Hazánk vasúti összeköttetésének fejlesztése Szerbiával már két évtizede húzódik. Budapestről Belgrádba jelenleg 7-8 órás vonatút során lehet eljutni, az Elvira.hu szerint naponta kétszer van erre lehetőség. A 400 kilométeres vonalon már volt szó sebességemelésről, ám akkor maximum 160-as tempót tűztek ki célul. A szuperexpressz ugyanakkor 300-zal ezt a távot akár másfél-két óra alatt is megteheti. Álomszép tervek, ám ötletekkel eddig is tele volt a padlás. Kérdés, mindez kivitelezhető-e, s ha igen, mikor, mennyiből és ki fogja mindezt kifizetni?
A legfrissebb információk szerint a projektnek kínai beruházó lesznek, mi több, tőlük származik a nagysebességű vasút ötlete is. Az ötlet a magyar-szerb vegyes bizottság ülésének napirendjére is felkerült. Az eddigi szakértői vélemények szerint a terepviszonyok majdnem tökéletesek a pálya kiépítéséhez. Szijjártó Péter, a bizottság magyar elnöke szerint a résztvevők abban állapodtak meg, hogy elkezdik a fővárosok közötti vonal tervezésének lehetőségét, és megvizsgálják, ehhez milyen módon lehet igénybe venni a kínai miniszterelnök által bejelentett 10 milliárd dolláros fejlesztési alapot.
A szuperexpressz vasútvonalak kiépítésében Kína egyébként nagy tapasztalattal rendelkezik, így bizonyára szaktudásukat is felajánlják, ám a kivitelezés előtt még kismillió akadály tornyosul. A tervek zöme még csak elméleti síkon létezik, vagy pontatlanok, kidolgozatlanok a részletek. Kérdés az is, hogy az új nagysebességű vasútvonalat a jelenlegi pálya felújításával építsék ki, vagy egy teljesen különálló nyomvonal létesüljön. Utóbbi esetben nem biztos, hogy megtérülne a beruházás. Ugyanakkor a több száz kilométeres sebességgel száguldó szerelvényeket és a tehervonatokat, gyors- és személyvonatokat nem lehet egy vágányon közlekedtetni, mert az kaotikus és bonyolult helyzeteket okozna.
A távol-keleti beruházók eltökéltnek látszanak, a forrásokat a kínai fejlesztési alap Délkelet-Európának szánt keretéből biztosítanák, illetve készek hitelezni is a beruházást. Természetesen még hosszú és meglehetősen rögös az út a kivitelezésik. A két évtizedes ötletelgetések és várakozás után nem kizárt, hogy 20, de akár 30 évet is várni kell az érdemi fejleményekre. No persze azt kívánjuk: ne így legyen!
Magyarországon jelenleg az 1-es számú vasútvonal a leggyorsabb: Hegyeshalom és Bicske között egyes pályaszakaszokon 160 kilométeres sebességgel.
Az egyik leghíresebb nagysebességű vasút, mely sínpályán közlekedik, a francia TGV, mellyel már közel 600 kilométeres sebességet is elértek.