A fővárosi KDNP személyét ért kritikáját és a vitáit az oktatási államtitkárral úgy értékelte: nem személyes ügyről, nem Fidesz-KDNP- ellentétről van szó, és senkivel nem áll harcban.
“Keresni kell a felsőoktatásra fordított közpénz felhasználásának hatékonyabb módját, különben törvényszerű, hogy előbb-utóbb felveti azt a kérdést valaki, hatékony-e ez a befektetése az államnak. Éppen ezért felvethető, hogy akik tanulmányaikat önhibájukból nem fejezik be, lemorzsolódnak, vagy a diplomaosztás után röviddel külföldre távoznak, vállalják ennek következményeit – mondta Pokorni Zoltán. Hozzátette: a miniszterelnök kérte meg januárban, hogy gondolkozzanak azon, hogyan lehet ezt a problémát kezelni.
Megfogalmaztunk egy javaslatot, amelynek semmi köze a tandíjhoz – jelentette ki -, hozzátéve, éppen ezért meg is lepődött az államtitkárság reakcióján. Mint mondta, egykor miniszterként ő működött közre a tandíj kivezetésében, majd évekkel később a tandíj eltörléséről is szóló népszavazás előkészítésében is vezető szerepet vállalt.
Pokorni Zoltán szerint a diákhitelen keresztül a kérdés megoldható, de ehhez egyfajta szemléletváltás is szükséges. Nem az intézmények kapacitását, hanem a diákokat finanszírozzuk, ha úgy tetszik, “állami ösztöndíjat adunk több tízezer hallgatónak”. Ha valaki a feltételeket nem teljesíti, nem fejezi be tanulmányait, akkor ez hitellé minősül, amit vissza kell fizetni. Jelezte: természetesen kizárólag felmenő rendszerben lehet minden ilyen változtatást elképzelni.
A Parlament oktatási bizottságának vezetője szerint Magyarországnak az európai célátlagot, azaz a 40 százalékos arányt kellene elérnie, most ennél kevesebbet céloztak meg. Ezt érdemes lenne újragondolni, mert az átlag alatti országok kiszolgáltatottabbá válnak a kvalifikáltabb és gyorsabban fejlődő gazdaságú országoknak.