A találkozó célja az volt, hogy a szakma képviselőinek lehetőséget biztosítson az üzletmenet folytonosság és kockázatkezelés területén szerzett tapasztalataik és elképzeléseik megosztására, megvitatására. Az előadások megtartására a HUMANsoft korábbi és jelenlegi ügyfeleit kérte fel, akik ismertették a HUMANsoft közreműködésével magvalósított BCP projektek felépítését, kiterjedését, végrehajtásuk tapasztalatait, a projektek szervezeten belüli elfogadtatását és a felső vezetés elkötelezettségének fontosságát.
Az eseményen több előadó hangsúlyozta: kiemelten fontosnak tartja a BCP projektek informatikai eszközökkel történő támogatását. Mint elmondták, az általuk használt ÜFO rendszer (a HUMANsoft által fejlesztett és elsősorban pénzintézeteknél bevezetett rendszer/megoldás), nem csak a projekt során keletkező hatalmas mennyiségű adat rendszerezését és elemzését segíti, hanem elengedhetetlen a projekt lezárását követően is, a tervek naprakészen tartásának eszközeként. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a BCP projektek csak a kisebb szervezeteknél valósíthatók meg sikeresen, kizárólag belső erőforrásokkal és „Excel táblás nyilvántartással”. Egy bizonyos szervezeti méret és munkafolyamat-komplexitás fölött már elengedhetetlen a külső tanácsadó és a BCP célszoftver igénybe vétele.
Az ÜFO rendszer továbbfejlesztésével kapcsolatban elhangzott, hogy a HUMANsoft – felismerve a két terület szoros kapcsolatát – a jelenleg teljes körű BCP megoldást nyújtó ÜFO rendszert integrált BCP és Bázel II operációs kockázatkezelési megoldást nyújtó rendszerré fejleszti tovább. Az ismertetett koncepcióból kiderült, hogy a meglévő folyamatfelméréssel, kockázatelemzéssel és akciótervezéssel kapcsolatos funkciókat kockázatkezelési funkciókkal egészítik ki. Ezek megvalósítják a Bázel II-ben előírt üzletágak és eseménytípusok szerint felépített kockázati mátrix minden elemének veszteségesemény nyilvántartását és veszteségbecslését.
„Az ÜFO rendszer fejlesztésével a HUMANsoft elsősorban az operációs kockázatok kezelésére koncentrál, de partnereivel együttműködve teljes körű Bázel II kockázatkezelési megoldást is kínál, lefedve a hitelkockázatokat és a piaci kockázatokat is” – mondat Fehér András, a HUMANsoft tanácsadási üzletág igazgatója.
A felügyeleti elvárásokkal kapcsolatban a szakma képviselői megfogalmazták, hogy a szektor minden szereplőjének kiemelt figyelmet kell fordítani az operációs kockázatok kezelésére, az üzletmenet folytonosságának biztosítására.
A HUMANsoft referenciái:
Inter-Európa Bank Rt.
Euronet EMEA operációk (Csehország, Szlovákia, Horvátország, Lengyelország, Görögország, Németország, India)
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
OTP Bank Rt.
Magyar Fejlesztési Bank
Euronet Adminisztrációs Kft.
Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
Euronet Banktechnikai Szolgáltató Kft. (magyar operáció)
Magyar Nemzeti Bank
Az üzletmenet folytonosság biztosítása azt jelenti, hogy a szervezetnek rendelkeznie kell olyan akciótervekkel, amelyek rögzítik, hogy egy-egy krízishelyzet előtt, alatt és után milyen lépéseket kell megtenni annak érdekében, hogy a legfontosabb üzleti folyamatok (így elsősorban az ügyfelek kiszolgálása) még elfogadható szinten biztosíthatók legyenek akkor, ha a szokásos folyamatok nem hajthatók végre valamilyen esemény következtében.
###
A HUMANsoft-ról (www.humansoft.hu):
A magyar tulajdonú, 1989-ben alapított HUMANsoft mára teljes informatikai termék- és szolgáltatás portfoliót épített ki. A vállalat az informatikai rendszerek szervizelésétől az outsourcing-on keresztül az informatikai és üzleti tanácsadásig teljes körű szolgáltatás nyújt. A vállalat 1991 óta forgalmazza a világ vezető számítógépgyártója, a DELL Computer számítógépeit. A Dell Computer és a Microsoft mellett partnerei között megtalálhatók az EMC, az OKI és a Citrix is. 2004-ben a cég 20 százalékkal, 6,6 milliárd forintra növelte forgalmát.