A Renault mindig is híres volt különleges műszaki megoldásairól. Az Espace 1984-es bemutatásával a franciák teljesen új, addig nem is létező „buszlimuzin” kategóriát teremtettek. Az azóta eltelt húsz év alatt a koncepció bizonyította létjogosultságát, sőt az utóbbi időben határozottan keresetté vált.
A negyedik generációs Espace szakított a korábbi műanyag karosszériás filozófiával. Ezúttal a balestbiztonsági szempontból sokkal masszívabb acélkarosszériát választották. A Grand Espace tengelytávja 6,5 centiméterrel, hossza pedig kereken 20 centivel nagyobb, mint az alapverzióé. A valamivel több mint 4,8 méteres hossz nagyjából egy felső kategóriás autóéval azonos. Az Espace azonban sokkal nagyobbnak látszik, jellegzetes formája miatt egyértelműen kitűnik a többi kocsi közül.
A testes egyterűt a Renault modelleknél már megszokott módon, nem hagyományos kulccsal, hanem speciális kódkártyával lehet kinyitni. Elég, ha a hitelkártya méretű eszköz a vezető zsebében van, és autó mellé érve egyszerűen ki lehet nyitni az ajtót. A bezárás sem bonyolultabb, ha néhány méterre eltávolodunk a kocsitól, az automatikusan zárja az ajtókat, és ezt diszkrét kürtszóval jelzi.
Futurisztikus belső
Az utastér hipermodern enteriőrrel fogad. A műszerfal leginkább ufóéra hasonlít, mindenhol ívelt felületek határolják, kezelőszerveknek pedig semmi nyoma. A műszeregység a szokásokhoz híven középre került, egy hatalmas digitális kijelzőre. A klímavezérlő elhelyezése nem szokványos, hiszen az ajtó felső szélén egy nagyon dizájnos, ám kevésbé praktikus kapcsolótömbre került. Az elrendezés egyetlen előnye az, hogy az utas teljesen külön állíthatja be magának a hőmérsékletet, anélkül, hogy a vezető bármit is tehetne ellene.
Azáltal, hogy a műszerfalon nincsenek kapcsolók, rengeteg hely maradt a különféle ötletes tárolórekeszek számára, így ezekben könnyedén elrejthetők kisebb-nagyobb tárgyak. Az anyagválasztás jól sikerült, a műanyagok kellemes tapintásúak, a színek pedig kifejezetten vidámak.
A helykínálat természetesen nagyvonalú, az elöl utazókat elektromosan állítható és fűthető fotelek kényeztetik. A második sorban utazóknak sem lehet okuk a panaszra, mivel nekik is viszonylag nagy tér jut, ráadásul mindhárom ülés 20 centivel előre-hátra tologatható. A variációk száma rendkívül nagy, mivel a hátsó öt ülés mindegyike egyforma, így tetszőlegesen ki-be rakosgathatók és dönthetők. Az egyetlen nehezítő körülmény, hogy a súlyuk 26 kilogramm, így a szűk helyen mozgatásuk nem tartozik a bemelegítő gyakorlatok közé. Ha hét személlyel utazunk, akkor a leghátsó sorban sokkal szűkösebb a hely, ráadásul a bejutás is meglehetősen macerás. Ilyenkor a csomagtér sem bőséges, mindössze 456 liter.
Izmos motor
A tesztautót az az Isuzu gyártmányú, 3 literes, V6-os, közvetlen befecskendezéses dízelmotor hajtja, ami a Renault luxus autójában, a Vel Satisban is remekül helyt áll. A 180 lóerős V6-oshoz képest is mély orgánumú erőmű egyértelműen a legjobb választás az Espace-hoz.
A 350 Nm-es forgatónyomaték ötfokozatú, proaktív, automa taváltón keresztül hajtja a kereket, méghozzá nem is rosszul. A teljes terhelésnél több mint két és fél tonnás monstrum szokatlanul dinamikusan mozog, fogyasztása pedig még ilyenkor is elfogadható szinten marad.
Menet közben
A magasépítésű egyterű kialakításnak és a vékony első oszlopoknak köszönhetően remek kilátás tárul a forgalom többi résztvevőjére. A meredek orr miatt a kocsi elejéből semmi sem látható, de ezt viszonylag könnyű megszokni. Városban vezetve a parkolás a legnehezebb feladat, szerencsére ezt a műveletet tolatóradar is segíti. A városi forgatagból kiérve elérkezünk az Espace igazi terepére.
A hosszú távú utazásokra kitalált kocsi a kényelem tekintetében felveszi a versenyt a felső középkategóriás autókkal. A futóműhangolás remekre sikerült, a hatalmas kerekek még a rossz minőségű hazai utakon is példásan viselkednek, a kissé lágy hangolású rugók és csillapítók pedig szinte minden úthibát elnyelnek. A zajszint is nagyon kulturált, csak 160 fölött válik igazán hallhatóvá.
Lendületes kanyarokban a magas építés miatt érthetően billeg a karosszéria, de a kocsi ennek ellenére is könnyen uralható. A gyors terhelésváltozásokra sem válaszol alattomosan, az alapáron járó menetstabilizáló rendszernek (ESP) köszönhetően pedig még csúszós útviszonyok között is szokatlanul nehéz kihozni a sodrából. A kocsi fékrendszerét a hatalmas tömeghez méretezték, a kicsit hosszabb úton mozgó pedál remekül tudatja a vezetővel, hogy ez nem egy könnyed kiskocsi.
Műszaki adatok:
Motor: 2958 cm3-es, V6-os, turbódízel
Hajtás: elsőkerékhajtás, ötfokozatú proaktív automataváltó
Teljesítmény: 180 LE 4400/min
Nyomaték: 350 Nm 1800/min
Saját tömeg: 1885 kg
Hossz./szél./mag.: 4861/1860/1798 mm
Tengelytávolság: 2868 mm
Csomagtér: 456-3050 l
Végsebesség: 205 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,9 sec
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 13,3 / 7,4 / 9,5 l/100 km.
Tesztfogyasztás (átlag): 12,7 l/100 km
Üzemanyagtartály: 83 l
Tesztautó alapára: 12.060.000Ft
Az általunk tesztelt Privilege felszereltségű modellben gyakorlatilag minden fontos extra megtalálható. Alapáron nyolc légzsák vigyáz az utasokra, ezek közül négy mellkaslégzsák az elülső és a második üléssor utasait védi, két oldallégzsák vigyáz az elöl ülőkre, két függönylégzsák pedig a hátsó utasoknak nyújt védelmet.
Ezek után nem meglepő, hogy az Espace öt csillagot ért el az NCAP törésteszten. Az aktív biztonságról alulkormányozottságot érzékelő ESP, vészfék asszisztens és guminyomás-ellenőrző berendezés gondoskodik. Ezenkívül természetesen alapáron jár a többzónás klíma, az automatikus magasságállítású xenon fényszóró és természetesen a Renault kártyás indító rendszere.
Értékelés
Az Espace nemcsak különleges formájával emelkedik ki a konkurensek közül, hanem remek motorjával és kitűnő felszereltségével is. Ez a különlegesség nem olcsó, hiszen a hosszított változat alapára 12 millió forint. A kocsi ezért 7 személynek kínál az átlagosnál nagyobb kényelmet, de a Grand változat bővített csomagtere sem nyújt kompromisszumok nélküli megoldást. Az autó jó választás azoknak, akik exkluzív megjelenésű, nagy teljesítményű egyterűre vágynak, és ezért hajlandóak néhány millió pluszt álldozni.