Gyönyörű, bár kissé szeles idő volt hétfőn reggel a kaliforniai Mojave-sivatagban. A szél ellenére csaknem 3000 érdeklődő és 500 média jelenlétében felszállt a SpaceShipOne, az első magántőkéből finanszírozott űrhajó. Az indítás idején a Mojave-sivatag felett tartózkodott a Nemzetközi Űrállomás, a legénység megpróbált felvételeket készíteni a felszállásról.
Negyedórás csúszással, 15 óra 47 perckor a a White Knight (Fehér Lovag) hordozórepülőgéppel emelkedett fel a SpaceShipOne. A repülő
15 240 méter magasra emelte az űrhajót. 16 óra 50 perckor az űrhajó levált, és meredek emelkedésbe kezdve óránként 4000 kilométeres sebességre, durván a hangsebesség háromszorosára gyorsított.
Az űrhajó hajtóműve 80 másodpercig égett. 16 óra 55 perckor az űrhajó 96 300 méter magasságban járt, 16 óra 56 perckor, a pálya csúcspontján, 99 800 méter magasan, a pilóta a súlytalanság
állapotába került, s ez három percig tartott. Ezután parabolapályán megkezdődött a leereszkedés, 16 óra 59 perckor már csak 9100 méter magasan járt. 17 óra 14 perckor földet ért az űrhajó.
|
A SpaceShipOne hétfői sikerével építője, az amerikai Scaled Composites, és tervezője, a Földet 1986-ban egy tankolással körbekerülő Voyager repülőt is tervező Burt Rutan, nagyon közel került a 10 millió dolláros Ansari X-Prize díj elnyeréséhez is. Az űrutazásért lelkesedő vállalkozók által 1996-ban alapított díj a magántőkéből megvalósuló űrversenyt hivatott élénkíteni. A díj ötlete a közel száz éve kiírt, 25 ezer dolláros Orteig-díj után született – ez a díj volt, ami Charles Lindbergh-et 1927-ben az Atlanti óceán átrepülésére inspirálta.
Ösztönzés szempontjából az X-Prize is megtette maga hatását: világszerte legalább két tucat csapat dolgozik az első magánűrhajón. Többeknek támogatója is akadt az IT-szektorból: például John Carmack, az Id Software alapítója, valamint a Scaled Composites-ot 20 millió dollárral támogató Paul G. Allen, a Microsoft milliárdossá vált alapítója.
A díj megnyeréséhez az űrhajónak legalább 100 ezer méteres magasságba kell emelkednie, és természetesen biztonságosan visszatérnie, továbbá mindezt két héten belül meg kell ismételnie. Az űrhajó fedélzetén egy pilótának és két utasnak kell tartózkodnia.
Kizárólag a pilóta
A SpaceShipOne nagy esélyese a díjnak: május 13-án már sikerült 64 ezer méteres magasságba emelkednie, 55 másodpercig égett a hajtóműve, sebessége pedig elérte a 2,5 Mach-ot. A gép pilótája akkor,
csakúgy, mint most is, Mike Mevill, a Scaled Composites 62 éves alelnöke. A 100 ezer méteres magasság eléréséhez a hajtóműnek csak 25 másodperccel kellett tovább égnie a májusihoz viszonyítva.
A hétfői kísérlet azonban nem közvetlenül a díj elnyerésére irányult: bár az űrhajó szinte elérte a 100 ezer méteres magasságot, kizárólag a pilóta utazott a fedélzeten.
A SpaceShipOne egyébként különlegesnek számít abból a szempontból is, hogy a NASA által használtnál környezetbarátabb üzemanyaggal működik.