A létszámhiány, a rossz bánásmód, az elértéktelenedő fizetések, az embertelen munkaidő és munkakörülmények miatt nagy a feszültség a Budapest Airport (BA) százszázalékos tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft.-nél – írja a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) a blogján. A szakszervezet még bízik a tárgyalásos megoldásban, noha „az évek óta fokozódó problémákról folytatott eddigi megbeszéléseken a munkaadó semmilyen engedményre sem volt hajlandó”. A gondok gyökere – ahogy a BA szinte minden tagvállalatánál –, hogy egyre kevesebben dolgoznak egyre többet, egyre értéktelenebb fizetésért.
„A Munka törvénykönyvének változásai a dolgozókat sújtották, a cég az új lehetőségeket maximálisan kihasználva húzott le újabb és újabb bőröket alkalmazottairól. Idén is a versenyszférára vonatkozó országos bérfejlesztési ajánlás alatti összeget javasoltak fizetésemelésként, ami még a jelenlegi alacsony inflációs ráta mellett sem jelent előrelépést.” Tavaly ősszel a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatósága komoly mulasztásokat állapított meg, és az érdekvédők aggasztónak tartják, hogy a munkaadó egy sor egészségi kockázatot nem hajlandó vizsgálni, a légszennyezettségre és a nyári kánikulára vonatkozó kockázatelemzéseit nem hozza nyilvánosságra.
A LESZ emlékeztet rá, hogy hiába keresett barátságos megoldást a helyzetre. Hónapokon át nem vették komolyan a dolgozók panaszait, kéréseit és a tizenegy napja indított sztrájkegyeztetés sem alakul bíztatóan, mert a vezetőség a javasolt tárgyalási időpontok egyikét sem találta alkalmasnak. Az időhúzás eredményeként az egyeztetésekre vonatkozó törvényi határidő lejárt. A szakszervezet kész megkezdeni az érdemi tárgyalásokat, ha lehetőség mutatkozik a munkafeltételek javítására, ma ugyanakkor már nincs jogi akadálya a munkabeszüntetésnek sem.