppal.
Milyen iskolákba jártál?
A szüleim diplomaták, és elég sokat utaztam velük gyermekkoromban. A középiskola után az Oxford Brookes gazdálkodásmenedzsment szakán diplomáztam Nagy-Britanniában. Ez a hazai International Business School ottani megfelelője.
A Rendi ötlete ezután jött?
Nem, az egy jóval későbbi sztori. A diploma után egy évet éltem Kazahsztánban. Anyukám nagyszülei ott élnek, akik ujgurok, és a vállalkozásukba segítettem be nekik. Ez egy export-import cég volt.
Szerinted mi a legfontosabb egy startupnál?
A megfelelő csapat összeállítása. Ez sokkal fontosabb, mint a pénz.
Mit csinálsz a szabadidődben?
Régebben magas szinten kickbokszoltam, ma már kevesebb időm jut rá a vállalkozás miatt.