Belföld

Növekszenek az autósok terhei

Majdnem minden drágul jövőre, ami az autózással kapcsolatos. A drágulás motorja a regisztrációs adó emelése. A vásárlási kedvet lelohasztó hírek hallatán aggodalommal tekintenek az új esztendő elé a kereskedők.

Népi tiltakozásba is torkollhat akár az autózással kapcsolatos terhek jövő évi növekedése. A használtautó-kereskedők egyesülete legalábbis hirdetési kampánnyal buzdította az autóstársadalmat a regisztrációs adó jövő évi emelése elleni összefogásra. A 2005-ös adóemelkedés, drágulás, a fenntartási költségek legtöbbjének növekedése miatt megbolydult a piac. Sok újautóra vágyó előrehozza 2004-re a gépkocsi-cserét, vagy amennyiben ez nem megy, azzal számol, hogy jövőre is megtartja a régit.



Növekszenek az autósok terhei 1


Magasabb listaárak


Aki az idei év végi „csúcsforgalom” helyett mégis jövőre lép majd be a kiszemelt márkakereskedés ajtaján, ne számítson sok jóra. A szilveszter előttihez képest márkánként eltérően növekvő, de akár több százezer forinttal is nagyobb listaárakkal találkozhat, pedig az idén az erősödő forint jóvoltából több márkánál csökkentek is az árak. A drágulás motorja a regisztrációs adó emelése, ez a tétel ugyan csupán átlagosan 4,8 százalékkal növekszik, de a jogszabály előírja, hogy az adóval terhelt vételárra kell rászámítani a forgalmi adót, amit az idén nem minden márkánál tettek így.

Az „euro 3″ kategóriánál rosszabb besorolású, a környezetet súlyosabban károsító járműveknél – amilyen a használtautók jelentős része – a legfelsőbb osztályban eleve 2,83 millió forint lesz az adótétel, így a forgalmiadó-növekmény önmagában is többszázezer forint lehet. Ha nem cégként, hanem magánszemélyként – tehát a 25 százalékos magyarországi áfát kikerülve – importálja az illető a használtautót, akkor sem ússza meg kevesebből. A jogszabály ez esetben 1,25 szoros szorzóval növeli a regisztrációs adót.


Az eredetiségvizsgálati díjról ugyan csak december végéig kell dönteni, de a tapasztalat alapján inflációkövető, tehát 5 százalékos növekedésre bizton számítani lehet. (Már szavazott is az Országgyűlés arról, hogy a gépjárműátírás illetéke jövő januártól a kisebb kocsiknál és motoroknál ugyan köbcentiméterenként 15 forint marad, de a 1890 köbcentiméternél nagyobb hengerűrtartalmú kocsiknál, illetve az 500 köbcentisnél nagyobb motorkerékpároknál 20 forintra ugrik.)


Az „inflációkövetés” az autósnak annyit jelent, hogy például az új gépkocsik forgalomba helyezéséért, „tokkal, vonóval” együtt a márkakereskedő a vételár felett nem 55–60 ezer forintot, hanem 70–80 ezret, vagy még többet fog elkérni. Aki nem készpénzzel fizet, hanem bankhitelre, lízingre vásárol, az a kamatok növekedésével találja szemben magát. Számukra bosszantó, hogy éppen az idén megtorpant autóeladások fellendítésére hivatott kedvezményes – gyakran önrész, kezes és munkáltatói igazolás nélküli, vagy akár „0″ százalékos teljes hiteldíj mutatós – finanszírozási „akciókkal” úgy felhígították az ügyfélkört, hogy olyanok is új kocsiba ültek, akik nem tudják fizetni a részletet. Megnőtt tehát a kockázat a finanszírozásban, ami Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke szerint 2005-ben legalább 2 százalékpontos kamatnövekedést tesz szükségessé.


Csak a magánautósok és az evás cégek ússzák majd meg, hogy a gépkocsi korától és beszerzési árától függő cégautó-adó 5 millió forint értékhatár felett megugrik, így akár a 112 ezer forintot is elérheti. A kötelező biztosítás alapdíja is biztosítónként különbözően – az eltérő feltételek miatt egymással szinte összehasonlíthatatlanul – tovább emelkedik. Csak durva közelítés, hogy átlagosan 2,5–5,0 százalékkal drágul a kötelező.


Nem sok jóra számíthat az autós akkor sem, ha elviszi a törött, vagy éppen csak olajcserére érett kocsit a szervizbe. Gablini Gábor, a Peugeot Gablini tulajdonosa és a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a most novembertől kötelezően életbe lépett uniós környezetvédelmi szabályok teljesítéséhez szükséges beruházásokkal indokolja, hogy legalább 15–20 százalékkal emelik a márkaszervizek a jelenleg átlagosan 6500 forintos javítási „rezsi” óradíjakat. (Igaz, az alkatrészárakban már az idén üdítő árversenyt generált, hogy szintén az uniós szabályok alapján nem csak „gyárit”, hanem „utángyártott” alkatrészeket is beépíthetnek a márkaszervizek.) Hasonló a Renault álláspontja is. Az alkatrészek árait a Renault Hungária nem szándékozik emelni. A munkadíjakat azonban a kereskedői hálózat tagjai egyedileg, a vezérképviselettől függetlenül határozzák meg, de enyhe emelkedése valószínűleg követni fogja a bérek növekedését.



Növekszenek az autósok terhei 2


Az idei olajárrobbanás amúgy is sötét árnyat vet a jövő évi önfeledt autókázásra, bár a vezető hazai olajtársaság előrejelzői 2005-re nem várnak érdemi drágulást. Magyarországon már így is a régióban a legnagyobb – a benzinárban literenként 154,5 forintos, a gázolajéban 131,2 forintos – az adóteher.


Drágul viszont az autópálya-matrica. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter átlagosan 15 százalékos díjemelést hagyott jóvá, ami annyit jelent, hogy a személygépkocsikra vonatkozó D1 díjosztályban (motorkerékpár és személyautó 3,5 tonnáig) a 10 napos matrica 2300, az éves pedig 35 ezer forintba kerül majd.
A vásárlási kedvet lelohasztó drágulás hallatán érthető aggodalommal tekintenek az új esztendő elé a kereskedők, miután 11 év után először, várhatóan már az idén megtorpan az újgépkocsi-eladások növekedése. Az idei újautó-eladás jó, ha eléri, vagy valamivel meghaladja a tavalyi 208,4 ezer darabot. Az előrejelzést csak az módosíthatja, ha a jövő évi drágulásoktól tartó vevők 2005-ről előrébb hozzák a vásárlást.

Válaszút előtt


A márkaimportőrök választhatnak: érvényesítik-e az árakban az adó- és költségnövekedést, tovább zsugorítva az eladott darabszámot, vagy az autógyártók unszolására, saját nyereségük kárára „lenyelik” a terhek egy részét. Maróthy Miklós, a Renault Hungária értékesítési igazgatója valószínűsíti, hogy a regisztrációs adó változtatásának hatása az ügyfelek számára átlagosan 3 százalékos többletkiadást okoz majd. Komoly kiadástöbblet vár a felsőközép- és a felsőkategóriás gépkocsik vásárlóira, és ha az abszolút számban kifejezett kiadásnövekmény kisebb is az alsókategóriás vásárló számára, a változásnak az ügyfél döntésére gyakorolt hatása sokkal jelentősebb lesz. (Az összes eladás 90 százaléka kis- és alsóközép-kategóriás autó.)


Maróthy Miklós ugyanakkor inkább stagnálásra számít, mint visszaesésre. Azt prognosztizálja, hogy Magyarországon 2005-ben az új személygépkocsik és kis-haszonjárművek piaca meg fog egyezni az ideivel, az eladások száma eléri a 225 ezer darabot. Gablini Gábor pesszimistább. Szerinte a terhek növekedése a tavalyi újautó-darabszámhoz képest 10–15 százalékkal visszaveti a keresletet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik