Belföld

Már a kínaiaknak se kell a Rover gyára

Az MG Rover, az utolsó brit tulajdonban álló autógyár péntekig kapott haladékot tartozásai rendezésére. Ha addig nem kap 100 millió fontnyi kormányzati hitelt, csődbe megy.

Hónapok óta tárgyal a longfordi székhelyű cég átvételéről a kínai Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), de a hétvégén a beruházó visszalépését valószínűsítették. Ezért a brit ipari és kereskedellmi minisztérium küldöttséget menesztett Kínába, hogy rábírják a befektetőket a hatezer főt alkalmazó cég átvételéről. Az ázsiai vevők azonban a cég katasztrofális pénzügyi helyzetével magyarázták visszalépésüket, pontosabban azzal, hogy csak az elmúlt héten szereztek tudomást a valós helyzetről.

A brit Independent napilap értesülései szerint minden azon múlik, hogy az autógyár milyen feltételekkel kapja meg a kormányzati hitelt: ha hat hónapon belül kell megkezdeni a visszafizetést, akkor az csak meghosszabbítja az agóniát, míg ha több éves türelmi időt kapnak, akkor még van esély a talpraállásra. Azt senki nem vonja kétségbe, hogy a hitelt folyósítják, hiszen a gyárnak otthont adó West Midlands vidékén különösen magas a munkanélküliség.

A hitel ötlete április elsején született, amikor a kínaiak megváltoztatták álláspontjukat. Ezzel együtt a kormányzat máris gőzerővel dolgozik a valószínűleg utcára kerülő dolgozók további elhelyezésével. Különösen, mert a minisztérium szolgáltatási főigazgatója azt javasolta, hogy ne folyósítsák a hitelt. Így a pénzügyi segítség csak “hipotetikus elképzelés” marad, nyilatkozta egy szakértő a brit lapnak.

A hitel feltétele állítólag, hogy az a négyfős befektetői csoport, aki 2000-ben jelképes 10 fontért, mintegy négyezer forintért megvette a céget, saját vagyonát is beleadja a cég feltámasztásába. A Phoenix Four-nak nevezett társaság állítólag 150 millió fontot profitálna az üzleből. A Rover szóvivője szerint “ha ez igaz lenne, a cégnek semmi gondja nem volna”. A kínaiak már eddig 67 millió fontot fektettek az üzembe, és további 133 milliót (mintegy 50 milliárd forintot) invesztálnának a Rover 45 utódjának kifejlesztésébe, cserébe a cég részvényeinek 75 százalékát kéri.

A Rover hivatalosan nemcsak a 150 millió fontos ügyletet tagadja, hanem azt is, hogy a cég mintegy 400 millió fonttal nem tud elszámolni a hiányzó nyugdíjpénztári befizetések terén. A szóvivő szerint ez az összeg 2003 végén mindössze 67 millió volt, és azóta tovább csökkent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik